Rullesykling og e-sykling der du konkurrerer med andre over Internett tok helt av under koronapandemien. Hvem hadde for noen år siden trodd at vi skulle få se VM i rullesykling på direktesendt TV?
Det er ikke bare landeveissyklister som tyr til sykling innendørs i vinterhalvåret, dette gjør også terrengsyklistene. Det være seg rundbane-, enduro- eller maratonsyklister.
Det finnes et stort utvalg sykkelruller, og er du usikker på hvilken du bør velge kan det lønne seg å finne ut av følgende kriterier:
Den må passe sykkelen din
Det første du må sjekke er at rulla du har tenkt å kjøpe, passer sykkelen du har tenkt å bruke på den.
Om sykkelrulla og sykkelen din er kompatibel, bestemmes av hva slags aksling-standard du har på sykkelen din, altså på hvilken måte bakhjulet monteres i ramma.
Det finnes flere aksling-standarder innenfor kategoriene terrengsykkel og landeveissykkel. Hvilken standard du har på sykkelen din, vil som regel alltid stå i listen over sykkelens spesifikasjoner. Standarden(e) omtales med mål for diameter på aksling og bredde/avstand mellom kjedestagene.
Noen eksempler kan være:
12 x 142 millimeter = vanlig terrengsykkelstandard og standard på de fleste grus- og landevveissykler med skivebremser
12 x 148 mm = såkalt Boost terrengsykkelstandard
9 x 130 mm = eldre landeveisstandard
9 x 135 = vanlig landeveisstandard før skivebremser og gjennomgående akslinger ble normalt
De aller fleste ruller i dag er kompatible med flere aksling-standarder ved hjelp av ulike adaptere. I 2024 er det helt vanlig at rullene leveres med enten aksling eller adaptere til de ovennevnte standardene.
Sjekk produktbeskrivelsen på rulla du har tenkt å kjøpe eller med din lokale forhandler om sykkel og rulle vil passe sammen, og at du får med nødvendig adaptere hvis ikke.
Noen ruller vil ikke passe med spesielle sykkelrammer der det er spesielt trangt mellom kjedestagene. Dette vil kunne gjelde noen aeroracere og temposykler. Det kan også hende at du må skru av den bakre skivebremskaliperen for at sykkelen din skal passe på rulla.
RAT-aksling og ruller
Flere sykler fra Cervelo og Focus samt noen Merida-sykler bruker en såkalt RAT-aksling. Denne er en gjennomgående aksling som du trer gjennom bakrammen og navet og vrir 90 grader og låser med en hurtigkoblingsspak.
På RAT-akslinger er det ingenting som stikker ut på høyre side av sykkelen da akslingens låsemekanisme sitter inne i selve kjedestagene på ramma. Dermed kan det oppstå problemer med å få den til å passe på rulla.
På directdrive-ruller som ikke har hull til 12mm aksling gjennom hele «navet» på rulla vil det være vanskelig å montere sykkel med RAT-aksling.
Tacx Neo har for eksempel vanlig hull gjennom rulla der kun vanlig stikkakse går gjennom. Her festes adaptere til andre gjennomgående akslinger på en gjennomgående stikkakse med ekstra lengde.
På sykler med RAT-aksling vil du ikke uten videre kunne stikke denne stikkakslingen gjennom kjedestaget på høyre side og så skru på et endestykke på utsiden av kjedestaget slik Tacx sine adaptere baserer seg på at du skal kunne gjøre. Utsiden av kjedestagene på sykler med RAT-aksling har ikke noe plant anleggsflate for et gjenget endestykke på høyre side.
Vis mer
Smart eller ikke smart?
Det første valget du må gjøre, er om du har planer om å drive med såkalt E-sykling, altså konkurrere virtuelt mot andre syklister via internett. Dette vil være med på å avgjøre om du har behov for en såkalt smart-rulle, eller ikke.
Med smart-rulle vil du også kunne følge programmer og interaktive filmer og TV-spill-aktige program med rulla di. Ønsker du å koble deg opp på Zwift, Rouvy eller tilsvarende plattformer må du ha en smartrulle med mulighet til kobling med en pc, nettbrett eller mobiltelefon.
Smartruller vil også kunne styres direkte fra sykkelcomputeren din.
Disse rullene er dyrere enn «dumme» manuelle ruller. Prisene for de populære modellene ligger som regel rundt 5000 kroner og oppover.
De manuelle rullene får du helt ned mot 1500 kroner og oppover. På disse er det vanlig at man justerer belastningen via en vaier, lik det du har på girene dine. Da kan du øke eller minske belastningen ved hjelp av en bryter som du monterer på styret.
Mange ruller har også progressiv motstand som gjør at du kun kan bruke girene på sykkelen din for å justere motstanden opp og ned.
De manuelle rullene koster gjerne en brøkdel av slike smart-ruller, men har til gjengjeld ikke like god funksjonalitet – noen vil også oppleve at det er mer krevende å motivere seg for treningsøkter på ruller som ikke gir deg kontinuerlig oppdatering i form av watt, fart, bilder på en skjerm osv.
Tester av sykkelrulle
Vår søsterside Landevei gjør hver eneste vinter tester av de nyeste sykkelrullene på markedet. Som abonnent på Terrengsykkel har du tilgang til testene.
Må man drive med Zwift og e-sykling for å ha smartrulle?
Selvfølgelig ikke! Hvis du fortsatt bare vil sykle egne økter, er det gode grunner til å velge en smart-rulle.
Den gir deg bedre muligheter til å hente data ut av økten, og den er enklere å styre. Kontrollerer du rulla di med smart-telefonen, går det enklere å øke motstanden når du skal kjøre drag.
Du kan også programmere økter på forhånd slik at rulla til en hver tid bestemmer hvor hardt du må jobbe.
Forskjellige typer rulle
Det er i all hovedsak to måter du kan montere en sykkel til ei rulle på:
Den ene innebærer å la bakdekket på sykkelen din rotere mot en valse på rulla. På ruller der du beholder bakhjulet i sykkelen trenger du bare å bytte akslingen eller hurtigkoblingen med en som festes mellom to klemmer på rulla.
Den andre metoden er såkalte direktemonterte ruller. Disse fungerer på en annen måte. Her tar du bakhjulet av sykkelen din, og monterer sykkelens bakramme direkte på rulla, slik at denne rulla utgjør bakhjulet ditt.
Du må ha egen kassett montert på rulla, eller du kan flytte over kassetten fra bakhjulet ditt. Pass på at rulla har likt boss - altså den delen du skrur kassetten fast i – som bakhjulet på sykkelen din.
De direktemonterte rullene er som regel alltid smartrulle-varianter, og er en god del dyrere.
De er imidlertid er vesentlig mer stillegående. Ofte vil selve rulla være nesten helt lydløs - lyder fra sykkelens drivverk vil bråke mer. De er mindre påvirket av at bakdekket varmes opp i løpet av økta og du slipper å slite ut bakdekket på sykkelen din.
Du unngår også gummispon fra dekket utover hele stua.
Balanserulle
Balanserulle er en tredje type sykkelrulle. På disse setter du hele sykkelen løst oppå tre valser som går rundt under hjulene.
Her må du holde balansen selv. Noen balanseruller lar deg justere motstanden, men de fleste balanseruller baserer seg på at du veksler gir på sykkelen for å øke og redusere motstanden.
På balanserulle vil sykkelen vippe fra side til side som når du sykler ute på veien. Ønsker du å måle watt med balanserulle må du ha wattmåler montert på sykkelen.
Balanserullen er kjekk å ha for den som vil ha en rulle som kan være med rundt på ritt til oppvarming. Den er kompakt og tar lite plass når den blir pakket sammen, og kan være egnet for dem som har liten plass til rådighet.
En balanserulle fungerer helt uten strøm og kan også brukes med terrengsykkel og terrengsykkeldekk.
Den åpenbare ulempen er selvfølgelig at du hele tiden må holde balansen. Der hvor du på en vanlig rulle bare kan sette deg på og trå, krever en balanserulle en viss tilvenning.
Balanseruller kan også bråke ganske mye, spesielt hvis du bruker litt grove dekk.
Du kan koble deg opp mot Zwift og tilsvarende løsninger også med balanserulle så fremt du har en wattmåler på sykkelen som kan sende signaler til et nettbrett, PC eller lignende.
Balanserullene får du fra ca 1500 kroner og opp mot 3-4000 kroner.
Dette tilbehøret trenger du
Kjøper du en sykkelrulle, skal den i prinsippet ha det du trenger for å koble den opp og bruke den. Det lønner seg alltid å dobbelsjekke at det du trenger av adaptere og deler følger med.
Utover dette er det opp til deg selv å finne ut hva du trenger og bør ha for å komme i gang med rullesykling men her er noen tips:
Dekk
Ja, dersom du bruker en tradisjonell hjulmontert rulle, kan du sykle med vanlig slicks-dekk, men vi anbefaler at du bruker et eget rulle-dekk beregnet til formålet.
Disse har hardere gummi og slites mindre.
De vil heller ikke gå i oppløsning når de blir varme slik vanlige dekk kan gjøre.
Matter
En matte under rulla kan være smart av flere årsaker. Den mest åpenbare er at du svetter mye. Sitter du på parkettgulv skal det ikke mange reale svetteøkter til før parketten kan ta skade.
Det andre er støy. Noen av leverandørene lager egne matter som skal ta unna den verste støyen fra rulla.
Friksjon mot gulvet er også en grunn til å bruke matte på gulvet. Vil du ikke kjøpe egen rullematte kan en yoga-matte eller tilsvarende gjøre nytten.
En matte er også grei å ha under sykkelen når du går av og på. Da beskytter du gulvet mot skarpe skoklosser. Ta av deg skoene før du skritter rundt på parketten.
Svettetrekk
Svetten treffer ikke bare gulvet, sykkelen vil få sin andel også.
Det finnes egne spesiallagde svettetrekk som dekker overrør og styreparti slik at du unngår at den salte svetten skitner til lakken.
Å henge et håndkle over styre, stem og styrelager er også lurt.
Du vil også ha nytte av å tørke svetten underveis.
Vifte
Du vil trenge en sterk vifte for ikke å bli for varm underveis på økta.
Selv om du sørger for å sitte i et godt avkjølt rom vil en vifte med vind på kroppen sørge for bedre og mer effektiv kjøling.
Støtte for forhjulet
De fleste ruller - både direktemonterte og andre løfter bakdelene av sykkelen noe opp fra underlaget.
For å unngå at du skal sitte i konstant nedoverbakke bør du ha en støtte under forhjulet. En stabel bøker kan gjøre nytten, men de fleste ruller kommer levert med tilpasset forhjulsstøtte som holder forhjulet i riktig høyde.
Det finnes også egne støtter som du monterer gaffelen på i stedet for forhjul. Wahoo har for eksempel en frontstøtte som snakker med rulla og Zwift, slik at den løfter og senker sykkelen i front avhengig av om du sykler oppover, bortover eller nedover.
Det finnes også alskens tilbehør til rulla, sågar også egne festebraketter for både telefon og nettbrett for å kunne vise data fra rulla til deg. Det kan fungere vel så bra å ha et bord eller en hylle til det du trenger av skjerm, vann/drikke, fjernkontroller, telefoner osv.
Det finnes egne rullebord til å ha foran sykkelen mens du trener. Disse kan minne litt om notestativ som brukes av musikere og lar deg plassere PC eller nettbrett rett foran styret.
Treningsøkter
Virker rullesykling som noe for deg? Når du har gått til anskaffelse av utstyret du trenger, har vi tips til mange treningsøkter for sykkel som du kan prøve.
Ønsker du å bli en bedre terrengsyklist, men kanskje ikke helt vet hvor du skal starte eller har stagnert? Vi har samlet de beste tipsene til teknikk-, styrke-, intervalltrening og alt du trenger her.
Zwift er den digitale treningsappen som nærmest over natta gjorde rullesykling morsomt. Ønsker du å starte med Zwift, finner du vår store guide til hvordan starte med syklistenes nye favorittapp her.
Zwift trenger ikke å være dyrt, og ønsker du ikke å tømme lommeboka for å sykle virtuelt, finnes det budsjettløsninger.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.