Test av Fabric ALM ultimate sykkelsete

Seteprodusenten Fabric har samarbeidet med flyprodusenten Airbus i produksjonen av supersetet ALM Ultimate. Har det noe å si for funksjonen i terrenget?

Sist oppdatert: 26. oktober 2015 kl 12.37
HI-TECH-SETE: Fabric ALM er et lekkert sete med høyteknologisk karbonskall.
HI-TECH-SETE: Fabric ALM er et lekkert sete med høyteknologisk karbonskall.
Lesetid: 4 minutter

Fabric ALM Ultimate sete

LETTPOLSTRET: Fabric ALM er et karbonplatesete med pålimt PU-skum.
LETTPOLSTRET: Fabric ALM er et karbonplatesete med pålimt PU-skum.

LETTPOLSTRET: Fabric ALM er et karbonplatesete med pålimt PU-skum.

Vi har testet andre Fabric seter tidligere:

Pluss:

Hi-tech-løsninger, flott utseende, lav vekt, høy sittekomfort

 

Minus:

Høy pris, skarpe kanter, ikke lettere enn seter med mer polstring

 

Fabric kaller det en seterevolusjon. Samarbeidet med Airbus har resultert i en ganske unik karbonkonstruksjon som gjør at understellet på ALM-setet fungerer som en bladfjær. Konstruksjonen kan minne noe om Oslo-mannen Otto Jægers patenterte konstruksjon, og skal gi støtdemping til rumpa, uten at vekta på setet går opp.

 

BLADFJÆRER: Akkurat som britenes stolthet, Land Rover, har Fabric ALM bladfjærer for demping og komfort.
BLADFJÆRER: Akkurat som britenes stolthet, Land Rover, har Fabric ALM bladfjærer for demping og komfort.

BLADFJÆRER: Akkurat som britenes stolthet, Land Rover, har Fabric ALM bladfjærer for demping og komfort. 

Fabric ALM-setet veier også minmale 146 gram, med polstring. Det er lett, men ikke ekstremt mye lettere enn andre minimalistiske seter med et tynt lag polstring på markedet.

Et standard Selle Italia SLR-sete med titan-skinner er oppgitt til å veie 145 gram, med polstring over hele. Specialized sitt Phenom S-works-terrengsykkel-sete er oppgitt til å veie 153 gram, med karbonskinner, men ordentlig polstring. Vektmessig er altså Fabric ALM i  toppskiktet, men PU-skum-polstringen på Fabric-setet er også av den minimale sorten.

ALM-setet har fin bredde på 142 mm og en ganske så standard lengde på 280mm. Maksimal ryttervekt er oppgitt til 100 kilo.  Utseendet på setet er en supermodell som ALM Ultimate verdig. Setet ser lekkert ut, rett og slett.

 

FLOTT FASONG: Lett buet, men ganske flatt, og passe bredt er en fasong som kan passe mange bakender. Fabric ALM er komfortabelt så lenge du sitter.
FLOTT FASONG: Lett buet, men ganske flatt, og passe bredt er en fasong som kan passe mange bakender. Fabric ALM er komfortabelt så lenge du sitter.

FLOTT FASONG: Lett buet, men ganske flatt, og passe bredt er en fasong som kan passe mange bakender. Fabric ALM er komfortabelt så lenge du sitter. 

For å gjøre en mulig lang rapport kort, kan vi si at Fabric ALM er et komfortabelt sete så lenge du sitter på det. Men på terrengsykkelen så brukes et sete til mye mer enn å sitte på. Det fungerer som styrestag i svinger, og som referansepunkt for lår og rumpe under teknisk sykling. Det skal ikke så mye teknisk terreng til før konstruksjonen med karbonskall med pålimt polstring viser sine svake, og vonde sider, bokstavelig talt.

Fabric ALM har et karbonskall som slutter både på sidene og i bakkant i en skarp karbonkant. Skallet er ikke brettet ned, eller dekket av et polstrende lag sadelskinn. Det er oppe i dagen i all sin hi-tec skarphet.

UNDERSIDEN: Karbonskallet og skinnene er i ett stykke. Noe som gir lav vekt, og god demping.
UNDERSIDEN: Karbonskallet og skinnene er i ett stykke. Noe som gir lav vekt, og god demping.

UNDERSIDEN: Karbonskallet og skinnene er i ett stykke. Noe som gir lav vekt, og god demping. 

Ikke lenge inn i første utforkjøring med dette setet oppstår blåmerkene på innsiden av lårene og nederst på magen, eller skal vi tørre å si øverst på penisskaftet? Ok, vi sa det. Dette gjelder selvfølgelig bare den halvdelen av befolkningen som har slikt. Den andre delen vil sannsynligvis få blåmerker nedover magen, helt til der det ikke kalles mage lengre.

 

Uansett anatomi, skarpe kanter på et sykkelsete er en dum ide. Skikkelig dum. Farlig til og med. Det er ikke så vanskelig å se for seg, når man kjenner på blåmerkene i lysken, at når setet kan forårsake såpass med blod-utredelser uten at du har gått på trynet, så kan det gjøre ugrei skade i et tryn.

 

SKARPE: Sidene og bakenden på Fabric ALM er ikke kanter du vil støtte deg mot i en vanskelig situasjon i terrenget, dessverre.
SKARPE: Sidene og bakenden på Fabric ALM er ikke kanter du vil støtte deg mot i en vanskelig situasjon i terrenget, dessverre.

SKARPE: Sidene og bakenden på Fabric ALM er ikke kanter du vil støtte deg mot i en vanskelig situasjon i terrenget, dessverre. 

Heldigvis er setet helt rundt i bakkant, i motsetning til lettvektseter som f.eks dem som står på Diamant og Nakamura-sykler. Disse har skarpe spisser her, noe som påfører deg ekstra smerte de gangene du treffer setehekken med låret eller magen.

 

Som grusracer-sete har kanskje Fabric ALM Ultimate et potensial, men den høyteknologiske løsningen, det flotte designet, og den høye komforten kommer ikke til sin rett når det går på bekostning av muligheten til å bruke setet til real terrengsykling. Terrengsykling slik du kommer utfor i rundbaneritt og ganske så standard maratonritt over det ganske land. Som et sete til landeveissykling er det fint helt til du går på skinka og slår setet i lysken, men akkurat det er ikke det man tenker mest på ved kjøp av nytt sete.

 

Uansett:

Skarpe karbonseter er og blir en dårlig ide for terrengsykling. Fabric ALM er en av de mest elegante forsøkene på et minimalt polstret karbonsete på markedet, men polstring rundt kantene bør på plass hvis setet skal brukes til noe annet enn sykling på rulla gjennom vinteren. Hvis du vil ha et Fabric-sete som både er lett, elegant og komfortabelt kan du med hell heller gå for Scoop Ultimate som har karbonskall og karbon-skinner, dog ikke bladfjærutformingen som på ALM, men polstring rundt hele og tre fasonger og velge mellom. Det letteste Scoop Flat Ultimate veier bare 162 gram og koster vesentlig mindre enn ALM Ultimate. 

Publisert 26. oktober 2015 kl 12.37
Sist oppdatert 26. oktober 2015 kl 12.37

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen