I tillegg vil setet da dytte deg i rumpa når du kjører fort på sti bortover og nedover og bare såvidt har løftet rumpa fra setet. Løsningen for agressiv sykling har da vært å plassere setet slik at sitteområdet er vannrett, men da peker nesen på setet ganske mye oppover. Og det er ikke behagelig når man skal opp lange, bratte bakker.
SLR
SLR-setene er helt flate, og beholder denne fasongen over tid. Dermed slipper du problemene beskrevet ovenfor, i tillegg til at det er lett å bevege rumpa frem og tilbake på setet for å få optimal vektfordeling i svingete og raskt terreng. SLR-setene er fin-fine til konkurransebruk, men bruker du det til stisykling oppdager du fort begrensningene: Læret er så tynt at det ikke tar mange turene i regnvær før det er slitt hull på. De hule titanskinnene ikke særlig sterke, det er lett å brekke eller bøye dem. For et par år siden kom SLR XP, og den har litt mer padding og lær enn den vanlige SLR'en, men også denne viser fort sine begrensninger når den herjes med på sti.
"Vår" versjon
Men så, i år, kom Selle Italia med "vår" versjon av SLR, nemlig SLR XC. Den er basert på akkurat det samme "karbon"-skallet som alle de andre "vanlige" utgaven av SLR. Det er ikke snakk om vevd karbonfiber slik man forventer, men rett og slett plast med karbonfiberstøv iblandet for litt ekstra styrke.
Skinner
Skinnene er ikke lengre rør av titan, men av Vanox vanadium-stål. Disse er sterkere enn titanrørene, og skinnebrekkasje bør være en saga blott til normal stisykling. Vekten er oppgitt til 180g, men vår versjon veier 176g, og det er jo klart godkjent.
Padding
Paddingen er like tykk som på SLR XP, men vesentlig fastere. Dette gjør at man kan sitte på ganske mange steder på setet uten at det blir ukomfortabelt. Til sammenlikning har SLR Evolution, den første SLR'en helt uten lær eller padding, akurat det samme skallet som XC, men kun ett sted man kan sitte uten at det gjør vondt.
Lær
Læret er tykkere enn man har sett på andre SLR-varianter, og det bør gi økt holdbarhet. Men i tillegg er kantene på den bakre tredjedelen av setet kledd med kevlar. Tar du en titt på et godt brukt vanlig SLR, ser du at det er bak her læret er utslitt etter noen turer i vått vær. SLR XC ser altså ut til å kunne holde vesentlig lengre enn de andre variantene.
Buksehekt
En annen svakhet med de vanlige SLR-setene er at bakenden er veldig "skarp". Det gjør at sykkelshortsen lett hekter i setet når du har vært bak setet og skal frem igjen. Den skarpe kanten er også ganske vond å få i ribbeina hvis du ligger bak setet ned en veldig bratt kneik, og plutselig får en bråstopp. SLR XC er vesentlig rundere "der bak", og hekter merkbart mindre. Vi har heldigvis ikke fått testet hvor vondt det er å få i ribbeina ennå.
Liker du gummi og lær?
En ting vi ikke forstår vitsen med, er gummiknottene som er spredd utover læret. Disse skal gi mere grep mellom sykkelbuksen og setet. Men i terrenget er dette men normalt ikke vil ha, det hindrer deg i å bevege deg fritt rundt på setet. Det gjenstår å se om disse virkelig betyr noe negativ, og vi vet heller ikke hvor lenge de blir sittende der før de er slitt bort.
Konklusjon
XC-utgaven av SLR har løst de problemene vi har hatt med andre varianter av SLR når de har blitt brukt til stisykling. Er du glad i SLR-fasongen, og vil bruke det til stisykling, er SLR XC absolutt å anbefale. Vi kommer tilbake med med en oppdatering om holdbarheten når vi har fått brukt det noen måneder.