Test av sykkelsete fra Jaeger Liteseat

Du trodde kanskje at et karbonsete på under hektoen er hardt og ukomfortabelt? Tro om igjen. Vi har testa siste modell fra custom-salmaker Jaeger-Liteseat.

Av: gauter
Sist oppdatert: 14. oktober 2013 kl 00.00
Jaeger-Liteseat og Syntace P6 HiFlex. Karbon. Komfort. Knallkombinasjon. Setet har vært i bruk gjennom hele sesongen, og testen blei avslutta med et visst ritt mellom Rena og Lillehammer.
Jaeger-Liteseat og Syntace P6 HiFlex. Karbon. Komfort. Knallkombinasjon. Setet har vært i bruk gjennom hele sesongen, og testen blei avslutta med et visst ritt mellom Rena og Lillehammer.
Lesetid: 7 minutter

Vi har testa siste setemodell fra Otto Jæger, i sykkelmiljøet best kjent som mannen bak Jaeger-Liteseat. Setet vi fikk til test veier latterlig lette 87 gram. 87 gram, ja. I praksis er setet veldig komfortabelt. Kjapt oppsummert kan vi altså si at Jægers siste modell er laget av karbon fra ende til annen, er superlett og superkomfortabelt, men dyrt. Mer er det vel egentlig ikke å si om et sete?

---

Hm. Tamti-tam. Kommer ikke på mer å skrive...

*Lener haka mot den ene knoken og trommer fingertuppene på den andre hånda gubbeaktig og halvrytmisk mot bordplata.*

---

Hah! Neida! Dette er sjølveste internettet, og her har vi ingen behov for å telle ord og tegn for å få teksten til å passe med et forhåndsbestemt antall sider i et trykt blad. Internett er de ordglades danselokale, så vi moser på!

Altså: For noen år siden la en kar ut noen bilder av sine superlette karbonseter på terrengsykkel.no-forumet. Lekre, blanke og helt nede i noenogseksti gram på vekta. Akkurat dét er for så vidt ikke så spesielt, selv om vekta var sensasjonelt lav. Men i redaksjonen titta vi på hverandre med "jøss!"-uttrykk i ansiktene. Setene var nemlig laget av en kar ved navn Otto. Og Otto bodde på Abildsø i Oslo. Vi tok kjapt kontakt med mannen bak, som heter Jæger til etternavn, og fikk hanka inn et par seter til test. 

Vi lot oss umiddelbart begeistre av Jaeger-Liteseat - både av utseendet, mulighetene for individuell tilpasning og eget utseende på hvert sete, og ikke minst av den gyldne kombinasjonen av ekstremt lav vekt og høy komfort.

Les testen fra 2010 her: http://terrengsykkel.no/index.php?id=3463

Siden har Jaeger-Liteseat blitt et relativt kjent merkevarenavn hos de vektbevisste sykkelfrelste blant oss. Siden har også Otto Jæger flytta til Strømmen og kutta ut IT-jobben. Nå lever han av å produsere karbonseter og å reparere karbonrammer. Men også innen karbonseter går utviklinga videre. Det Jæger har jobba med siden den gang, er å utvikle forbindelsen mellom karbonskinnene og selve skallet. På tidligere varianter fra Jaeger-Liteseat har skallet og skinnene blitt laget hver for seg, og så limt sammen. Imidlertid er og blir slike overganger et potensielt svakt punkt som følge av strukturelle ulikheter mellom delene - selv om karbon er materialet i begge deler.

I våres kom derfor modellen Jaeger-Liteseat AllRail Seat ut. Her er skinner og skall laget i ett. Med det er faren for brudd eller at liminga skal gå opp, redusert. Et sterkere sete, med andre ord. Sammenligna med de første utgavene fra Jæger har vekta gått et lite hakk opp, men bevares - 87 gram er fremdeles ekstremt lett. Vekta er omkring halvparten av andre lette og velkjente seter som f.eks. Selle Italia SLR XC. Dette tilsvarer normalt mindre enn en promille av en gjennomsnittlig voksen syklists kroppsvekt. AllRail Seat kommer med 8 mm skinner og i to ulike bredder, 130 og 145 mm. Begge bredder kommer med samme forsenkning langs midtaksen. Vekta på disse setene ligger normalt mellom 85 og 100 gram, avhengig av brukerens kroppsvekt og ønsker.

Vi har prøvd den smale varianten.

Utseendet er spesielt, og det er kanskje delte meninger om estetikken. På den annen side kan man spørre seg: Hvorfor komme med noe nytt og eget uten samtidig å gi det et eget formuttrykk? På en merkelig måte har også saker man innledningsvis betrakter som litt rare, en evne til å bli "penere" hvis det faller i smak i praksis. 

Sånn er det absolutt med Jaeger-Liteseat AllRail Seat (ARS).

Seter er høyst individuelt. Eksempelvis er det ingen selvfølge at du liker kompisens favorittsete. Ha det i bakhodet når du leser videre. Normalt når undertegnede prøver nye seter, kategoriserer jeg dem i tre ulike grupper: Noen faller i smak, andre er "helt greie", mens den siste gruppa utgjøres av seter jeg av ulike grunner ikke kan like. Oftest er fasong og komfort det som avgjør alt. Men selv på seter som havner i den første kategorien, er reaksjonen normalt om lag som at "dette kan jeg like - etter en del innkjøring."

Det bød meg litt imot å file opp sporene på vogga på den dyre setepinnen, fra 7 mm til å passe de 8 mm tykke skinnene på Jaeger-Liteseat. Samtidig er dette lynkjapt gjort, og det er enkelt å finne 8 mm rundfil i hvilken som helst isenkramsjappe. Samtidig bygger setet relativt mye i høyden, så det er ingen fare for at seteskallet skal smelle nedi setepinnens bolter.

Jaeger-Liteseat AllRail Seat falt i smak allerede på første tur etter at riktig posisjon var innstilt. Setet har en markert voggefasong i lengdesnittet, så litt finjustasjering er nødvendig, men så! Det er nesten som å prøve en stiv racingsko, og første tur er en langtur i krevende terreng. Da forventer man at foten er litt øm her og der når skoen tas av, men så heisann, oppdager man at foten er god som gull. Sånn var det for undertegnede etter første tur med Jaeger-Liteseat AllRail Seat: Akterspeilet bar overhodet ikke preg av å ha sittet lenge på et nytt og ukjent sete.

Skinnenes sammenføyning med skallet helt foran og helt bak gir et stort spenn for skallet. Det er nettopp det lange spennet som gjør at skinnene må være litt kraftigere enn 7 mm. Lengden på skinnene og skallets lange spenn er mye av nøkkelen til ARS-setets komfort, og gir en behagelig fleks, men uten å virke som et springbrett. I tillegg merkes det at den langovale forsenkninga langs midten av setet gir en veldig god avlastning på det vi kan kalle for "pressområdene".

Overflaten på setet er glatt, noe jeg personlig liker. Det forenkler små forflytninger av kroppsvekta fram og tilbake i teknisk og kupert terreng. Det er uansett ikke sånn at man sklir ukontrollert fram og tilbake oppå det. Likevel kan enkelte sikkert foretrekke en litt flatere lengdeprofil, spesielt til lange motbakker. Imidlertid kan det understrekes at nesepartiet på setet er såpass mykt avrunda i fasongen at det ikke er plagsomt. Og hvis du fortrekker litt mer friksjon, kan overflaten lakkes med matt lakk hvis ønskelig. Men når det er sagt, er områder med lav friksjon på sidene noe flere av de store produsentene etterstreber. Forklaringa ar at jo mindre motstand låra møter på vei ned når man fullfører et tråkk, jo mer kraft går uhindra ned i pedalene.

I vår test av en tidligere Jaeger-Liteseat-utgave (se lenke ovenfor) påpekte vi de skarpe kantene langs seteskallets kanter. Som følge av integreringa av skall og skinner er denne kanten nå borte. Også bakkanten er veldig godt avrunda, så det er helt ufarlig å slippe seg bak setet i bratte utforkjøringer.  Den nye formen gjør i tillegg setet mindre utsatt for kakk og skader langs kantene.

Like fullt er dette ikke et sete du setter på stisykkelen, hvor sannsynligheten for å gå over ende nå og da er stor. Du har ikke lyst til å dælje dette i en stein. Det kunne like gjerne stått "FRO" - for racing only på Jaeger-Liteseat ARS, selv om testsetet har vært i bruk på mange og varierte treningsturer gjennom sesongen. I årets Birkebeinerrittet var dette setet undertegnedes klare valg, og dette blir fort en sånn del som gjerne flyttes fra sykkel til sykkel.

Jaeger-Liteseat AllRail Seat er altså superlett og superkomfortabelt, og noe helt annet enn andre og nesten like lette karbonseter vi har prøvd. Konstruksjonen er sterk, men fleksibel, og du kan få laget et sete akkurat etter dine ønsker. Men custom koster. Har du fire tusenlapper å bruke, får du et Jaeger-Liteseat ARS og et par små Fox sitronkarameller. Og dyrt, skjørt og lett er en litt lei blanding. Pass opp: Får du prøvd et, får du raskt lyst på et. Da er det opp til deg å ta godt vare på det.

Publisert 11. oktober 2013 kl 00.00
Sist oppdatert 14. oktober 2013 kl 00.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen