Giro Blaze er en helt ny vintersko til sykling for 2021/22-sesongen. Vi har testet nykommeren, som overrasker positivt. Men én ting må du sjekke før du kjøper.
SLANK VINTERSKO: Skal du sykle i vinterlige forhold og ikke vil ha en stor og klumpete sko, bør du ta en titt på Giro Blaze. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
De fleste syklister kjenner nok til Giro, og da kanskje først og fremst hjelmene deres. Men de Giro har også lang erfaring som produsent av sykkelsko, både til terreng- og landeveissyklister.
Giro Blaze er helt ny vintersesongen 2021/22.
Blaze fra Giro er Lett!
På kjøkkenvekten vår klokker vårt testeksemplar i størrelse 41 inn på 370 gram. Det er lett for en vintersko. Til sammenligning veier 45NRTH Ragnarok Tall 504 gram (str 42) og Specialized Defroster 559 gram (str 43).
Skoen har et minimalistisk design, og kan ved første øyekast se ut som en sko med skotrekk. Den øvre ytterdelen er et syntetisk stoff som skal være både vinn- og vannavstøtende, og er utformet som en mansjett som går opp over ankelen. Mansjetten lukkes med en glidelås i front over vristen, og det er en refleksstripe ned på baksiden.
Når du åpner glidelåsen, kan dette til forveksling se ut som en langrennssko i konstruksjonen. Innerskoen er lav, går under ankelleddet og strammes med lisser og en plastlås. Giro har også utstyrt både innerskoen og yttertrekket med beskyttelsesputer på hver side av ankelleddet. Innerskoen har Primaloft som isolerende stoff.
Merk at Giro oppgir kun størrelse 40-50 for denne skoen, så har du mindre skostørrelse enn det må du se på andre alternativer.
Praktisk bruk
Vi har testet skoen både til stisykling og grus/landeveissykling i desember måned. Vi har syklet i temperaturer ned mot -5 grader, både i søle og slaps, men også i vinterlige og mer tørre snøforhold.
Lett på foten
Den lave vekten kjennes. Giro Blaze føles umiddelbart lett på foten når vi tar den på, og når vi er ute på sykkelen. Her får du overhodet ikke noen følelse av å ha på deg en tung og klumpete vinterstøvel.
Dette bidrar også til en god følelse av kraftoverføring, uten at vi kan belegge dette vitenskapelig. Det blir i det hele tatt mer inspirerende å reise seg å trå i motbakker med denne skoen enn med grovere fottøy.
Passform på Giro Blaze
Testrytteren har en høyrefot som måler 25,5 centimeter, bruker størrelse 41 i både Shimano og Giro ellers, og fikk et testeksemplar i størrelse 41 til test. Testeksemplaret oppleves som noe smalt i passformen, og sitter som limt på foten med en tynn ullsokk – vi anbefaler at du går opp en størrelse hvis du vil ha plass til en tykkere ullsokk. Det er også en annen grunn til å gå opp i størrelse;
Mansjetten er stram. Så stram at med vårt testeksemplar var det bare så vidt glidelåsen gikk igjen rundt nedre del av leggen med den tynne ullsokken. Når vi bøyde ankelleddet skled glidelåsen litt opp, men holdt seg på plass. Har du litt kraftige legger kan dette være en utfordring. Vi må ta høyde for at stoffet kan strekkes og at dette problemet blir mindre fremtredende etter en tids bruk.
Mansjetten er så stram at vi anbefaler på det sterkeste at du prøver skoen før kjøp.
Fordelen med stram passform er selvfølgelig både utseendet og den taktile følelsen. Sykler du grus/landevei gjennom vinteren, kan du nok relatere deg til at du ikke vil ha en stor og klumpete støvel på foten. I så måte er Giro Blaze en av de beste vinterskoene til sykling vi har prøvd.
Den føles både lett og taktil på foten, dette er nesten som å sykle med en vanlig trenings- eller konkurransesko. Det går likevel an å diskutere om dette er en ekte vintersko, eller en sko for norsk vår og høst.
Varme
På selve skoen angir Giro at skoen skal være varm ned mot -7 grader, på nettsiden opplyses det om -10 grader. Uansett hva som måtte stemme fra Giro sin side: dette anslaget må tas med en klype salt, da det er flere faktorer å ta hensyn til. Noen fryser lettere enn andre, og sokker/eventuelt varmere såler vil kunne spille inn. Vi har tatt utgangspunkt i skoen slik den leveres fra fabrikk, med en tynn ullsokk.
Med et par tynne ullsokker i opplevdes skoen som komfortabel ned mot 0 grader, til nød i et par minusgrader. Putter du i ekstra isolerende såler og/eller en god ullsokk, vil den antakelig være varm i kaldere temperaturer også. Vi synes 45NRTH Ragnarok Tall er et lite knepp varmere. Hvis du vil redusere risikoen for å fryse, bør du se på litt varmere alternativer fra f.eks Bontrager, Specialized eller Lake.
Mansjetten er både tett og går langt opp over ankelen og leggen. Den er imidlertid ikke isolert hele veien opp, slik vi ser på Specialized Defroster og 45NRTH Ragnarok Tall. Dette ville antakelig gjort skoen litt mer klumpete, men også varmere.
Oppsummert er dette en sko som kan regnes som en høst- og tidlig vintersko, mer enn en dedikert vintersko. Skal du sykle mange turer gjennom vinteren i kaldere temperatur enn 0 grader, anbefaler vi å ta høyde for tykkere sokker, og/eller se på varmere skomodeller.
Hvem bør kjøpe Giro Blaze?
Med lav vekt, slankt design og en lett følelse på foten, vil denne skoen være høyaktuell for spesielt landevei- og grussyklister som vil ha en stilig og varm sko til høst- og tidlig vinter, men som ikke er ute etter en sko til de realt kalde dagene med temperatur under -5.
Alternative produkter
Er du i markedet for høst- og vintersko bør du sjekke ut både 45NRTH Ragnarok Tall som deler flere egenskaper med denne skogen. I tillegg er både Specialized Defroster og Fizik X2 Artica gode alternativer.
Konklusjon
Giro Blaze er en lett, forholdsvis varm og komfortabel høst- og vintersko som kan brukes ned mot 0 grader og kanskje litt kaldere. Den vil være spesielt aktuell for landeveissyklister som vil unngå store og klumpete sko utover høsten og tidlig vinter, det er kanskje en av de stiligste vinterskoene vi har sett. Husk bare å prøve den før kjøp.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.