Lake MX146 er en smal og lett sykkelsko til vintersykling, både på sti og langs grus- og asfalt. Men er den varm nok til å sykle gjennom norske vinterforhold? Vi har testet.
SLANK MODELL: Lake MX146 er en sykkelsko til vinter av den litt slankere typen. Hvordan funker den når gradestokken bikker under null?Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lake MX146
Pris: 2 599 kroner
Vekt: 492 gram (veid av oss, én sko i størrelse 41)
Skal du holde varmen på føttene gjennom vinteren, er et par sykkelsko til vinter en god investering. Lake MX146 er en vintersykkelsko av den slanke typen, og vi har testet den på flere turer.
Lake er en produsent med lange tradisjoner innen sykkelsko. De har vært kjent for sin varme sko MXZ303, nå i oppdatert versjon som MXZ304. MX146 er derimot en lettere og slankere vintersykkelsko.
Lake MX146 er enkel og solid
I motsetning til MXZ304 er ikke disse skoene laget i skinn, men syntetisk stoff og softshell-stoff som skal være vannavstøtende. Skoen er isolert med Thinsulate. Sålen er noe Lake kaller Supergrip Enduro Sole.
Strammingen skjer ved hjelp av en Boa-snelle, slik vi ser på MXZ304 og andre sykkelsko. Denne klipses på plass på siden av skoen før du strammer. Over vristen og ankelen hviler det en flapp som skal holde vann og snø ute.
Før du kjøper og monterer skoen
Vi har også testet Lake sin MXZ304, hvor produsenten selv opplyser om at det kan være lurt å gå opp en størrelse for å få plass til en tykkere sokk eller ullsokk. Dette vil vi si gjelder i stor grad også for MX146.
Testrytteren har en høyrefot som måler 25,5 centimeter, bruker størrelse 41 i både Shimano og Giro ellers på vanlige sko til bruk om sommeren. Med en skikkelig tynn ullsokk sitter testeksemplaret i 41 wide som limt på foten, her er det ikke mye bevegelsesrom for tærne. Spesielt tåboksen oppleves ganske trang. Vi anbefaler alltid å prøve sykkelsko før du kjøper.
En annen viktig ting å få med seg, er monteringen av klosser. Skoen bruker standard SPD-innfesting med to skruer. Avhengig av pedaler og klosser, kan det være at du må montere en spacer/avstandsstykke mellom klossen og skoen, for optimal funksjon mot pedalen. Hvis du ikke sjekker dette, kan det i verste fall skape gnissing og ødelegge sålen, og Lake opplyser om at dette vil påvirke garantien.
Praktisk bruk
Lake opplyser selv om at dette er en sko for temperaturer ned mot minus fire grader. Vi har testet skoen til både sykling langs asfalt og brøytede grusveier på gravelsykkel, og til stisykling i temperaturer ned mot minus fem grader, både i tørt vintervær og mer våte forhold med sludd og regn.
Presis sko fra Lake
I motsetning til MXZ304 er denne skoen vesentlig enklere å få på seg. Her er det ikke mye forskjell fra en vanlig sykkelsko. Boa-snellen fordeler strammingen jevnt utover fotbladet.
Førsteinntrykket er at skoen både lett og presis på foten, her får du på ingen måte følelsen av å ha på seg ulltøfler, som litt kraftigere vintersykkelsko kan gi. Kraftoverføringen oppleves både direkte og kontant. I likhet med Giro Blaze føles dette i større grad som en vanlig sykkelsko, bare litt varmere.
Konstruksjonen mellom øvre og nedre del ved ankelleddet gjør at skoen beveger seg fritt, uten at Boa-strammingen føles løs, og uten at du kjenner på mye motstand i ankelleddet. Mansjetten strammer heller ikke nevneverdig. Bra!
Skoen oppgis å være «highly water resistant». Etter å ha syklet over en time i sludd, regn og slaps, kunne vi slå fast at du kan bli våt på føttene også i denne skoen. Om dette var vann som trengte inn fra toppen der sykkelbuksa hadde overlapp, eller gjennom selve membranen er vanskelig å si.
Hvor varme er de?
Dette spørsmålet er alltid vanskelig å svare på, og mye vil avhenge hvor lett du fryser, hvor tykke sokker du bruker og andre variabler. Vår erfaring er som følger:
Vi opplever at Lake sin egen nedre temperaturgrense på minus fire grader er realistisk, og komforttemperaturen ligger nærmere 0 grader. Noe mye kaldere enn dette, så bør du vurdere varmere sko.
Hvem bør kjøpe Lake MX146?
Vi ser for oss at den fremste målgruppen for disse skoene, er grus- og landeveissyklister som vil ha en slank og presis sko til sykkelturer i temperaturer rundt 0 grader under høsten og vinteren. Er du en dedikert vintersyklist og ser for deg å sykle i temperaturer ned mot minus 5-10 grader, anbefaler vi å sjekke ut varmere modeller.
Alternative produkter
Er du på utkikk etter litt slanke og lettere sykkelsko til vinter, bør du ta en titt på både Giro Blaze og 45NRTH Ragnarok Tall som vi har testet. Begge de to skoene faller i samme kategori som Lake MX146.
Konklusjon
Lake MX146 føles både lett og presis på foten. Den er ikke blant de aller varmeste sykkelskoene til vinterbruk, men vil gjøre jobben rundt null grader for de aller fleste.
Vi mener den passer best til sykling langs grus- og asfalt, men den vil også gjøre jobben for stisyklister. Husk å sjekke størrelse før du handler, og eventuelt gå opp et hakk for best opplevelse.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.