Er Lake MXZ 304 redningen for alle syklister som fryser på tærne?
Blir du fort kald på tærne når du sykler om vinteren? Lake MXZ304 er en vintersykkelsko som kanskje kan være redningen for deg. Men ikke uten forbehold.
Lake er en produsent av sykkelsko som i Norge kanskje er mest kjent for vinterskoene sine, selv om de lager et bredt spekter av sykkelsko til forskjellig bruk.
Gjennom flere år har modellen MXZ303 vært populær, mye fordi den var en kompromissløs vintersko som var skikkelig varm. Den nyeste og oppgraderte versjonen av denne skoen heter MXZ304, som vi har testet her.
MXZ304 - Stor og solid
Hvis du både vil ha en lett og slank vintersykkelsko, er det bare å lete videre med én gang. Lake MXZ304 er den rake motsetningen; den er stor og solid.
Strammingen skjer ved en Boa-snelle som sitter øverst på skoen, og en borrelås over vristen. En klaff over vristen skal hjelpe til å holde vann og snø ute. I tillegg er det feste for gamasjer(!) fremme på tåpartiet.
Mansjetten går god over ankelleddet og opp på leggen. Yttermaterialet er skinn. Innerdelen av skoen er isolert med noe Lake kaller Outlast, og tåboksen har 3M Thinsulate, et isolerende materiale vi ser også i andre sko. I tillegg har skoen en isolert såle av typen Thermosol.
Sålen er i velkjente Vibram – et materiale som gir godt grep mot underlaget de gangene du må av sykkelen. Sålen har også et grovt mønster. Skoen har også store og synlige refleks-detaljer både foran og bak.
Dette må du få med deg
Lake anbefaler at man går opp én størrelse fra vanlig skostørrelse, og det kan vi si oss enig i. Testrytteren har en høyrefot som måler 25,5 centimeter, bruker størrelse 41 i både Shimano og Giro ellers og fikk en 42 wide-modell på test. Med en medium tykk ullsokk oppleves denne skoen som ganske romslig i størrelsen(spesielt i bredden, vurdér om du trenger wide-versjon), med god plass til å bevege på tærne. Vi anbefaler uansett at du prøver skoene før kjøp.
En annen viktig ting å få med seg, er monteringen av klosser. Skoen bruker standard SPD-innfesting med to skruer. Men avhengig av pedaler og klosser, kan det være at du må montere en spacer/avstandsstykke mellom klossen og skoen, for optimal funksjon mot pedalen. Hvis du ikke sjekker dette, kan det i verste fall skape gnissing og ødelegge sålen, og Lake opplyser om at dette vil påvirke garantien.
Praktisk bruk
Lake hevder at skoen skal være komfortabel helt ned til minus fjorten grader, og må derfor kunne kalles en vintersko. Vi har da også testet den som det. Skoen har blitt brukt både til turer på terrengsykkelen på vinterlagte stier, og på gravelsykkelen langs asfalt og brøytede vinterveier.
Vi har ikke fått testet den i de mest ekstreme temperaturene, men ned mot minus fem grader, både i tørt vintervær og med sludd og regn.
Don´t change a winning team
Lake MXZ303 var en populær sko, så var det noe poeng i å endre den? MXZ304 har fått en større Boa-snelle, som er lett å betjene selv med store og klumpete vinterhansker. De to plastspennende som Boa-vaieren er festet i er ikke like lett å få på plass med kalde fingre, men dette er noe man kun gjør når skoen skal av eller på. Vi stiller oss likevel litt skeptiske til dette patentet. Den tynne plastikk-delen virker ikke spesielt solid. Vi hadde ingen problemer under vår test, og setter vår litt til at dette vil holde i lang tid slik Lake lover.
MXZ304 er ikke den enkleste skoen å få av og på. Du må løsne både Boa-snelle og borrelås skikkelig, og gjerne bruke hempene på vristen til å løsne Boa-vaieren skikkelig før du får plass til foten nedi.
Med to punkter for stramming er det lett å få strammet skoen skikkelig og fordelt trykket. Både vekten og konstruksjonen av skoen gjør at den føles både tung og litt lite presis. Dette må du regne med å ofre, om det er varme sko du vil ha. Vi erfarte at du gjerne må etterstramme Boaen etter noen minutter sykling. Det er mye stoff i denne skoen, som med varmeutvikling vil trenge å strammes inn for at skoen skal føles presis.
Skikkelig varme sko er som regel tykke, og det gjelder denne skoen også. Vårt testeksemplar i 42 Wide er såppas brede at vi fikk litt subbing på innsiden mot krankarmen. Dette merket vi ikke veldig mye til i praksis, og man kan til en viss grad kompensere litt ved å justere klossene. Merk at subbing over tid både vil slite på krankarm og sko.
Når vi må av sykkelen for å dytte eller trille, merkes det godt at skoen både er komfortabel, og har en solid såle.
Hvor varme er MXZ304?
Når skoen først har kommet på, er den varm. Skikkelig varm. Den er betydelig varmere enn MX146 fra samme produsent, og de fleste andre vintersko vi har prøvd. I turer ned mot minus fem grader var ikke kalde tær et tema selv etter to timer på grussykkelen. Vi kommer til å teste denne skoen videre i kaldere temperaturer så snart været tillater det, og oppdatere.
Det er likevel ikke helt uten noen haker. Den høye og varme mansjetten er ikke helt tett. Her bør du helst trekke en bukse eller tights uten på for å unngå at fukt trekker ned i skoen. Og siden mansjetten er ganske tykk, er det ikke en selvfølge at dette alltid går. For stisyklister som bruker kraftigere bukser vil dette neppe være et problem. Men hvis du driver med landevei- eller grussykling bør du ha en tights som er løs nok nede ved anklene til å trekke over skoen, spesielt hvis det regner.
Hvis du først blir våt på føttene er det også større sjans for å bli kald, samme hvor varme sko du har.
Hvem bør kjøpe Lake MXZ304?
Hvis du sliter med kalde føtter når du sykler, bør denne skoen stå aller høyest på lista over aktuelle modeller du kan vurdere. Det er rett og slett en av de varmeste vinterskoene vi noen gang har prøvd.
Hvis du derimot ikke tåler vekten av en litt tung sko på foten og lett kan synes at sykkelsko blir store og klumpete, er det andre modeller du bør se på.
Lake MXZ303 ble i sin tid veldig populær, og MXZ304 gjør en god jobb med å fylle de skoene. MXZ304 er både veldig varm og veldig komfortabel. Stilbevisste grussyklister vil kanskje fnyse litt av estetikken.
Lake MXZ304 er ikke helt uten forbedringspotensial. Den er ikke spesielt lett, og kan føles noe klumpete på foten. Men om du skal sykle hele vinteren gjennom både på stisykkel, grus/landeveissykkel eller jobbsykkel, våger vi påstå at dette er det tryggeste kjøpet hvis du vil unngå kalde tær på tur.
Disse skoene er dyre, men verdt hver eneste krone hvis det er varmen som teller.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.