Selv om vintrene i Norge har vært labre de siste årene med tanke på snømengde, er det fortsatt kaldt å være vintersyklist.
Man kan løse det på to måter; enten ved å kjøre varme skotrekk over de vanlige sykkelskoene, eller kjøpe et par dedikerte vintersko.
Vi i Terrengsykkel-redaksjonen er tilhengere av det siste. Fordelene med en vintersko er flere. Som regel er den varmere, har mer solid stoff som ikke slites i stykker (noe skotrekk ofte gjør), og flere vintersko har tett såle, det vil si at det ikke kommer inn vann ved pedalklossen under skoen.
Bontrager har gått hånd i hånd med Trek i flere år, og produserer alt i fra hjul, seter og andre komponenter, til klær og sko. Old Man Winter Shoe er deres siste vintersko.
Nedre del av skoen kan ligne på Bontragers Rythm sko. Men der stopper også det meste av likheter med de øvrige skoene til Bontrager. OMW har en separat innersko, slik vi er vant til å se på alpintstøvler.
INNER OG YTTER: Bontrager-skoen skiller seg fra en del andre sko ved å ha separat inner- og yttersko.
Dette er en fleece-innersko med 3M Thinsulate-stoff, for å holde varmen. Innerskoen har snøring, som du strammer og låser.
Ytterskoen har myk gummi under, og Bontragers eget ”GnarGuard” belegg på ytre deler, for å tåle slitasje fra mot steiner og annet som måtte skrape mot skoene.
Videre har den vanntett glidelås, og et høyt skaft som går langt opp på leggen. Det er to borrelåsstropper, en over tærne, og en over ankelleddet.
I tillegg finner vi en strammestrikk helt øverst på mansjetten, for å holde snø ute.
Bontrager rangerer selv denne skoen til 6 på sin egen stivhetsskala for såler, hvor konkurranseskoene XXX MTB er de stiveste på 13.
Tå-boksen på skoen skal også ha fått ekstra bredde slik at du har plass til et par tykkere sokker.
Vår testrytter bruker vanligvis 41/42 i sykkelsko, og valgte 42 på denne modellen, da var det plass til en god ullsokk.
SOLID: Sålen på skoen fremstår som solid. Vi kan si lite om slitestyrken etter bare noen uker, annet enn at den bærer lite preg av slitasje.
På foten
Vi har brukt skoen over en periode på fire uker, i alt i fra to plussgrader, til 17 minusgrader.
Etter å ha brukt skoen litt, fant vi ut at det var enklest å ta på seg innerskoen først, for så å putte foten med denne ned i ytterskoen, og så stramme både lisser og borrelås.
Hvor mye man trenger av varme klær for å sykle i kulde varierer selvsagt fra person til person, men Terrengsykkels testrytter klarte seg helt fint selv når gradestokken passerte 15 minusgrader, med en enkel ullsokk.
Skoen er som nevnt midt på Bontragers egen stivhetsskala for såler. Vi har prøvd stivere sko både sommer- og vinterspesifikke, men opplevde ikke dette som noe stort minus til vintersykling.
Det vi heller savnet, var en litt strammere følelse på foten, som sko med for eksempel boa-snøring eller tradisjonelle spenner/jekker gir.
Lisse-strammingen rundt innerskoen og de to borrelåsene på ytterskoen gir ikke helt den samme, stramme følelsen.
Skoen går også godt oppover ankelen, og kan strammes med en liten strikk. Praktisk, når man baser i løssnøen.
Når det ble litt skarp gjennomslagssnø, opplevde vi at den ene borrelåsen ble revet opp av snøen, og porene i stoffet tettet seg med snø, slik at det ble vanskelig å lukke den skikkelig igjen.
Dette var dog ikke noe vedvarende problem, og heller ikke noe vi hadde problemer med i løsere snø.
STRAMT: Bontrager-skoen har en strikk øverst som kan strammes, for å holde snøen ute.
Oppsummert
Old Man Winter Shoe oppleves som en solid og varm vintersko. Vi setter pris på et høyt og tett skaft, og spesielt det faktum at den ikke føles unødvendig stor og klumpete på foten sammenlignet med vanlige sykkelsko.
Gjennom vår testperiode har det vært lite synlige tegn til slitasje. Litt over 3000 kroner er mye for en sykkelsko, men vi synes skoen er verdt den litt stive prislappen.
Bontrager Old Man Winter Shoe
Pris: 3199 kroner
Vekt: 630g per sko (inkludert pedalkloss, i størrelse 42, veid av oss )
Størrelse testet: 42
Import: Foss Sykler AS
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.