topbikes.no
Pris:2699
Vi testet Lake MXZ 302allerede for tre år siden, og var ganske klar i vår omtale. Dette er en rendyrket vintersko, tung, grov og uslitelig, altså laget for en norsk vinter. I fjor sammenlignet vi den med vinterskolaget for en mellomeuropeisk vinter, da mot vintermodellene til Shimano og Northwave. Sistnevnte er blitt veldig god, men til norsk bruk mener vi fortsatt at Lakes modell er den beste.
Nå har Lake MXZ 302 blitt til Lake MXZ 303, og fått et par endringer på veien.
Lang testperiode
Vi har testet vinterskoene til Lake siden de første kalde dagene i høst, både til pendling og trening. Markedet for vintersykkelsko globalt er ganske begrenset, noe som gjenspeiles av utvalget av gode alternativer. Mange produsenter lager modifiserte varianter av sommermodellene, gjerne litt grovere og med en slags strømpe for å slutte om leggen. For de som faktisk bruker sykkelen i Norge om vinteren er ikke dette godt nok, og det er svært mange kalde tær der ute. På nettet tipses det flittig om ekstra sokker, poser og skotrekk inni og utenpå skoene. Med skoen fra Lake stikker du i stedet tåa nedi, strammer boa-hjulet og klikker i pedalen. Uansett vær.
Nye detaljer
Lake har nemlig hatt en helt annen tilnærming enn søreuropeisk vinter da de designet skoene. MXZ 303 er en videreføring av modellen som har vært på markedet i noen år, og materialbruk, detaljer og tekniske løsninger har gitt en svært funksjonell og solid vintersko. Skoen er nå blitt høyere rundt leggen. I tillegg er Boa-systemet flyttet utenfor pløsen, og litt lenger ned på siden. I tillegg har det kommet en spenne som går rundt hele ankelen. Tidligere kunne skoen på de tynneste være litt slapp rundt leggskinnet, men dette er altså utbedret nå. Og viktig også for mange, designet er nå hakket kulere å se på.
Vibramsålene kjenner man igjen fra mange fjellstøvler og gir god isolasjon. De sikrer også godt grep og tilstrekkelig fleks i skoen om du skal av sykkelen. Skoen er hele 25 cm høy og skaftet slutter godt om leggen, slik at vann og snø ledes bort. Nettopp dette er problemet til konkurrentene, som ofte blir akkurat for korte til at buksa kan trekkes over skoen (og bli værende der). Kommer det vann og snø ned i skoen blir du kald uansett hvordan resten av skoen er konstruert. Lake har ikke snøring eller borrelåser, men i stedet en vaiersnelle (Boa) som gjør det lett å stramme og åpne hele overdelen. Foten smetter ned i skoen, assistert av en solid hempe på hælen. Strammehjulet er lett å regulere, selv med votter, og gir et jevnt trykk over hele vristen. En justerbar klikkspenne lukker den øverste neoprendelen. En annen hempe gjør det enkelt å trekke ut vaieren av snella igjen slik at en får av skoen.
Konge på veien
I bruk er disse skoene akkurat det du ønsker deg, selv langt ned på blå side av gradestokken holder du komfortabelt varmen. Det er god plass til å vifte med tærne, ingen ubehagelige punkter som strammer, og under testing har vi ikke opplevd å bli våt på beina. Ingen borrelåser borger for lite problemer med at snø og is fester seg, og videre en lang problemfri levetid. Boa-systemet er betydelig forbedret, etter at stålwire har erstattet nylontråden som vi har sett ryke. Skoen er som nevnt hele 25 cm høy, og veier nesten 750 gram (str 46) komplett med SPD-klosser og innersåle. Her ligger det også en forbedring fra den tidligere modellen. Den oppleves nå mindre klumpete, og ikke til hinder for tråkket på sykkelen. Den oppleves rett og slett som en sykkelsko, og ikke fullt så mye som en fjellstøvel.
Verdt penga
Lake MXZ 303 leveres i normal og bred versjon, og er ganske normal i størrelse. Vi anbefaler å gå opp en størrelse i vintersko, for å få plass til tjukke sokker og ett isolerende luftlag. Skoene leverer komfortabel trening og vinterpendling i mange år, og er praktisk og robust i forhold til alternativer med skotrekk og mindre isolerte sko. Det er etter vår mening ingen andre som konkurrerer med Lake når det kommer til temperaturspenn, komfort, materialbruk og konstruksjon. På tross av prisen er dette en liten investering for tørre og varme bein gjennom vinteren. Ofte er det ikke mer som skal til for ekstra lengde på øktene og å velge sykkelen til jobben selv om det er surt og kaldt ute.