Specialized S-Works Recon Lace er en pinne stiv karbonsko med lisser, tiltenkt ambisiøs og stilfull gravelsykling, samt terrengsykling for deg som liker lisser.
Sykkelprodusenten Specialized er også av en av bransjens ledende sykkelskoprodusenter.
Deres S-Works-sko er ofte blant markedets aller letteste og mest populære.
Den nye S-Works Recon Lace er en lisseversjon av terrengtoppmodellen S-Works Recon, som vi har testet tidligere.
Det er ingen tvil om at gravel er den store trenden for sykkelbransjen for tiden. Kan man lage et produkt som fremstår som tilpasset grussykling er det mulig å vinne nye markedsandeler.
Specialized sine nye sko har lik karbonsåle som de mer vanlige S-Works Recon med Boa-sneller. Også overmaterialet i lette og ikke-elastiske Dyneema har lisseskoene til felles med de Boa-utstyrte S-Works Recon.
Forskjellene ligger da hovedsaklig i selve skolissene. Tradisjonell lissestramming har vært populært og trendy på landeveien i flere år - helt siden Giro lanserte trendsetterne Empire under Giroen i 2012.
For virkelig å understreke de nye skoenes gravel-appell har Specialized valgt å lansere skoene i en klassisk olivengrønn farge, som på testskoene her. I tillegg kan du få skoene i en vill Hawaii-inspirert fargepalett og i en konservativ, men å så grusriktig grå-svart fade.
La oss ta for oss faktaene om de nye skoene - som nevnt er det meste likt som på de vanlige S-Works Recon-skoene til terreng- og cyclocross-sykling.
Karbonsålen er oppgitt til nivå 13 på Specialized sin stivhetsindeks. De aller stiveste landeveisskoene til Specialized er oppgitt til å være på nivå 15. Vi kan uansett slå fast at sålene på S-Works Recon Lace er dønn pinne stive. Minst like stive som prisen på en klokke fra Jaeger-LeCoultre.
Som alle sko fra Specialized har også Recon Lace produsentens unike Body Geometry-konstruksjon. Hovedsaklig handler dette om at selve skoen er vinklet noe på pedalen. Innsiden av skoen står 1,25 mm høyere enn utsiden, noe som gir god støtte under foten og fotbuen mot pedalen og skal forhindre at kne og ankel synker nedover og innover mens du tråkker. Mange med kneproblemer vet å sette pris på akkurat denne funksjonen.
Videre har skoene det Specialized kaller Padlock hælkappe. En stiv plastkappe rundt hælpartiet som holder hælen godt fast nedi skoen. Denne er stiv og ganske trang slik at foten låses fast i skoen, selv før du strammer lissene.
Knastene på yttersålen er laget i det Specialized omtaler som SlipNot-gummi. Denne gummien sitter på små felter med stivere termoplast som er limt på selve karbonsålen. Et gummifelt under fotbuen gir god friksjon på pedalen i øyeblikket før du klikker inn i pedalen. Karbonet er eksponert midt under foten og rundt selve skoklossen. Gjengehullene og platen du fester skoklossene i er laget i vektsparende og rustfritt titan.
Lissene på skoene går gjennom seks lissehull på hver side av pløsen på skoen. De fire øverste hullene er forsterket med metallringer. Pløsen er tynn og upolstret. Den er splittet i tre fliker øverst på vristen og festet med strikker i sidene av skoen. På pløsen er det også en strikk til å feste lissebunten i når du sykler så du slipper at disse går opp og snurrer seg rundt pedalen eller inn i drivverket.
Dyneema-overlæret er tynt og har bikube-mønster på innsiden. På utsiden ser det ut som glatt lær, men noe små luftehull over tærne. Forsiden av tærne er forsterket med en støtfanger i plast.
I praksis
Vi har testet disse skoene både på lange grusturer på gravelsykkel og på rene terrengsykkelturer på stisykkel. De har blitt brukt på både Shimanos XTR-pedaler og på Garmins nye Rally-pedaler.
Før selve testingen byttet vi ut den tynne innleggssålen som skoene kommer med til fordel for en av Specialized egne grønne innleggssåler. Dette er de sålene som Specialized selger løst med mest oppbygging under fotbuen. Testeren bruker disse sålene i alle sykkelsko til daglig.
På noen turer har vi syklet med S-Works Recon-sko med Boa-sneller på den ene foten og Recon Lace på den andre.
Som naturlig er føles skoene ganske så like som S-works Recon med Boa-sneller. Passformen er lik - det vil si ganske smal i hælen og midt på foten, men med god høyde for tærne. Om noe så føles Recon Lace noe smalere helt i front av skoen enn standard-Recon. Dette kan skyldes at testernes standard-Recon har vært brukt i flere 100 timer allerede.
Til tross for den ganske smale passformen i front opplevde vi at Dyneema-materialet krøller seg en del over tærne når vi strammer lissene. Lissene er flate og holder veldig godt på både knute og trykk. Det er ganske lett å ha de ganske slakke nederst og strammere øverst, eller motsatt. Strikken på pløsen til å feste lissene i er veldig slakk, men den holder godt nok fast på lissesløyfen. Men en strammere strikk hadde gitt en bedre følelse.
På pedalene er skoene så stive de stiveste terrengskoene vi har prøvd tidligere. Grunnet den stramme passformen på overdelen føles de om mulig enda mer kontante og faste i fisken enn standard-Recon og S-Phyre fra Shimano.
Den ekstremt stive sålen gjør at skoene er fæle å gå med over lengre avstander. Å bære sykkelen opp en fjellknaus, eller å gå inn på en markastue for å kjøpe skolebrød går så klart helt ok, men du ønsker ikke å løpe mange hundre meterne med disse på fast underlag. Skoene har skruknotter i front for realt tågrep i gjørme og under sykkelcross-sykling. Skru dem ut hvis du ønsker å spare noen ekstra gram.
Titan-gjengene er en eksklusiv detalj vi like. Du kan stramme skoklossene med trygghet om at de vil sitte, samtidig som det også vil være enklere å få løsnet dem igjen ved behov. Klossesporene har streker for at du lettere skal få plassert klossen slik du ønsker. Selve sporet er plassert ganske langt bak på skoene. Liker du å ha klossene langt frem ved tærne kan det hende at du vil få problemer. Vår favorittplassering er litt bak midten og på skrå slik at hælen kan peke litt ut til siden. Sporet mellom såleknastene er ganske smalt, men bredt nok til å makse ut pedalenes flyt. Det fungerer i tillegg som en fin guide for raske innklikk i pedalene.
At selve karbonsålen er eksponert under mye av sålen gjør at de ganske fort blir stygge og oppskrapet. Sålen har et ytterlag av karbonvev nettopp for å beskytte mot dette, men skoene blir raskt ganske stygge under.
Konklusjon
Hvordan sko passer er veldig individuelt. Liker du Specializeds andre sko vil du nok like Recon Lace også. De føles solide, lette og ekstremt stive. Komforten er god og Body Geometry-funksjonene gjør at føler god støtte under fotbuen og i for ankelen. Har du bred fot vil nok oppleve at Recon Lace er ganske smale. De er vesentlig smalere i forfoten enn f.eks Shimano S-Phyre, og oppleves også hakket smalere enn Specialized Boa-sko.
At skoene har lisser gjør det litt krevende å treffe med passformen. Du er også stuck med den stramheten du begynner med hvis du ikke ønsker å stoppe og knyte skoene på nytt. Med Boa-sneller kan du justere stramheten hele tiden.
Liker du utseendet og funksjonene til skolisser og ønsker deg et par realt stive sko til grus og terrengsykling er Specialized S-Works Recon Lace et billigere og lettere alternativ til de Boa-utstyrte skoene fra samme merke. Rent praktisk og komfortmessig foretrekker vi likevel justerbarheten Boa-sneller gir, men føler at Specialized har truffet blink gitt at man er klar over skolissenes muligheter og begrensninger.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.