Test av Biltema sykkelstativ og sykkelholder til hengerfeste
Biltema sykkelstativ for trekkrok er mye billigere enn mange andre sykkelholdere i denne kategorien. Det gjenspeiles også i resultatene. Om det passer for deg kommer gjerne an på sykkelen din. Vi har testet stativet med både terrengsykler og landeveissykler.
Sykkelstativ til bilens tilhengerfeste er blant de mest populære måtene å frakte sykler på. Biltema har et av de aller billigste alternativene på markedet. Men holder det mål?
Sykkelstativer for hengerkrok/hengerfeste kommer i hovedsak i to varianter: et der du henger sykkelen på et stativ etter ramma, og et der du plasserer sykkelen med hjulene i skinner og låser ramma med en holder eller klemme. Vårt test-stativ fra Biltema er av sistnevnte variant. Slike stativ er dyrere enn den andre varianten.
Dette må du vite om Biltemas sykkelstativ
Stativet fra Biltema er konstruert for å laste tre sykler. Vi kommer tilbake til innfestingen av sykler i testen, men om man faktisk får plass til tre sykler kan variere. Vår erfaring med slike sykkelholdere til hengerfeste på varebil, er at spesielt brede styrer kan butte mot bakluken på bilen. På vanlige stasjonsvogner og sedaner er dette sjeldnere et problem.
Syklene monteres til stativet ved at du setter hvert hjul i en V-formet metallprofil, strammer med stropper, og monterer en klemme fra stativet mot ramma på sykkelen. Tre kontaktpunkter mot sykkelen, altså.
Vippefunksjon
En ulempe med noen stativer til hengerfeste, er at man som regel må gi avkall på tilgangen til bagasjeromsluka. Dette har flere produsenter nå løst, også Biltema. Dette gjøres med en slags hurtigkobling med to skruer.
Integrert skiltholder og lys
Stativet kommer med både lys- og skiltholder, men ekstra skilt må du sørge for selv. Dette er en smal sak å ordne, les hvordan her. Vi kjøpte skilt og bokstaver fra Thansen for litt over 300 kroner.
Men noen skilt holder er det ikke - her må du selv finne ut hvordan skiltplaten skal monteres. Man kan sikkert være kreativ med teiprullen, eller dobbelsidig teip. Vi drillet hull i vår skiltplate, og monterte i de to skruene som holder lys- og skilttavlen til stativet.
Regelverket er klart: skal du ha sykkelstativ på hengerfestet, må du sørge for at registreringsnummeret på bilen er synlig. Slik går du fram.
Montering av stativet
Stativet kommer i en pappeske, og krever litt montering. Den vertikale bøylen med klemmene må monteres på hoveddelen. Dette er imidlertid høyst overkommelig, og bruksanvisningen som følger med er forståelig. Det følger også med en fastnøkkel og en unbrakonøkkel, som er alt du trenger for å montere. Vi brukte anslagsvis 15 minutter på å pakke ut og montere sykkelholderen.
Koble stativet på bilen
Stativet er oppgitt å veie 15,6 kilo. Det er mulig å hekte stativet på bilen alene, selv om det selvfølgelig blir enklere om man er to. Du vipper opp håndtaket ved å klemme inn den lille sorte hendelen under, slik at klemmen åpner seg helt. Merk at du får ikke åpnet klemmen helt så lenge nøklene står i låssylinderen.
Når klemmen er lagt ned på hengerfestekulen, må du klemme til med håndtaket, her er det en tydelig terskel du må overkomme, og ta i litt mer enn du tror. Dette gjelder også når stativet skal av, og du må klemme inn den sorte hendelen som er en sikkerhetsløsning.
Ledningen til skilt- og lysholderen er 13-polet, og passet rett på vår kobling på en Volkswagen Caddy. For noen biler må du regne med å kjøpe en adapter, som Biltema også selger for 129 til 149 kroner avhengig av type. Ledningen er ikke lenger enn absolutt nødvendig - på vår tilkobling gikk dette bare så vidt. Om ledningen hadde vært noen centimeter lenger hadde det vært enklere å koble til.
Vi har montert sykkelstativet fra Biltema på egen bil, og brukt det til utflukter med sykkel. Vi har kjørt både over humpete brostein i byen, på slitne grusveier fulle av hull og ujevnheter, og på motorveien i 110-sonen. Vi har brukt stativet slikt vi ville brukt det som vårt eget.
Sykkel på stativet
Moderne sykler kommer i en rekke forskjellige fasonger, og det er her vi møter på noen av utfordringene med dette stativet. For å ta sykkelrammer først:
Tiden da en sykkelramme bare var et triangel, er for lengst forbi. For deg som bruker dette stativet, betyr dette at du må tenke litt ekstra når du skal montere syklene på stativet. Vi fant ikke en vettug hurtigklemme-løsning på de tre armene med klemmer, slik Thule har. Dette betyr at du må tre disse klemmene gjennom/over/under sykkelrammene for å få kabalen til å gå opp. Det lar seg løse, men det er utrolig knotete når man har prøvd alternativet.
Det andre problemet, er at «brønnene» som hjulene skal stå i, har smal avstand mellom hverandre. Samtlige av terrengsyklene vi hadde inne på test i denne perioden hadde så lang akselavstand at hjulene bare så vidt hviler i sporet (se bilde). Dette gjaldt ikke bare moderne terrengsykler med lang akselavstand, men også elsykler for bysykling.
Vi fikk syklene til å stå ved å stramme hardt på stroppene, men en ideell løsning er det ikke. Vi hadde ønsket oss at brønnene var justerbare på skinner, slik vi har sett på andre stativer, eller at de simpelthen var bredere med lenger brukbar anleggsflate.
En annen viktig detalj, er avstanden mellom syklene i bredden. Moderne sykler har gjerne brede bakrammer og dempegafler med stor diameter på ytterbeinene. Derfor kan det bli så trangt at syklene gnisser mot hverandre. Hvis du ikke legger noe i mellom, kan du derfor få stygge slitasjemerker på sykkelen. (se bilde)
Hva betyr detaljene for deg?
Det betyr at hvis du har en relativt moderne stisykkel, altså fra 2010 og nyere, kan det være at stativet er for smalt for å holde skikkelig godt fast på hjulene dine. Hvis du primært skal frakte en hybridsykkel, bysykkel eller landeveissykkel, er dette av mindre betydning.
Hjulene strammer du ned mot stativet med stropper. Disse virker både billige og skjøre, uten at vi opplevde konkrete problemer med vårt eksemplar. Thule sin jekkestropp-patent oppleves mange hakk bedre i funksjon. En annen fordel med Thules patent er at jekkestroppene sitter fast i stativet og det er mindre sjans for at de faller av når du kjører uten sykkel på stativet.
Klemmene som skal holde fast sykkelen eller syklene, kunne med fordel hatt mer gummi i kontaktflaten. Det går greit å stramme klemmene rundt ramma på syklene i bruk, men finishen på strammehjulet er skarp i kantene, og oser ikke av kvalitet.
Vipp-vipp!
At et så billig sykkelstativ har vippefunksjon er positivt. Selv om stativet kan vippe, så er løsningen annerledes enn på Thule. Her må du løsne to plastikkhjul helt innerst mot hengerfestet og vri på to metallstykker for å frigjøre mekanismen.
Det er ikke slik at stativet da bare deiser bakover - du må aktivt hjelpe til. Selv om betjeningen er kronglete, så fungerer det overraskende bra i praksis.
VIPP NED: Når du har løsnet to strammehjul, kan du vippe stativet bakover for å få tilgang til bagasjerommet på bilen. Foto: Mathias Marley.
SKRUING: I motsetning til Thules kjekke pedalfunksjon for å vippe ned stativet, må du skru på to plastikkhjul og vri to metallstykker på dette stativet. Foto: Mathias Marley.
Hvem bør kjøpe dette sykkelstativet?
Hvis du er på utkikk etter et rimelig sykkelstativ til hengerfestet, vil Biltema sin sykkelholder for trekkrok/hengerfeste fungere, men med noen tydelige forbehold.
Det er litt mer kronglete å få montert syklene på stativet, og du kan møte utfordringer med å få plass til syklene både i lengde- og bredde.
Alternative produkter
Hvis det er sykkelstativ i denne kategorien du er på utkikk etter, erThule Easyfold XT et av våre absolutte favoritter - men til en vesentlig høyere pris.
Ved publisering i mars 2022, var det rimeligste stativet vi fant på nett som kan ta tre sykler og med vippefunksjon, et Thule RideOn 9503 for 3115 kroner hos BikeShop. På Thules nettsider er det rimeligste stativet med tilsvarende funksjon vi finner, et Thule Euroride til 5799 kroner.
Thules toppmodell når det kommer til sykkelstativ holder tre sykler stødig fast. Stativet kan brettes sammen og enkelt nlagres i egen oppbevaringsbag.
Konklusjon
Kan vi anbefalte et stativ som får en femmer på poengskalaen? Svaret på det er «tja».
Biltemas sykkelstativ for hengerfeste gjør det et sykkelstativ skal gjøre - du får montert syklene bak på bilen, og du får til og med en kjekk vippefunksjon. Men når det kommer til finish og kvalitetsfølelse, gjenspeiles dette i prisen. Vi mener dette er et stativ for dem som først og fremst er ute etter å spare penger, kanskje ikke bruker stativet så veldig ofte, og kan leve med litt sub-optimale løsninger.
Entusiaster med dyre sykler som er flittige brukere av et slikt stativ vil ha mye igjen for å legge i noen tusenlapper ekstra for et dyrere alternativ fra Thule.
Kristoffer var journalist og fotograf i Terrengsykkel fra 2010 til 2024, og er forfatter av boken Stisykling i Norge.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.