PÅHENG: Thule Easyfold XT3 er enkelt å hekte på hengerfestet. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Thule EasyFold XT3
Vekt: 23,1 kilo
Pris: 9499 kroner/9999 kroner for svart som testet + regnr-plate - selges ofte på salg
Antall sykler: 3
Bredde: 123 cm
Maks akselavstand på sykler: 1300 mm
Størrelse sammenslått: 83 x 31 x 86 cm
Maks vekt sykler: 66 kilo til sammen, 30 kilo for én sykkel
Finnes til både Fix4bike-hengerfeste og vanlig hengerfeste.
Thule.no
Alle vet at det finnes to kategorier syklister med takstativ på bilen. De som har krasjet sykkelen i et lavt tak eller bom og de som kommer til å gjøre det. Sykkelstativ montert på hengerfestet er tryggere og bedre i de fleste sammenhenger. I disse elbil-tider er det også mindre batterikrevende å ha syklene bakpå bilen enn oppå taket.
I tillegg kommer fordelen med at du slipper å løfte tunge stisykler eller elsykler opp på biltaket. Flere har opplevd marerittet det er å miste en sykkel i det du holder den over bilen bare for å oppleve at både sykkel og bil blir skadet.
Thule EasyFold XT3 er den svenske stativspesialistens toppmodell når det kommer til sykkelstativ som festes på hengerfestet. Stativet kommer både til to og tre sykler. Vi har testet det med plass til tre.
Thule Easyfold festes enkelt på bilens tilhengerfeste med en kraftig låsbar og justerbar klemme. Stativet er tungt, men det er likevel enkelt nok å feste det på bilen for kun en person. Stativet har et håndtak som gjør det ganske lett å løfte på plass på hengerfestet med en hånd. En stropp til å holde stativet sammenbrettet gjør en god jobb, men denne kan være lett å miste. Vi mistet vår på en tur. Stativet holder seg likevel sammenbrettet uten denne stroppen.
Fest gjerne stativet på bilen mens det er sammenbrettet. Vær obs på at du ikke klemmer ledningene til stativet fast i hengerfesteklemma. Hold ledningene unna når du klemmer fast stativet. Stikkontakten lagres i en egen holder på stativet når den ikke er i bruk. Hengerfesteklemma kan justeres enkelt med et skruhjul på festet. Pass på at klemma er stram, men ikke for stram. Du skal klare å åpne og lukke klemma uten å være deltaker i Strongman.
Med stativet på plass er det bare å plugge inn 13-pins kontakten i bilens strømuttak og feste på et egnet skilt med bilens registreringsnummer på. En plastplate med klistremerke-tall og -bokstaver er en enkel og pålitelig løsning. Stativet har egne små plastklips til å feste en slik nummerplate.
Lange hjulstropper
Thule-stativet har tre skinner som syklene står i. Skinnene er faste og kan ikke flyttes på. Hjulene på syklene festes til skinnene med lange jekkestropper. Disse er utstyrt med egne gummipolstringer som skal beskytte felgene dine. Stroppene er såpass lange at du når rundt høye felger og gjennom hjul på sykler med lang akselavstand, også rundt fatbikes-hjul og dekk på inntil 4,7 tommers bredde, men dette vil avhenge av sykkelens akselavstand i tillegg. Thule selger ekstra lange stropper som ekstrautstyr hvis dette skulle være nødvendig.
Vi har montert sykler med 29x2,6-dekk uten problemer.
Syklene festes videre med armer som klemmes fast både i stativrammen nærmest bilen, og rundt sykkelrammen. Med tre sykler kan det være litt krevende å finne ut hvor man kan tre armen gjennom for å klare å feste den til den ytterste sykkelen og stativrammen, uten å skrape opp noen av syklene innenfor.
Det er viktig at festearmene ikke på noe sted ligger an mot syklene på stativet. Litt kontakt kan fort lage stykke skrammer på en lang kjøretur. Stativarmene er ikke polstret, det kunne de godt ha vært. Er du ekstra nøye kan du polstre armene med rørisolasjon eller lignende.
Plass til Boost
Noen terrengsykler med ekstra kraftige dempergafler kan føre til at gaffelen på en sykkel toucher borti bakrammen på den utenfor. Ved potensiell kontakt bør du legge noe i mellom. En tøyfille, hanske eller tilsvarende gjør susen.
Selv om det kan bli trangt med spesielt breie sykler opplevde vi god plass ved frakt av både to og tre sykler med Boost-gafler og Boost-bakrammer.
Har du veldig breie sykler som fatbikes, kan du med et trippelstativ som dette enkelt feste to breie sykler i den innerste og ytterste skinnen.
Avstanden mellom de to ytterste skinnene er 19 centimeter, mens avstanden mellom innerste og midterste skinne er 22 cm.
Senkepinne forenkler
Det kan være en utfordring at styrer og seter krangler om plassen. Her er det veldig praktisk med senkepinner på syklene, slik at du enkelt kan få setet ut av veien for nabosykkelens styre. Med tre sykler kan den innerste og ytterste sykkelen krasje med hverandres styrer, men stativet er såpass fleksibelt på nøyaktig hvor i skinnene sykkelen plasseres at dette er enkelt å løse ved å flytte en sykkel litt frem eller tilbake.
Har du en bil med tilnærmet loddrett bakrute vil du kunne få problemer med at styret på den innerste sykkelen blir for bredt til å få plass. Løsningen er da å løsne stemen på sykkelen, og vri styret litt, eller flytte sykkelen ett hakk ut på stativet. På en standard-SUV som Volvo XC40 var det ikke noe problem med klaring mellom styre og bakrute, men på varebiler som VW Caddy vil et bredt styre komme i konflikt med bakruta.
Gir tilgang til bagasjerommet
Stativet kan enkelt brettes ned for å komme til bagasjerommet på bilen. En kraftig pedal ytterst på stativet gjør at du på kontrollert vis kan vippe stativet ned. Syklene faller ikke bakover i det du trykker på pedalen på stativet. Du må selv vippe syklene bakover mens du tråkker ned pedalen. Det går fint å gjøre dette selv med tre tunge sykler i stativet. Syklene henger godt fast i stativet også når det er felt ned.
Festearmene som holder syklene oppreist bør løsnes fra stativrammen før du setter syklene på plass. Fest så en og en arm ved å hekte den på plass på stativrammen etter å ha lokalisert hvor på sykkelen du ønsker å klemme den fast.
Du kan hekte fast armene både på de loddrette og det vannrette staget på stativets festeramme. Hver festearm kan låses fast rundt sykkelen den holder fast individuelt.
Låsingen gjør at strammeskruen bare spinner rundt uten å løsne. Husk at Thule-nøkler er ganske lett tilgjengelig slik at denne låsen ikke er supertrygg med tanke på tyveri. Skal du lagre syklene på stativet over natten et sted, bør du låse dem fast med en ekstra kraftig lås i tillegg.
Karbonpolstring er ekstrautstyr
Klemma du strammer rundt sykkelrammen er godt polstret med gummi og med smart plassering av klemma trenger du ikke å stramme den så hardt. Hjulstroppene holder sykkelen trygt fast i skinnene. Festearmen trenger bare å holde sykkelen oppreist. Thule anbefaler uansett å bruke ytterligere polstring på karbonrammer. Vi har valgt å gamble på å feste karbonsykler uten disse, uten at vi har opplevd problemer med det.
Unngå å stramme til maks og fest klemmene på steder der sykkelen er ekstra sterk så går det fint. Unngå å klemme fast midt på overrør og underrør, så fremt ikke underrøret er forsterket med demperfeste, oppbevaringskammer eller tilsvarende. Hvis klemma er blitt veldig skitten og slitt kan den skrape opp sykkelen. Bruk da gjerne en tøyfille mellom sykkel og klemme, evt kjøp Thules karbonrammebeskyttere for 259 kroner per beskytter.
Ønsker du å lagre stativet bak i bilen når du ikke trenger det, kan du enkelt pakke stativet ned i oppbevaringsposen, eller bare brette det sammen. Stativet tar likevel ganske stor plass og vil ikke få plass baki alle biler, men det tar mye mindre plass enn andre lignende stativ. Når du er ute og sykler kan du velge å legge festearmene inn i bilen og enkelt låse fast stativet til hengerfestet. Du kan også brette det opp når du står parkert.
Du kan ikke kjøre med stativet brettet sammen da regnummet på bilen ikke vil synes på denne måten.
Konklusjon
Thule Easyfold XT3 er som navnet tilsier enkelt å folde sammen. Det tar liten plass i garasjen og er lett å lagre. De små hjulene under stativet gjør det lett å flytte til og fra bilen ved behov.
Montering av stativet på hengerfestet er gjort på ett minutt og festing av sykler er trygt og enkelt. Tre sykler er raske å få av og på stativet uten å skrape opp syklene. Stativet fungerer like bra på grove terrengsykler som på slanke racersykler.
Prisen er ganske høy. Du betaler litt over 1000 kroner ekstra for foldefunksjonen sammenlignet med Thules lignende stativ, VeloSpace. Til tross for navnet har Velospace også noe mindre avstand mellom syklene enn Easyfold.
Har du et behov for å frakte tre sykler bakpå bilen på en trygg og praktisk måte er Thule EasyFold XT 3 det beste stativet vi har testet til formålet. Vi mener det er verdt den relativt høye prisen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.