Jo, her har vi et Thule takstativ for sykkel med skivebrems. Stativet består av en skinne som festes i to lastebøyler (selges separat). I front er det en låsemekanisme for gaffelen, og bak er det en hempe som bakhjulet festes med.
Montering
Thule leverer varene i en pappeske, med assorterte deler og skrueposer - akkurat om på IKEA. Det følger med en lettfattelig bruksanvisning, og hvis man faktisk leser den, tar det ca to minutter fra pappesken åpnes til stativet er klart til bruk (vi brukte litt mer). Det er flere deler i esken enn man trenger (det er deler til forskjellige takbøyler), så ikke få Frykta om du sitter igjen med litt til overs.
Frontpartiet skrus fast i lastebøylen med to umbrako-skruer (nøkkel følger med). Hurtiglåsen i front er låsbar, og nøkkelsylinder følger med. Siden umbrakoboltene som holder herligheten fast i takstativet er skjult under dekselet, er det ikke mulig å skru av stativet når dekselet er låst. Og har du Thule-stativ og/eller skiboks fra før, kan du bytte låssylindere så du får én felles nøkkel til hele rukkelet. En liten strek i regningen er at hvem som helst kan stikke innom en bilrekvisitabutikk og kjøpe nøkler med nummeret de har lest av dine låssylindere (men sånn er det jo om du har kvittet deg med 12.000kr for en Skiguard-boks lakkert i original BMW-lakk også).
Bakenden festes med en slags hurtiglås, og den kan skyves frem og tilbake langs hele skinnen så det passer med avstanden mellom lastebøylene. Dette fungerer flott.
Sykkel av og på
Vi begynner i front: Første gangen gaffelen skal festes i hurtigfestet, må bredden på akselen justeres. Det gjøres med den rillede trommelen under lokket. Den kan være temmelig tung å justere, men når det er gjort, slipper du å tenke på det mer. Med riktig justert bredde er det bare å smekke gaffelen på plass, og vippe igjen lokket. Hvor hardt og stramt det skal sitte, bestemmer du selv. Vi anbefaler at du bruker låsen, for lokket har åpnet seg på gløtt et par ganger mens vi testet. Dessuten er det jo synd å miste en 5.000-kroners sykkel mens man er inne på bensinstasjonen og kjøper bananer.
Bakhjulet festes med en plaststropp som tres over felgen og ned i en spenne. Det fungerer sånn circa akkurat som stramming av spenner på telemarkstøvler, snowboardbindinger o.l. Hvis du har ordentlige dekk, er stroppen trolig for kort. Hempen er faktisk lenger enn på tidligere modeller, men den er likevel for kort hvis du har voluminøse dekk. Synd at Thule ikke forlenget den nok da de endret den sist. Det er ikke noen stor jobb å bruke en liten skistropp, men elegent er det ikke.
På veien
Vi har kjørt mye rundt med stativet i sommer - alt fra humping på svingete grusveier til høyhastighetscruising på motorvei. Det er absolutt ingenting å klage på - stativet fungerer perfekt. Hurtigfestet holder gaffelen godt fast, og med riktig stramming hører man ikke så mye som et knirk.
Disse stativene er jo for sykler uten forhjul. Thule leverer noen separate stativer for bare hjul, men disse fungerer ikke med skivehjul: Det er ikke plass til skivene mellom de to stengene på hjulstativene. Det betyr at hjulet enten må stroppes fast på taket, eller at man lirker det på plass inni bilen. En lei bommert, det der, og vi håper Thule snart kommer med en versjon som takler skivehjul.
Pluss
Tillitsvekkende og solid design.
Sykkelen sitter som støpt.
Bortimot genial hurtiglås.
Låsbart.
Minus
Konklusjon
Et skikkelig fint stativ som vi gjerne anbefaler. Hvis Thule hadde vært litt grundigere, hadde de laget en litt lenger hempe på bakhjulfestet, og samtidig droppet plastdingsen der. Det er likevel en bagatell, og utover det har vi ingenting å klage på. Sykkelen sitter som støpt, og det er både lett og raskt å ta sykkelen av og på.