Rapilock sine akslinger har et eget integrert håndtak som du feller inn i akslingen når du ikke trenger det.
Med håndtaket utfelt kan du lett skru ut akslingen på bakhjulet uten at du trenger å fikle fram verktøyet.
Løsningen er lik den vi har sett på Canyons sykler tidligere. En forskjell er det likevel, Rapilock sin aksling kan tilpasses forskjellige gjengestandarder. Akkurat dette med bakakslinger er et tilnærmet svart hull når det kommer til en bransjestandard.
Greit nok er nesten alle gjennomgående bakakslinger 12 mm tjukke, men det finnes en rekke forskjellige gjengepartier. I tillegg har noen akslinger konisk anlegg inn mot rammens venstre side - andre akslinger og rammer krever plant anlegg.
At akslingsstandarden omtales som 12x148 mm betyr heller ikke at alle akslingene er like lange. Her er det mange muligheter for å trå feil, men Rapilock løser en del av disse problemene med sin modulære løsning.
Men selv Rapilock sin løsning er ikke 100 prosent kompatibel med alle sykler. Den passet for eksempel ikke på undertegnedes Santa Cruz Tallboy 3, da denne har en fysisk bunn på gjengene på høyre side. Rapilock-akslingen ble her for lang. Men på Canyon Stoic fungerte Rapilock-akslingen supert. Selv om Canyon ofte har tilsvarende håndtaksløsning på flere av sine egne sykler kommer Stoic med verktøy-krevende bakaksling.
Etter å ha lagt til en konisk skive for å matche ramma på Stoic-en var det bare å skru Rapilock-akslingen med blått gjengestykke inn gjennom bakhjulet og inn i rammas gjenger på høyre side.
Med akslingshåndtaket felt inn i akslingen har vi ikke opplevd noe skrangling. Håndtaket er lett å felle ut og gjør det vesentlig mindre kritisk hvis du plutselig kommer på at miniverktøyet ditt ligger igjen i bilen eller på gulvet i sykkelboden.
Akslingen veier i underkant av 70 gram avhengig av hvilken konfigurasjon du trenger. Med konisk skive og blått gjengestykke veier akslingen 65 gram. Ca 20 gram mer enn en Maxle-aksling fra Rock Shox.
Rapilock-akslingene kommer i lengder for bakakslinger i 142mm, Boost-148 mm, Superboost-157 mm og i varianter for landeveissykler. De finnes også i forhjulsvarianter i både 100 mm og 110 mm lengder.
Rapilock hevder selv at de passer til 80 prosent av moderne standarder. Et enkelt fargediagram følger med hver aksling slik at du kan se hvilke gjengestykke og hvilke skiver du må feste på grunn-akslingen for at det skal passe med din sykkel. Det er enkelt å sammenligne med den akslingen du allerede bruker og så bygge opp Rapilock-akslingen med riktige bestanddeler.