Syntace VRO inn til test

Så du synes det er feigt å senke setet før en lang og teknisk utforkjøring? Da får du trolig utslett av VRO-systemet fra Syntace. Vi har det på testkjøring nå.

Sist oppdatert: 11. august 2006 kl 13.05
Pakka: Dette er byggeklossene som gir deg full valgfrihet med tanke på hvor du ønsker å plassere henda under kjøring. Styret tres ikke gjennom selve fram-springet, slik du er vant til, men gjennom to braketter som holder det hele sammen.
Pakka: Dette er byggeklossene som gir deg full valgfrihet med tanke på hvor du ønsker å plassere henda under kjøring. Styret tres ikke gjennom selve fram-springet, slik du er vant til, men gjennom to braketter som holder det hele sammen.
Lesetid: 3 minutter

Selve idéen er ikke ny, den er såre enkel, men har neppe blitt utført mer solid enn dette: Her har du et styreframspring som lar deg kjøre med din normale styreposisjon til vanlig, men som i løpet av 30 sekunder lar deg flytte styret opptil fem centimeter bakover og litt oppover dersom en lang, lang utforkjøring venter.

Med en litt høyere og kortere cockpit får du en kjøreposisjon som gir deg mer kontroll i tekniske nedoverpartier, og Syntace VRO er da også blitt populært hos den lille klanen som driver rendyrket topptursykling i alpene. Eventyreren Hans Rey er kanskje den mest kjente brukeren av VRO – på tross av at løsningen i noens øyne er det desidert styggeste du kan montere i fronten av sykkelen.

Framtida er justerbar

Det er mange år siden VRO-systemet kom, men i dag er funksjonen mer aktuell enn noensinne. Fulldempede sykler er mer allsidige enn noen gang før, og samme sykkel kan kjøres hardt ned Hafjell en helg i strekk - mens neste uke kun handler om varierte heldagsturer på sti. Mange stisyklister justerer både fjæring og sittestilling etter kjøreforholdene, Det er her Syntace vil bidra til allsidigheten, med en trinnløst justerbar cockpit som er sterk nok til å tåle alt du kan varte opp med av hardkjøring.

Vi har nylig fått inn dette oppsettet fra nybakt norsk importør Probike i Drammen. I pakka lå det et 68cm bredt styre med komfortable 16 grader sweep (det leveres også med 9 og 12 grader sweep), pluss et styreframspring i størrelse small - som med sin trinnløse rotasjonsjustering gir effektive stemlengder mellom 55 og 105mm (se skissen til høyre). Vekta på framspringet i small er 200 gram, det samme som Thomson Elite. Styret veier 248 gram.

Lekende lett i bruk

Løsningen er enkel og effektiv i praksis: Med en 5mm unbrakonøkkel (en lett-å-finne-i-sekken-gul, gummiert nøkkel følger med i pakka) løsner du de to boltene i X-ray-braketten som forbinder framspring og styre. Dermed kan du i ett eneste håndgrep vri styret akkurat dit du vil ha det, samtidig som du også roterer styret i selve braketten for å sørge for at hendlene peker riktig vei. Så strammer du til, og setter utfor. Systemet er også morsomt for alle som vil eksperimentere seg fram til det perfekte oppsettet, siden du kan justere så kjapt underveis på tur.

Ønsker du å justere selve høyden på styret ytterligere, kan du også her selvsagt snu styreframspringet opp-ned, Syntace har sørget for logo både på over- og undersiden.

10 års garanti på alt

Komponentene leveres med 10 års garanti mot brudd grunnet fabrikasjonssvakheter, og er bare to av mange variasjoner i VRO-systemet til den tyske komponent-produsenten. Det er ingeniøren og designeren Jo Klieber som er hjernen bak, og tilbyr både karbonstyrer og budsjett-varianter. Klikker du her, kan du se en oversikt over de ulike løsningene.

Allsidige konstruktører

Den håndfullen av våre lesere som har hørt nyss om suksessramma Liteville 301, som de siste par sesongene har høstet spaltemetervis med skryt i nisjebladene, har kanskje lagt merke til at det er Syntace-folk som er opphavet til designet. Men primært handler Syntace om styrer, styreframspring og setepinner - i alle varianter og for alle grener innen sykkelsporten. Alt sammen testet i en av bransjens mest brutale prosedyrer, som gjerne lånes ut til uavhengige tester. Dermed er det grunn til å tro de hvite bokstavene på Lowrider-styret, som forsikrer at dette er "DH-approved".

Vi har skrudd dette på en Santa Cruz Chameleon, og kommer tilbake med en testrapport i løpet av året.

Publisert 11. august 2006 kl 00.00
Sist oppdatert 11. august 2006 kl 13.05

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen