Det er selvsagt tyskerne i magasinet Bike vi snakker om. Bladet med testprosedyrer som overgår mange sykkelprodusenter i grundighet, bladet som hater å basere karaktersettingen på subjektive verdier - og som nå har revidert sine meget omfattende testkriterier.
Et hovedpoeng i Bikes nye testprosedyre er å skille mellom ulike bruksområder, for å yte hver enkelt kategori rettferdighet i vurderingene. I dette arbeidet måtte de sette seg ned og definere hva som skiller de ulike retningene fra hverandre. Løsningen de landet på, sier mye om hva bransjen i dag oppfatter som de fem viktigste kategoriene terrengsykler, og kan være interessant lesning for de som sliter med å orientere seg i jungelen.
Det håpløse i dette prosjektet er selvsagt at det kan låse fast ferskinger i bastante oppfatninger om hva som kan brukes til hva. Det er selvsagt ikke noe i veien for å bruke en konkurransehardtail til langturer i krevende terreng. Denne kategoriseringen er først og fremst laget for å sikre at man ikke tester og bedømmer epler og pærer etter samme kriterier, og må ikke leses som noen bibel for bruksområder. Disse kriteriene viser først og fremst hva Bikes testredaksjon i dag oppfatter som idealutstyret til de forskjellige bruksområdene. (Bike tester ikke utforsykler, dermed er de heller ikke med i oversikten).
Klikk her for å se kategoriene presentert på www.bike-magazin.de.
Her følger en oversettelse av hovedpunktene i Bikes nye kategorisering, for de som foretrekker å lese på norsk. På Bikes egne nettsider får du i tillegg info om fjæringskarakteristikk og geometri.
Det blir interessant å komme tilbake til disse kategoriene om fem år, og se hvordan de matcher virkeligheten da.
XC/Racing
Karakteristikk:Klatringsoptimert sykkel for konkurransebruk med lettest mulig ramme, lette komponenter og aggressiv geometri. Det betyr også minimal komfort og begrenset holdbarhet. I utforkjøring krever denne sykkelkategorien gode kjøreferdigheter og en aktiv, materialskånende kjørestil. XC/racingsykler har begrenset stabilitet [i kjøreegenskapene]. Hopping bør unngås.
Funksjonsprioritet: 1. Vekt2. Effektivitet i klatringType sykkel: Primært hardtail, av og til fulldempetVekt: 9-11 kg (hardtail), 10-12 kg (fulldemper)Dempervandring: 60 til 100mm foran og bak
Maraton
All Mountain
Enduro
Karakteristikk: Syklister som primært anser klatringer som et nødvendig onde for å nå de beste nedkjøringene, bør gripe til en endurosykkel. Her står moroa i utforkjøringene i sentrum. Med mye vandring og stabile byggeløsninger er endurosyklene rettet mot teknisk krevende utfor og heisbaserte terrengsykkelparker. Det betyr ikke at man ikke kan legge ut på langtur med en enduro. Med en moderne endurosykkel kommer du deg opp på ethvert fjell, det krever bare litt mer slit.
Funksjonsprioritet: 1. Kjøreegenskaper utfor2. Komfort3. Stabilitet4. Vekt5. EffektivitetType sykkel: FulldempetVekt: 13-16 kgDempervandring: 135 til 160mm
Freeride
Karakteristikk: Flere meter høye North Shore-dropp, lange luftseilaser i terrengsykkelparken, alltid på søk etter den bratteste linja - freeridesyklene er leketøy for adrenalinjunkiene. Best mulig styrke og stabilitet er en forutsetning, harde landinger tillater ingen brekkasje-utsatte løsninger. Freeridesyklene er så tunge at klatringer bare blir et strev, der hvor det finnes tre krankdrev har de mest symbolsk betydning.
Funksjonsprioritet: 1. Stabilitet2. Kjøreegenskaper utfor3. KomfortType sykkel: FulldempetVekt: 15-20 kgDempervandring: 145 til 210mm