Test av AMS rammebeskyttelse til sykkel

Nesten alle terrengsykler trenger litt ekstra beskyttelse her og der for å unngå unødvendige riper og skader fra steinsprut og lemfeldig hjulmontering. Vi har testet All Mountain Styles Frame Guards

Sist oppdatert: 17. juli 2014 kl 11.40
<b>PAKKELØSNING:</b> AMS-merkene kommer i praktisk papp-pakning der hvert merke er festet på et glatt papirark.
<b>PAKKELØSNING:</b> AMS-merkene kommer i praktisk papp-pakning der hvert merke er festet på et glatt papirark.
Lesetid: 3 minutter

All Mountain Style Frame Guard
200 kroner for standardsett, 250 for XL og 280 for XL Fluo
All Mountain Style
Solvang Racing

All Mountain Style er et litt terrengsyklist-drevet firmat som holder til rett utenfor Barcelona i Spania. De gjør både utvikling og produksjon i Barcelona.

All Mountain Styles hovedprodukt er rett og slett beskyttelsesklistremerker til å sette på sykkelen. Disse kan plasseres på strategiske steder for å beskytte mot vaiergniss, steinsprut, bremseskiver osv, eller kan plasseres mer elegant for å pynte på sykkelen utseende.

I følge beskrivelsen er AMS-merkene semi-stive PVC-merker med en bikube-struktur overflaten. Overflaten og merkenes fleksible stivhet gjør at de beskytter godt mot gniss og slag.

Vi har brukt en del tilsvarende klistremerker opp gjennom årene. Få har holdt hva de har lovet. Enten har de blitt utslit ganske fort slik at vaiergnissingen bare fortsetter gjennom merkene, eller de har løsnet, sklidd rundt på sykkelen, eller blitt stygge og gulbrune i kantene der smuss har festet seg i limet.

Der kjedet slår mot innsiden av kjedestaget.
Der kjedet slår mot innsiden av kjedestaget.

Vi var dermed litt skeptiske når det kom til AMS. Ville vi klare å montere de hensiktsmessig på en moderne ramme med mye kriker og kroker, og ville de sitte på.

Vi vasket sykkelen godt og tørket den tørr med et håndkle. Avfetting lot vi være. Med en gang merker vi at disse merkene er mykere og mer føyelige enn de kjennes ut. De limer skikkelig godt selv i trange kroker og rundt kanter. De forskjellige fasongene og størrelsene på merkene løser fint forskjellige oppgaver. Alt fra krankarmer, underrør, styrerrør, gaffelkrone, kjedestag og seterør får merker her og der. Vi lar de stå over natta før vi drar ut på første tur.

På kranken
På kranken

Tre måneder senere

Merkene sitter akkurat der de satt da vi monterte dem. De gjennomsiktige har ikke blitt gule, og de svarte er like svarte. Ingen av merkene har spor av slitasje, og ingen av merkene har vist tegn til å løsne. Sykkelen har vært på flytur, i monsunregn, gjennom 6-7 sykkelvasker, inkludert en med høytrykkspyler,  uten at merkene har blitt merket. Vaierne har gniset på gaffelkrona noen tusen ganger uten at det synes. Rett og slett ganske imponerende.

Under kranken
Under kranken

    

Seterøret
Seterøret

Om merkene er direkte elegant får være opp til hver enkelt å avgjøre, men de kan plasseres på måter som gjør de ganske så stilige. Samt at de enkleste lappene kan plasseres veldig diskré. Ønsker du ikke å være diskré kan du få merkene i fluoriserende gul og oransje, noe som faktisk vil kle mange av dagens terrengsykler.

AMS-pakkene er dyre hvis du tenker på dem som klistremerker, men hvis du tenker på frustrasjonen og rammeskadene du eventuelt slipper er ikke prisen så gal. Den norsk importøren har også gunstige priser sammenlignet direkte med nettbutikkene til All Mountain Style. Så det er like greit å kjøpe lokalt.

Vi brukte ett XL-sett og ett standardsett og fikk greit dekket to sykler på både tenkelige og utenkelige steder med dette. En vanlig pakke bør holde til 1-2 sykler, mens en XL-pakke kan dekke 2 sykler pluss litt på en tredje, litt avhengig av bruk og behov selvsagt. Se bilder for innhold i de forskjellige pakkene.

Plusser:
Enkelt å bruke, sitter godt, ser bra ut

Minus:
Noe dyre, noen av lappene har fasong som er litt vanskelig å plassere.

AMS_Frame_Guard_Measures_0cddbbef-8927-4df5-b551-773768d7271f_1024x1024
AMS_Frame_Guard_Measures_0cddbbef-8927-4df5-b551-773768d7271f_1024x1024

  

XL-pakken
XL-pakken
Publisert 17. juli 2014 kl 11.40
Sist oppdatert 17. juli 2014 kl 11.40

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen