BEDRE KONTROLL? Bosch hevder oppbremsing både skal bli mer kontrollert og tryggere med disse bremsene. Vi har testet systemet på sti. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Bosch ABS-bremser
Bremseteknologi fra bil og motorsykkel brukt på sykler
Skal hindre at framhjulet låser seg under nedbremsing og gi mer kontroll
Skivebremser er kanskje en av de viktigste oppfinnelsene på sykler i moderne tid. Borte var alle utfordringer med felgbremser, som dårlig bremsekraft og slitasje på felger.
Med tiden har skivebremser blitt så bra og lette at de også har gjort sitt inntog på landeveissykler.
Men selve premisset for bremsene, har (frem til nå) vært det samme; hydraulisk væske som klemmer stempler og klosser i en bremsekalipper mot en bremseskive.
Bosch har tatt seg mål på å gjøre noe med måten vi bremser på, og “nyheten” her er egentlig ikke en nyhet.
Du har antagelig hørt om det før: nemlig ABS-bremser.
Tyske Bosch har levert ABS-teknologi i 40 år og dette er standard på biler. Teknologien sørger for at bremsene ikke låses, noe som kan være avgjørende for å holde bilen på veien.
Nå kommer ABS for sykkel, og produsenten mener det kan ha samme effekt på sikkerheten for syklister på vei og sti.
Så hvordan fungerer disse bremsene på sti? Det har vi prøvd.
KONTROLLENHET: Sensoren som kontrollerer bremsekraften sitter på det ene gaffelbenet på dempegaffelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
BORTGJEMT: Sensoren sitter på inn- og baksiden av gaffelen. Og hvis du lurte - hvis det blir ledningsbrudd, vil bremsene fungere som normalt. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
MULTIBRYTER: Med Bosch sin bryter får du både kontrollert motoren og ABS-bremsene. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Hvordan fungerer teknologien?
Det er fartssensorer på bremseskivene både foran og bak, som registrerer farten, og om hjulene låses.
Montert på det ene gaffelbenet på dempegaffelen, sitter selve kontrollenheten til ABS-systemet.
Når systemet registrerer at hjulene låses, reduserer systemet bremsetrykket på kort tid. Det skal hindre at hjulet sklir og/eller låser seg. Denne bremsereguleringen skjer bare på framhjulet, mens bakhjulet er helt upåvirket.
Systemet er koblet til Bosch-motoren, og kan skrus av og på ved hjelp av kontrollbryteren til motoren.
BEDRE KONTROLL? Vi fikk prøvd bremsesystemet fra Bosch på flere typer underlag. Foto: Jørgen Braastad / VG.
SVINGGREP: Med høy fart inn i svinger fikk vi testet hvordan ABS-systemet slår inn. Foto: Jørgen Braastad / VG.
Slik testet vi
Vi fikk testet systemet på en Mondraker Crafty elektrisk stisykkel med en Bosch Performance CX-motor.
Vi tok sykkelen med på tur på flere av de faste test-segmentene våre, og la vekt på å oppsøke lange og krevende utforkjøringer, hvor farten til tider kan bli høy, og med krevende partier hvor god bremsekontroll er viktig.
Vi testet ved å kjøre flere av disse segmentene om hverandre, med systemet skrudd av og på. Vi testet mest i de to modusene «off» og «trail».
ABS Cargo
ABS Touring
ABS Allroad
ABS Trail
Husk: Vårt utgangspunkt for testen har vært stisykling - og det er på stier vi primært har testet bremsesystemet. Vi har likevel tanker og vurderinger rundt hvordan det vil fungere til andre typer bruk.
De første meterne vi tråkker av gårde på sti, kjenner vi ikke umiddelbart stor forskjell.
I utgangspunktet kjennes dette ut som en helt vanlig brems. Bremsene på vårt testeksemplar, er modellen MTC fra Magura, som ifølge produsenten selv ikke er laget spesielt for stisykling. Det betyr i praksis litt lenger hendelblad, som ikke er veldig godt egnet for bremsing med bare én finger, slik vi er vant til.
Vi slet også med å få justere hendelbladet nærme nok styret, spesielt med tanke på énfingerbremsing. Det er imidlertid mulig å bytte ut hendelbladet på bremsen.
Men: Når vi fremprovoserer oppbremsinger som potensielt kan være farlige, blir forskjellen fra vanlige skivebremser mer framtredende.
Et av test-segmentene våre var et stiparti som går slakt nedover og rett fram i høy fart. GPS-loggen viste i etterkant at vi var oppe i rundt 32 km/t, når vi foretok kraftige oppbremsinger, hvor vi prøvde å låse framhjulet med full kraft.
Forskjellige versjoner
Det er verdt å merke seg at dette systemet kommer i fire forskjellige konfigurasjoner, myntet på ulike typer sykling.
Vår testsykkel hadde kun modusene Trail og Offroad tilgjengelig. I tillegg finnes det moduser både for cargosykler og bysykler. Disse har vi følgelig ikke testet.
Men etter å ha brukt systemet utelukkende på sti, kan vi definitivt se for oss at dette har noe for seg for dem som sykler til daglig også.
Spesielt med store cargo-sykler, kan det være en ekstra trygghet hvis du plutselig må bråbremse i bybildet med stor last. Dette gjør seg gjeldende også på løs grus og grusveier.
Her kjenner vi definitivt at systemet slår inn, og tar ned farten på en tillitvekkende måte. I stedet for at framhjulet låses og sklir, er det en litt mer pulserende følelse når kraften fordeles.
Her la vi på en bremsefordeling vi aldri ville anbefalt noen - med det vi kan anta var en 90/10 fordeling av bremsekraften foran og bak.
Størst forskjell kjenner vi på de partiene på stien hvor det er løst underlag, som for eksempel skogsbunn med masse barnåler, eller partier hvor jordsmonnet har mye sand eller grus.
Under flere oppbremsinger klemte vi inn frambremsen så hardt at vi opplevde at det rykket og nappet kraftig i frontpartiet på sykkelen. Dette skjedde i kontrollerte former, men det er ikke en bremseteknikk man bør etterstrebe å bruke til vanlig. Noe av det første man lærer seg på ethvert teknikkurs for stisykling, er å ikke hogge på frambremsen.
Dette er bremseteknikk man strengt tatt ikke bør bruke.
Hadde vi klart å stoppe med en konvensjonell brems også?
Ja, men det er også en sjanse for at det ikke ville vært like kontrollert.
Det tok noen turer å venne seg til følelsen av systemet som slår inn. Og vi kunne definitivt kjenne på følelsen av at framhjulet får bedre grep og sklir ut mindre, spesielt på løst underlag.
Vi kan slå fast at bremsesystemet gjør det det lover å gjøre.
Spørsmål og svar om Bosch ABS-bremser
– Hvor mye veier det?
– Det anslås at bremsesystemet legger på cirka 400 gram vekt.
– Du finner ABS-systemet foreløpig med Magura og Tektro/TRP.
– Hva koster det?
– Systemet selges ikke løst, og har ikke derfor noen pris per se. Men sammenligner man for eksempel Canyon Grand Canyon:ON 9 og Grand Canyon:ON 8, som ellers har nær sagt identiske spesifikasjoner bortsett fra bremsene, er prisforskjellen i skrivende stund 5900 kroner.
Så hva hvis vi skal prøve å oppsummere dette?
Er det bare å løpe til nærmeste forhandler og bestille?
Og er dette det neste store?
Vi vil si tja.
Hver gang det kommer ny, avansert og spennende teknologi på markedet er det lett å la seg rive med og tenke at dette kommer til å ta fullstendig av.
Men man må også måle produktet opp mot det som eksisterer på markedet fra før.
Vårt utgangspunkt for vurderingen er stisykling – saken vil stille seg noe annerledes hvis det er snakk om bysykling, transportsykling eller turer langs grusveier.
Oppsummert
Fungerer systemet slik det sier at det skal gjøre?
Absolutt. Vi opplevde flere ganger at systemet tok ned farten på en trygg måte.
Effekten er der, og selv om den ikke er så veldig merkbar før du havner i prekære situasjoner, gjør den som lovet.
Klarer du deg uten dette systemet?
Ja. Det er ikke slik at vi nå kan erklære konvensjonelle skivebremser som helt avleggs i 2023.
Hvem er dette systemet for?
Det er ikke slik at mer erfarne syklister ikke vil ha bruk for denne teknologien, men i første omgang ser vi for oss at spesielt nybegynnere og de som ikke har så mye erfaring med sykling på sti kan ha nytte av systemet.
Samtidig ser vi det ikke som umulig at teknologien også vil bli tatt i bruk bredere enn som så, og kanskje også av syklister som har ferdighetene i orden.
Ikke minst kan det ha mye for seg på både lastesykler og bysykler, for å gjøre sykkelturen litt tryggere.
Må man ha det?
Når alt kommer til alt må vi likevel se dette opp mot to enkle spørsmål: Fungerer dette revolusjonerende mye bedre enn nåværende teknologi på markedet?
Og er dette noe man bare må ha for å drive med stisykling i 2023?
Svaret vårt er nei, på begge.
Legg til at dette systemet legger til både vekt og økt kostnad, så kan vi ikke konkludere med at din neste stisykkel på død og liv må ha ABS-bremser.
Men teknologien er spennende, og vi ser fram til å følge utviklingen - Bosch er definitivt inne på et spennende spor med denne typen bremser!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.