Norske Riptape lager kraftige beskyttelsesmerker som skal skåne sykkelen din for slag og skraper. Vi har montert og testet hvordan klistremerkene fungerer i praksis.
Riptape kommer enten som pakke med ferdig kappede merker, eller på en lang rull. Vi har prøvd den ferdig kappede varianten som består av ni store og 21 mindre klistremerker som også kan klippes til og deles opp etter behov. De største merkene er 30 centimeter lange og ni centimeter brede.
Teipen er også ganske tjukk og i utgangspunktet ganske stiv.
Du kan få teipbitene i mange forskjellige design - Vi har prøvd varianten med ederkoppspinnmønster og en pakke med klare kilstremerker. Spider-varianten er hovedsaklig klar og gjennomsiktig, men har hvite striper i edderkoppspinnmønster.
Klistremerkene er i forskjellig størrelse og RipTape foreslår hvor de forskjellige bitene kan plasseres på sykkelen. Du står selvfølgelig fritt til å velge hvor du plasserer dem selv. Vi har brukt dem på innsiden av gaffelbeina, på underrøret, på kjedestagene, bakpå seterøret og på overrøret.
Pakken inneholder flere lapper enn vi klarte å finne plass til og vi fikk dekket alle de relevante gnisse- og slagstedene uten å bruke opp hele pakken med beskyttelsesmerker. Pakken er stor nok til å rekke over to sykler hvis du kun er ute etter å polstre utsatte steder og ikke ønsker å tapetsere hele sykkelen med beskyttelsesteip.
Her bør du plassere beskyttelsesmerker
Det er flere steder på en sykkel som er mer utsatt for skader og gnissing enn andre. Det er dumt å vente til skaden har skjedd med å beskytte utsatte punkter.
Underrøret: Langs hele undersiden av underrøret er sykkelrammen utsatt for steinsprut og skader. Har du flaskeholder på seterøret bør du sjekket at en flaske i dette ikke tar borti oversiden av underrøret. I så fall bør dette punktet beskyttes.
Kjedestagene: Både under og oversiden: Høyre kjedestag har sannsynligvis en gummibeskytter allerede. Har det ikke dette bør du beskytte dette rundt hele. Kjedet slår mye i kjedestaget, både på over og undersiden.
Også venstre kjedestag er utsatt for skader, da gjerne fra steinsprut på undersiden, dekk- og gjørmegniss på innsiden og mulig gnissing fra hælen på skoen din på yttersiden. Bakre del av venstre kjedestag er utsatt for skade fra bremseskiven når du setter inn bakhjulet i rammen. Buen helt forrest på kjedestagene ved kranken er også utsatt for gnissing fra dekk med mye gjørme på og ved montering av hjul med piggdekk.
Setestagene: Disse kan være utsatte for subbing fra skohælen på utsiden, samt mulig gjørme på dekkene på innsiden.
Seterøret: På baksiden av seterøret er det lett å få skader fra stein- og gjørmesprut. På forsiden av bør du sjekke at ikke flaska i flaskeholderen ikke tar borti seterøret. Gjør den det bør du plassere et merke her.
Overrøret: Sidene på overrøret er utsatt for gnissing fra våt og skitten baggy-shorts. Sjekk også hvor girspakene treffer på overrøret hvis du vrir styret helt. Selv om girhendler og senkepinne-bryter går klar av overrøret kan det være lurt å polstre der disse passerer over likevel. I et fall kan girhendler og/eller senkepinnebryter bli slått ut av posisjon og deretter skade overrøret.
Styrerøret: Sidene og fronten av styrerøret er utsatt for gnissing av vaierstrømper og bremseslanger. Sjekk hvor disse kan ta borti rammen og beskytt deretter.
Gaffelbeina: Innsiden av venstre gaffelbein er utsatt for skader fra bremseskiven når du monterer forhjulet. Utsiden av gaffelbeina er utsatt for skader når du går på trynet.
Krankarmer: Sidene på krankarmene er utsatt for gnissing fra skoene, samt utsatt for steinsprut.
Tuppene på krankarmene kan polstres med klistremker, men her er egne kranksokker av gummi bedre egnet.
Under rammevesker eller stæsj-stropper: Stropper du fast ting til sykkelen din, enten det er rammevesker eller stropper med reserveslange og verktøy bør du polstre rammen der du legger stroppene rundt. Borrelåsstropper med sand og jord vil raskt kunne gnisse stygge merker på rammen.
Vis mer
Noe krevende montering
Påføringen av beskyttelsesmerkene er noe mer komplisert enn med andre rammebeskyttelsesmerker vi har brukt tidligere. Vi har erfaring med All Mountain Style, samt diverse andre klare teip-varianter som følger med sykler fra f.eks Specialized og Canyon. Disse påføres som vanlige klistremerker på renvasket og helst spritet ramme.
Med RipTape er du avhengig av å bruke en varmepistol eller kraftig hårføner for å få montert merkene på en god måte. For å bøye teipen rundt hjørner anbefales det at du skjærer snitt i merkene, enten hjørnene går utover eller innover. Med annen beskyttelsesteip har vi opplevd at vi kan strekke teipen såpass at den kan forme seg rundt hjørner uten å kappe i den.
Best resultat med RipTape får du hvis du demonterer det meste av sykkelen på forhånd. Ta i hvert fall av hjulene for å komme til på innsiden av stagene og bak seterøret. Gå over stedene på rammen du ønsker å beskytte med en fille med sprit som vindusvaskespray eller white spirit, før du begynner monteringen.
Ved bruk av hårføner blir RipTape-merkene myke og limet limer godt. De blir litt elastiske og føyelige, men ikke nok til å fungere optimalt i og rundt hjørner. Ved å varme opp klistremerkene kan du enkelt stryke dem godt fast på rammen med hendene eller med en fille for å kunne gnikke litt ekstra.
De fleste av merkene vi monterte har sittet godt og har beskyttet rammen vår på en god måte. Vi har samtidig opplevd at vann og skitt har rent inn under stripa med beskyttelse vi har på baksiden av seterøret, samt at noen hjørner har løsnet og fått skitt på innsiden her og der.
Sammenlignet med mykere beskyttelsesmerker føles RipTape tryggere og mer beskyttende, men sammenlignet med annen kraftig teipbeskyttelse som All Mountain Style med vaffelmønster, virker RipTape noe tynnere og mindre beskyttende. RipTape er også hakket vanskeligere å montere enn All Mountain Styles merker.
Etter fire måneder på sykkelen har ikke merkene vist tegn til å gulne, men det har oppstått noen brune kanter på de flere av merkene, noe som ikke ser mest elegant ut. Du må være veldig nøye ved montering for å unngå dette.
De store merkene under underøret har blitt satt på noen reale utfordringer med steinsprut opp fra stien. Ved en anledning sprakk sykkelens egne rammebeskytter uten at RipTape-merket viser noe tegn til skade. Teipen er tjukk nok til å kunne beskytte en karbonramme mot slag som uten teipen kan føre til sprekker.
Konklusjon
RipTape er en løsning som beskytter rammen din godt mot slag og riper. Du må være nøye ved montering ved å sørge for at sykkelen din er helt ren og fettfri og ved å bruke en kraftig hårføner.
Pakkene med klistremerker er ganske dyre, men holder til mer enn en sykkel hvis du klarer deg med å beskytte de mest utsatte stedene på sykkelen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.