SYKKEL PÅ BÅT: Majoriteten av alle sykler som produseres i verden starter livet med en reise på containerskip. Nå fører en anspent situasjon i Rødehavet til forsinkelser. Foto: Bahnfrend/Wikimedia Commons.
Lesetid: 3 minutter
De siste ukene har sikkerhetssituasjonen i Midtøsten vært anspent.
Dette påvirker flere bransjer, også sykkel- og sportsbransjen.
Simen Langeland hos den norske sykkelprodusenten Hard Rocx sier at dette nå fører til minimum 10-14 dager forsinkelse på syklene deres som skal leveres til det norske markedet denne våren.
– 10-14 dager forsinkelse blir det uansett, minimum. Men det kan endre seg i løpet av denne måneden. Det kommer helt an på sikkerhetssituasjonen. For alt jeg vet, kan vi oppleve at vi seiler som normalt i slutten av måneden, sier Langeland til Terrengsykkel.
Tre ganger dyrere
– Det vi opplevde i pandemien var at det var helt usikkert om det var plass på båtene, og måtte bare akseptere prisen som var, for å være med i loopen. Vi er heldigvis ikke der. Siste nytt for vår del var at ratene har lagt på seg 3-gangen for hva koster det å shippe en 40 fots container fra Taiwan til Norge, sier Langeland.
Derfor blir det forsinkelser og økte kostnader
De aller fleste sykler produseres i østen, og shippes med båt til andre verdensdeler.
Flyfrakt skjer bare unntaksvis, på grunn av pris. Slik forklarer Langeland prosessen i en normalsituasjon:
– Normalt sett er det frakt-agentene våre som booker plass på en båt til containerne med syklene i. Så får vi tildelt plass. Før angrepene begynte, var prosessen fra du booket til du hadde containeren på båten noe som kun tok dager. Nå tar den prosessen lenger tid. Etterspørselen har skutt i været pga usikkerheten. Da hever rederiene ratene, og i tillegg kan du betale en premium-avgift for å sikre deg plass da og da. Nå er det litt opp i lufta om konkret når du får containeren på båt. Vi stresser ikke veldig mye akkurat nå. Vi har booket plass. Om den går forlater fabrikkene i slutten av januar eller start februar spiller ikke så stor rolle.
Vis mer
Ikke like ille som pandemien
Under koronapandemien ble internasjonal handel hardt rammet av samme problematikk.
Full stopp i produksjonslinjer og opphoping av containere i havner verden rundt førte til ekstreme forsinkelser, og økte kostnader både i produksjon og for sluttkunder.
– Kan det bli like ille nå?
– Jeg ser ikke at vi skal dit. Det er ikke underskudd av containere, slik det var da. Vi har heller ikke problemer i leveringskjedene. Så fort vi kan seile som normalt, går ratene og frakttidene ned igjen.
– Ikke veldig bekymret
– Dette blir også et økonomisk spørsmål, hvem ender opp med regninga for økte kostnader?
– Den oppgangen vi ser nå, klarer vi å absorbere selv. Det skal øke mye for at det skal legges på priser inn til forhandler og ut i butikk. Det var mer et tilfelle under pandemien, da snakket vi 10-gangen i økte kostnader i enkelte tilfeller.
– Hvor bekymret er du?
– Egentlig ikke veldig bekymret. Hadde vi stått foran 7-8 ukers forsinkelser hadde vi vært mer bekymret. 10-14 dager skal gå greit, da har vi syklene i mars eller april. Det pleier å være tidsnok. Det hjelper jo også at vi har en bra vinter. Folk er i skimodus, og de butikkene som selger begge både ski og sykkel har veldig gode dager med skisalg.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.