Hva vil det si å sykle tubeless eller slangeløst?
Det er like enkelt som det høres ut som - du har simpelthen ikke en slange inne i dekket ditt. Når du sykler med slangeløst oppsett, er slangen erstattet av en spesialventil, og en slangeløs væske, eller guffe som den gjerne kalles. I tillegg må du ha en spesiell type feltape eller felgbånd, som er helt lufttett. De aller fleste terrengsykkeldekk og felger på markedet i dag er såkalt tubeless-ready, eller klargjort for slangeløst oppsett.
I tillegg kan du velge å sette opp dekket med et dekkinnlegg, dette kan du lese mer om lenger nede i saken.
Fordeler med slangeløst
Punkteringer: Et slangeløst oppsett vil i stor grad beskytte deg bedre mot punkteringer. Dette gjelder både såkalte snakebites og små hull. Snakebite er når dekket komprimeres så mye at slangen kommer i klem mellom felgkant og dekk på begge sider at det punkterer, og dermed ser ut som et slangebitt.
Vekt: Et slangeløst oppsett kan i flere tilfeller være lettere enn slange, hvis du ser bort i fra de letteste slangene.
Rullemotstand: Et argument som ikke gjelder så mye på stisykler, men i teorien kan et slangeløst oppsett gi noe lavere rullemotstand, siden man fjerner friksjonen mellom slangen og dekket.
Ulemper med slangeløst
Selv om tubeless på mange måter gjør livet enklere, er det ikke helt uten bekymringer heller.
Montering: Ikke alle felg- og dekkombinasjoner lar seg sette opp like enkelt.
Punkteringer: joda, det er faktisk mulig å punktere med tubeless også. Dette gjelder spesielt hvis du får et hull eller en rift som er så stor at guffa ikke klarer å tette. Da må du legge i slange. Det kan bli skikkelig sølete og klissete, og er ganske utrivelig å bale med ute på stien. Hvis du i tillegg har et dekkinnlegg inni som må ut, har du en svær skum-pølse full av latexsøle som du må få med deg hjem på et vis. Stalltips: ha en plastbærepose i drikkesekken, så får du pakket det ned.
Slik setter du opp tubeless dekk
I videoen under ser du hvordan et slangeløst dekk settes opp. Her bruker vi hjulet og dekket fra en hardtail som egner seg godt til grusritt, men fremgangsmåten er den samme uansett om du har stisykkel, grussykkel eller landeveissykkel.
Fremgangsmåte:
Vi begynner med forhjulet, tar det av og slipper ut lufta. Pass på mutter og ventilhette. For å ta av dekket uten å bruke dekkspake, trekker vi dekket over den ene siden av felgen, klemmer det sammen så det brettes, og dermed slipper opp på andre siden av felgen. Deretter kan vi løsne det med hånden langs felgen og trekke det av hjulet.
For at vi skal kunne sette opp hjul og dekk slangeløst, må felgen være teipet tett. Her er det tatt på gul NoTubes-teip, så ingen luft slipper ut gjennom eikehullene; Det er klargjort for slangeløst oppsett. Men vi må sette inn en ventil. Det er viktig å passe på at ventilen passer profilen i felgen. Mutteren som vi ikke trenger når vi bruker slange, trenger vi når vi skal sykle slangeløst, for da er det viktig å holde ventilen godt på plass for at det skal bli tett.
Når ventilen er på plass, finner vi fram fordekket. Pass på at du setter fordekket riktig vei. Bremseskiva er alltid på venstre side. Plasser dekklogoen ved ventilen, så den blir lettere å finne ved en eventuell punktering.
Ta på dekket nesten hele veien rundt, vent kun med en liten åpning i dekket. Finn fram latexvæsken, som gjør at dekkene blir tett, og hell den inn gjennom åpningen. Denne guffen vil også tette små hull i dekket mens du sykler. Fyll dekket med passelig mengde, cirka en halv desiliter. Press resten av dekket på plass. Masser dekket, dra det på plass, så du vet at det sitter ordentlig oppi felgen. Pass på at ventilen er åpen.
Finn en god pumpe. De siste årene har det kommet kompressorpumper med et stort luftkammer, som fungerer sånn at du først pumper opp luftkammeret med masse luft, til du når rett trykk, og så slippes luften fra kammeret inn i dekket. Har du ikke en slik pumpe, er det ofte mulig å bruke vanlig pumpe eller en kompressor. Kjenn at dekket tar luft og får rett trykk. Hvor mye dekktrykk du skal ha kommer an på både felg og dekk-dimensjon.
Skru igjen ventilen. Det kan være lurt å snurre hjulet for å få guffa til å spre seg godt i hele dekket, og sørge for at det blir helt tett.
Gjør det samme på bakhjulet.
Hva er et dekkinnlegg?
Den gang terrengsyklene kom på markedet brukte man slanger i dekkene for å få sykkelen til å trille. I senere tid fant man opp slangeløse alternativer med både dekk og hjul som var spesialutviklet for å holde på lufta uten å bruke slange med såkalt guffe. Denne revousjonerende teknologien sørget for at punkteringssikkerheten økte og man kunne tillate seg å kjøre lavere dekktrykk for økt grep.
Likevel var fortsatt mange som fikk kraftige gjennomslag mot felg som medførte bulkete og deformerte felger. Det er nettopp derfor man fant opp dekkinnlegget, for å beskytte felgen mot gjennomslag, støtte opp dekkets sidevegger og bidra til enda færre punkteringer.
Et dekkinnlegg er en sirkelformet ring eller tykt bånd man plasserer inni dekket som er laget av skumgummi i ulike varianter. Formålet med dekkinnlegg er å sørge for økt beskyttelse mot bulker i felgen, minske punkteringsrisikoen og gi bedre støtte til dekkets sidevegger.
Med dekkinnlegg kan du kjøre med lavere lufttrykk for mer grep og komfort, samtidig som du får et dekk som sitter bedre på plass mot felg og underlag i både sving og under kompresjoner. I tillegg gir det deg god beskyttelse mot punktering og gjennomslag mot felgen. Dekkinnlegg kan spare deg for dyre kostnader knyttet til nye felgringer og hjulreperasjoner forårsaket av gjennomslag mot felgen.
Dessuten kan du oppleve bedre grep og kontroll med underlaget da dekkinnleggene tillater lavere dekktrykk enn om du ikke kjører med innlegg.
Slik monterer du dekkinnlegg
Å montere et dekk med dekkinnlegg er ikke så ulikt å montere et dekk uten, men litt forskjell er det. Blant annet kan det bli noe vanskeligere å få på plass siste dekksiden, slik at det kan være hensiktsmessig å installere punkteringsguffe via ventilen med en sprøyte eller flaske tilpasset ventilens diameter.
Et godt utgangspunkt før installasjonen av dekket med dekkinnlegg er at man ser over hjulets felgbånd eller felgtape, slik at du vet at hjulet er tett. Er ikke hjulet tett, vil punkteringsguffe piple ut av eikeniplene og du må ta av dekk og innlegg for å legge ny felgtape. Før du setter i gang er det også fint om hjulene som skal brukes er rene.
Det du trenger for å sette i gang er:
Dekkinnlegg som passer din hjulstørrelse og dekkbredde
Tubeless-ready dekk
Punkteringsguffe
Dekkspaker
Ventiler til slangeløst opplegg. Vær obs på at enkelte dekkinnlegg krever spesialventiler.
Ventilkjerne-verktøy
Fotpumpe eller kompressor
Tørkefille
Sprøyte eller flaske til å injisere punkteringsguffe kan være fint å bruke, men noen klarer seg uten ved å helle punkteringsguffen oppi dekket før siste dekkside blir satt på.
Hvis du også må ha ny felgtape:
Slik gjør du det
Sørg for at felgtapen på hjulet er helt og tett. Legg på ny felgtape hvis det er nødvendig. Start da med å legge tapen på motsatt side av ventilen og overlapp med 10-15 cm etter en runde. Klipp av med en saks
Stikk et lite hull i felgtapen til ventilen med en syl
Installer ventilen
Sett på dekket med den ene dekksiden satt på. Pass på at dekket står riktig i forhold til anvist rulleretning.
Sett inn ønsket dekkinnlegg
Sett på den andre dekksiden. Bruk gjerne en dekkspak for å få på plass den siste delen av dekket. Pass på at du ikke skader felgtapen.
Fjerne ventilkjernen
Tilsett anbefalt mengde punkteringsguffe med en sprøyte eller lignende
Monter ventilkjernen igjen
Pump opp dekket slik at dekksidene smeller på plass
Pump opp til ønsket dekktrykk
Tørk bort eventuell punkteringsguffe som har rent utover felgen med en klut eller fille