Dekkinnlegg har blitt et must for mange terrengsyklister i alle grener de siste årene. Vi har testet PTN`s R-Evolution dekkinnlegg rettet mot stisykling, enduro og utfor. Det italienske firmaet leverer blant annet dekkinnlegg til den nybakte verdensmesteren i terrengsykling, Nino Schurter.
TETT SKUM: Dekkinnlegget er laget av en type skum som skal gjøre at det ikke trekker tubeless-guffe. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
PTN M/L dekkinnlegg
Veiledende pris for settet: 995 kr (inkl.ventiler)
Vekt: 109 gram per dekkinnlegg (veid av oss)
Mål: 2.3 til 2.8 dekk
Produsent: pepistirenoodle.eu
Med dekkinnlegg kan du kjøre med lavere lufttrykk for mer grep og komfort, samtidig som du får et dekk som sitter bedre på plass mot felg og underlag i både sving og under kompresjoner. I tillegg gir det deg god beskyttelse mot punktering og gjennomslag mot felgen.
Det rosa innlegget
Italienske PTN (Pepi`s Tire Noodle) leverer dekkinnlegg til både rundbane, maraton, stisykling, enduro og utfor for dekkdimensjoner fra 2.0 til 2.8 i både 26, 27,5 og 29-tommers størrelse. De er også egnet for el-sykler. Dekkinnleggene leveres i en gedigen pose sammen med de tilhørende ventilene og et ventilkjerneverktøy. Posen kan for eksempel brukes som skittentøyspose når du er på sykkelreise. Ventilene har avtagbar kjerne, slik at du kan fylle punkteringsguffe etter at dekkinnlegget er montert i dekket. Dette for å unngå søl og gjøre etterfylling enklere. Disse ventilene er spesiallaget for å fungere med dette dekkinnlegget og har to luftuttak på sidene på ventilbasen. Dette sikrer at ventilene ikke tetter seg og at punkeringsguffen blir spredd rundt i dekket.
PTN-dekkinnleggene er rørformet med et lite spor inn mot felgen for bedre kontakt mellom dekkinnlegget og felgen, og er designet slik at det oppstår en luftkanal mellom dekkinnlegget og dekket, slik at punkteringsguffen har rom å bevege seg i.
Dekkinnleggene tilpasset stisykling, enduro og utfor heter M/L av størrelsen de har. Vi veide dem til 109 gram, helt i tråd med produsentens oppgitte tall. Vi har også testet samme dekkinnlegg i størrelsen S/M, men disse er beregnet for rundbane og maraton. Test av denne finner du her. Forskjellen på størrelsene S/M og M/L er i hovedsak bredden og høyden på dekkinnlegget, som medfører at sistnevnte tåler mer juling. Dekkinnlegget er 56 mm bredt og 41 mm høyt. Dette er 8 mm bredere og høyere enn utgaven for rundbane og maraton (S/M). M/L-versjonen som vi har testet her er beregnet for dekk med en bredde mellom 2.3 og 2.8.
VERSJONER: Dekkinnlegget fra PTN kommer i forskjellige utgaver - sjekk hva som vil passe best til din bruk. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
INKLUDERT: Settet inkluderer både dekkinnlegg og tilhørende ventiler. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
LITEN OG STOR: Dekkinnlegget kommer i tre versjoner. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
PTN produserer dekkinnleggene sine med såkalt “lightweight closed-cell foam” som betyr at skumringen som dekkinnlegget faktisk er, ikke tiltrekker seg punkteringsguffe. Settet med to dekkinnlegg, to ventiler, ventilkjerneverktøy og oppbevaringspose koster veiledende 995 kroner, og skal i følge produsenten bidra til økt felgbeskyttelse, reduksjon av rullemotstand, færre vibrasjoner under sykling, økt følsomhet med underlaget og redusere sjansen for punkteringer. Dekkinnlegget skal være kompatible med alle typer punkteringsguffer og skal være enkel å installere.
Montering
Vi monterte PTN M/L for 29-tommers hjul på Race Face AR30 aluminiumsfelger med 30 mm innvendig bredde både foran og bak. Dekkene vi benyttet var helt nye Maxxis Assegai 29 x 2.5 med EXO+ foran og Maxxis Minion DHR II 29 x 2.4 med EXO+ bak. Monteringen gikk veldig enkelt og vi benyttet kun en dekkspak på slutten av monteringen for å få den siste delen av den andre dekksiden Vi erfarte at dette var en av de enkleste dekkinnleggene å montere av dekkinnlegg vi har testet.
Enkleste måten å montere innleggene er, som produsenten også viser i monteringsvideoen, å først sette på den ene dekksiden på felgen, deretter legge inn dekkinnlegget og til slutt den siste dekksiden. Vi tilførte ca 60 ml punkeringsguffe fra Muc-off via ventilen per dekk. Tilføring av guffe ved å helle væsken i dekket før man setter det på går helt fint med dette innlegget, men vi valgte å tilføre væsken via ventilen etter at monteringen var fullført.
I bruk
Settet med PTN-dekkinnlegg ble testet over en periode på tre uker med sykling i både Fredrikstad-området og Romeriksåsen. Stiene var stort sett tørre i testperioden, og dekkinnleggene ble satt på prøve på noen skikkelig segmenter utfor med mye steiner og røtter. Når det gjelder dekktrykk kjørte vi med 20-25 psi trykk både foran og bak, og fant ut at vi fint kunne kjøre på nedre grensen uten problemer. Dette for å maksimere grepet med underlaget. Innlegget virker solid og holder formen godt, samt at det øker trygghetsfølelsen i svinger og raske utforkjøringer. Sidestøtte i svinger merker vi ikke spesielt mye til i likhet med mange andre dekkinnlegg vi har testet denne sesongen.
PROFIL: Slik ser oversiden av dekkinnlegget ut i profil. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
SPESIALVENTILER: Flere dekkinnlegg må ha spesialventiler for at du skal kunne fylle på- og tømme luft. PTN er blant disse, og leverer egne spesialventiler. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Vi hadde heller ingen punkteringer i testperioden med PTN M/L montert i dekkene. Vi testet til slutt også et av dekkene helt uten luft for å simulere en punktering, og oppdaget at man faktisk i verste fall kan sykle slik. Dette kan for eksempel være greit å vite på enduroritt.
Sammenlignet med andre dekkinnlegg
PTN-dekkinnlegget er av de letteste i klassen med sine 109 gram per dekkinnlegg. Dette er for eksempel 38 gram lettere enn Rimpact PRO som er beregnet for samme type sykling. At ventiler og ventilkjerneverktøy medfølger ser vi også på som et stort pluss.
Prismessig kommer også dekkinnlegget godt ut, og er på samme nivå som Rimpact Original. Her får du mye for tusenlappen! Dekkinnlegget gjør absolutt jobben med å beskytte deg for kjedelige gjennomslag mot felgen og øker også sykkelopplevelsen i form av at man kan føle seg trygg med et solid innlegg i utforkjøringer og svinger. Sammenlignet med mange av de andre dekkinnleggene er også PTN veldig enkle å montere. Her slipper du å irritere deg over tidsbruken på monteringen. Ventilene er spesiallaget for å fungere med dette dekkinnlegget, men produsenten oppgir ikke om det ikke fungerer med andre ventiler. Vi testet noen standard ventiler uten luftuttak på sidene og disse tettet seg etter kun noen få dager.
Konklusjon
PTN dekkinnlegg for sti-, enduro- og utfor-sykling gir deg god beskyttelse mot punkteringer og bulker i felgene samtidig som du får mye for pengene. Dekkinnlegget kan være en investering som sparer deg for sure reparasjonskostnader for hjul og kan brukes i lang tid fremover. Monteringen går raskt og på kort tid er du klar for å rulle innover marka med ekstra sikkerhet inne i dekkene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.