Dekkinnlegg har blitt et must for mange terrengsyklister i alle grener de siste årene. Vi har testet PTN`s R-Evolution dekkinnlegg rettet mot rundbane- og maratonsykling, som nylig satt inne i dekkene til den nybakte verdensmesteren i rundbane, Nino Schurter.
ROSA VARIANT: PTN-dekkinnleggene har en lite subtil farge. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
PTN dekkinnlegg S/M
Veiledende pris for settet: 995 kr (inkl.ventiler)
Vekt: 78 gram per dekkinnlegg (veid av oss)
Mål: 2.2 til 2.4 dekk
Produsent: pepistirenoodle.eu
Med dekkinnlegg kan du kjøre med lavere lufttrykk for mer grep og komfort, samtidig som du får et dekk som sitter bedre på plass mot felg og underlag i både sving og under kompresjoner. I tillegg gir det deg god beskyttelse mot punktering og gjennomslag mot felgen.
Det rosa innlegget
Italienske PTN (Pepi`s Tire Noodle) leverer dekkinnlegg til både rundbane, maraton, stisykling, enduro og utfor for dekkdimensjoner fra 2.0 til 2.8 i både 26, 27,5 og 29-tommers størrelse. De er også godt egnet for el-sykler. Dekkinnleggene leveres i en gedigen pose sammen med de tilhørende ventilene og et ventilkjerneverktøy. Posen kan for eksempel brukes som skittentøyspose når du er på sykkelreise.
Ventilene har avtagbar kjerne, slik at man kan fylle punkteringsguffe etter at dekkinnlegget er montert i dekket. Dette for å unngå søl og gjøre etterfylling enklere. Disse ventilene er spesiallaget for å fungere med dette dekkinnlegget og har to luftuttak på sidene på ventilbasen. Dette sikrer at ventilene ikke tetter seg og at punkeringsguffen blir spredd rundt i dekket.
PTN-dekkinnleggene er rørformet med et lite spor inn mot felgen for bedre kontakt mellom dekkinnlegget og felgen, og er designet slik at det oppstår en luftkanal mellom dekkinnlegget og dekket, slik at punkteringsguffen har rom å bevege seg i.
Dekkinnleggene tilpasset rundbane og maraton heter S/M på grunn av nettopp størrelsen dekkinnlegget har. Vi veide de til 78 gram, helt i tråd med produsentens oppgitte tall. Vi har også testet samme dekkinnlegg i størrelsen M/L, men disse er beregnet for stisykling, enduro og utfor. Test av denne finner du her. Forskjellen på størrelsene S/M og M/L er i hovedsak bredden og høyden på dekkinnlegget, som medfører at sistnevnte tåler mer juling. Dekkinnlegget er 48 mm bredt og 33 mm høyt. Dette er 8 mm smalere og lavere enn utgaven for sti, enduro og utfor. S/M-versjonen er beregnet for dekk med en dimensjon mellom 2.2 og 2.4.
PTN produserer dekkinnleggene sine med såkalt “lightweight closed-cell foam” som betyr at skumringen som dekkinnlegget faktisk er, ikke tiltrekker seg punkteringsguffe. Settet med to dekkinnlegg, to ventiler, ventilkjerneverktøy og oppbevaringspose koster veiledende 995 kroner, og skal i følge produsenten bidra til økt felgbeskyttelse, reduksjon av rullemotstand, færre vibrasjoner under sykling, økt følsomhet med underlaget og redusere sjansen for punkteringer. Dekkinnlegget skal være kompatible med alle typer punkteringsguffer og skal være enkel å installere.
VERSJONER: Dekkinnlegget fra PTN kommer i forskjellige utgaver - sjekk hva som vil passe best til din bruk. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
INKLUDERT: Settet inkluderer både dekkinnlegg og tilhørende ventiler. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
LITEN OG STOR: Dekkinnlegget kommer i tre versjoner. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Montering
Vi monterte PTN S/M for 29-tommers hjul på DT Swiss` AM LN 370 aluminiumsfelger med 30 mm innvendig bredde både foran og bak. Dekkene vi benyttet var helt nye Maxxis Rekon Race 29 x 2.35 EXO foran og bak. Monteringen gikk veldig enkelt og vi benyttet kun en dekkspak på slutten av monteringen for å få den siste delen av den andre dekksiden Vi erfarte at dette var en av de enkleste dekkinnleggene å montere av dekkinnlegg vi har testet.
Enkleste måten å montere innleggene er, som produsenten også viser i monteringsvideoen, å først sette på den ene dekksiden på felgen, deretter legge inn dekkinnlegget og til slutt den siste dekksiden. Vi tilførte ca 60 ml punkeringsguffe fra Muc-off via ventilen per dekk. Tilføring av guffe ved å helle væsken i dekket før man setter det på går helt fint med dette innlegget, men vi valgte å tilføre væsken via ventilen etter at monteringen var fullført.
I bruk
Settet med PTN-dekkinnlegg ble testet over en periode på tre uker med sykling i Fredrikstad-området. Stiene og grusveiene var stort sett tørre i testperioden, og dekkinnleggene ble satt på prøve på enkelte stier med mye stein og røtter. Når det gjelder dekktrykk kjørte vi med 20-25 psi trykk både foran og bak, og fant ut at vi fint kunne kjøre på nedre grensen uten problemer. Dette for å maksimere grepet med underlaget. Innlegget virker solid og holder formen godt, samt at det øker trygghetsfølelsen i svinger og raske utforkjøringer. Sidestøtte i svinger merker vi ikke spesielt mye til i likhet med mange andre dekkinnlegg vi har testet denne sesongen, og vi tenker at innlegget kunne ha vært noe bredere selv i S/M versjonen for å bidra til nettopp dette.
Vi hadde heller ingen punkteringer i testperioden med PTN S/M montert i dekkene. Vi testet til slutt også et av dekkene helt uten luft for å simulere en punktering, og oppdaget at man faktisk i verste fall kan sykle slik. Det gjør at man på rundbaneritt i verste fall kan sykle til langesonen med flatt dekk.
PROFIL: Slik ser oversiden av dekkinnlegget ut i profil. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
TETT SKUM: Dekkinnlegget er laget av en type skum som skal gjøre at det ikke trekker tubeless-guffe. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
SPESIALVENTILER: Flere dekkinnlegg må ha spesialventiler for at du skal kunne fylle på- og tømme luft. PTN er blant disse, og leverer egne spesialventiler. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Sammenlignet med andre dekkinnlegg
PTN-dekkinnlegget er av de letteste i klassen med sine 78 gram per dekkinnlegg. Dette er for eksempel 16 gram tyngre enn Tubolight SL som er beregnet for samme type sykling. At ventiler og ventilkjerneverktøy medfølger ser vi også på som et stort pluss. Sammenlignet med Rimpact Original, så er PTN S/M 17 gram lettere.
Prismessig kommer også dekkinnlegget godt ut, og er på samme nivå som Rimpact Original. Her får du mye for tusenlappen! Dekkinnlegget gjør absolutt jobben med å beskytte deg for kjedelige gjennomslag mot felgen og øker også sykkelopplevelsen i form av at man kan føle seg trygg med et solid innlegg i utforkjøringer og svinger. Sammenlignet med mange av de andre dekkinnleggene er også PTN veldig enkle å montere. Her slipper du å irritere deg over tidsbruken på monteringen. Ventilene er spesiallaget for å fungere med dette dekkinnlegget, men produsenten oppgir ikke om det ikke fungerer med andre ventiler.
Konklusjon
PTN dekkinnlegg for rundbane og maraton gir deg god beskyttelse mot punkteringer og gjennomslag moti felgene samtidig som du får mye for pengene. Legger vi til at dekkinnlegget er enkelt og raskt å montere, så er dette et meget godt alternativ for deg som sykler rundbane og maraton, uten at det går spesielt utover vekten på sykkelen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.