I ESKEN: Her får du dekkinnlegg og ventiler pent innpakket i papp. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Rimpact Original
Veiledende pris for settet: 999 kr
Vekt: 95 gram per dekkinnlegg (veid av oss)
Mål: passer dekkbredde fra 2.3 til 2.6
Produsent: rimpactmtb.com
Med dekkinnlegg kan du kjøre med lavere lufttrykk for mer grep og komfort, samtidig som du får et dekk som sitter bedre på plass mot felg og underlag i både sving og under kompresjoner. I tillegg gir det deg god beskyttelse mot punktering og gjennomslag mot felgen.
De harde fakta
Rimpact Original selges som sett eller enkeltvis og leveres i en resirkulerbar pappmappe med QR-kode man kan skanne med kamera på mobiltelefonen slik at man kommer rett inn på produsentens monteringsvideo. Denne tar deg gjennom monteringen av dekkinnlegget steg for steg. Med i esken får man også to ventiler som skal brukes sammen med dekkinnlegget. Ventilene har avtagbar kjerne, slik at man kan fylle punkteringsguffe etter at dekkinnlegget er montert i dekket. Dette for å unngå søl og gjøre etterfylling enklere. Dekkinnlegget er forøvrig også designet for å fungere med de medfølgende ventilene, som sørger for at punkteringsguffen sprer seg i ulike retninger for ventilen og at ventilen ikke tetter seg.
Vi veide Rimpact Original til 95 gram per dekkinnlegg og ventilen til 7 gram per stykke.Dette samsvarer med produsentens oppgitte tall. Dekkinnleggene finnes i dimensjonene 29 tommer, 27,5 tommer, 26 tommer og 24 tommer. Vi har testet 29 tommers utgaven som er beregnet for dekk i dimensjonen 2.3 til 2.6 og med en felgbredde på 23mm til 35mm bredde. Vi har også testet storebroren Rimpact PRO, som er hakket grovere oppbygd og skal bidra til enda bedre beskyttelse. Test av denne finner du her. Hovedforskjellene på Original- og PRO-utgaven ligger i et ekstra beskyttelseslag på sistnevnte dekkinnlegg, noe som gjør innlegget noe tyngre, men skal til gjengjeld tåle mer juling. Rimpact Original er beregnet for stisykling, mens PRO retter seg mer mot enduro og utfor.
Rimpact utvikler sine dekkinnlegg med noe de kaller “closed-cell”, noe som betyr at dekkinnlegget ikke trekker til seg punkteringsguffe. Dette gjør at innlegget ikke blir tyngre og at man ikke må fylle på punkteringsguffe så ofte. Produsenten anbefaler å bruke 25% mer enn anbefalt mengde punkteringsguffe for å kompensere det tilsatte overflatearealet dekkinnlegget tar.
Settet med Rimpact Original dekkinnlegg og ventiler koster rundt tusenlappen og produsenten hevder at fordelene med dekkinnlegget er at man kan kjøre lavere dekktrykk enn normalt, reduserer rullemotstanden, reduserer risting/lyder, hindrer gjennomslag mot felgen, stabiliserer sideveggene i dekket og øker komforten i form av bedre demping. Innlegget virker solid og holdbart.
Montering
Vi monterte Rimpact Original på DT Swiss` AM LN 370 aluminiumsfelger med 30mm innvendig bredde både foran og bak. Dekkene vi benyttet var helt nye Maxxis Dissector 3C MaxxTerra EXO TR i dimensjonen 29x2.4WT. Monteringen gikk veldig enkelt og vi benyttet kun en dekkspak på slutten av monteringen for å få den siste delen av den andre dekksiden Vi erfarte at dette var en av de enkleste dekkinnleggene å montere av dekkinnlegg vi har testet den siste tiden.
Enkleste måten å montere innleggene er, som produsenten også viser i monteringsvideoen, å først sette på den ene dekksiden på felgen, deretter legge inn dekkinnlegget og til slutt den siste dekksiden. På det siste steget med å få på den siste dekksiden, kan det være lurt å bruke litt grønnsåpe på både dekksiden og felgen for smidigst mulig montering. Vi tilførte ca 60 ml punkeringsguffe fra NoTubes via ventilen per dekk. Tilføring av guffe ved å helle væsken i dekket før man setter det på går helt fint med dette innlegget, men vi valgte å tilføre væsken via ventilen etter at monteringen var fullført.
I bruk
Vi har testet Rimpact Original på varierende underlag på stiturer i Fredrikstad-området under tørre, men litt løse forhold. Dette inkluderte mange områder der grep var viktig. Dette betydde at vi virkelig kunne høste fordelene av å kjøre lavere trykk i jakten på det optimale oppsettet.
Vi prøvde oss litt fram når det gjelder dekktrykk, og startet først med det vi kjører med til vanlig, nemlig 20 psi. Etter en stund reduserte vi dekktrykket til rundt 17-18 psi, og merket at man fint kan gå litt ned på dekktrykket for økt grep mot underlaget. Dekkinnlegget holder også mål når det gjelder gjennomslag mot felg og virker å være solid og sterkt. Når det gjelder støtte i svinger og i kompresjoner kan vi ikke si at vi merket spesielt stor forskjell fra andre dekkinnlegg vi har prøvd. Dekkinnlegget øker trygghetsfølelsen og gjør at vi turte å gi på enda mer i forhold til et dekk uten innlegg. Vi hadde heller ingen punkteringer i testperioden med Rimpact Original montert i dekkene. Vi testet til slutt også et av dekkene helt uten luft for å simulere en punktering, og oppdaget at man faktisk i verste fall kan sykle slik. Dette kan for eksempel være greit å vite på enduroritt.
SPECS: Emballasjen forteller deg litt om hva du kan forvente av dekkinnleggene. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
MONTERING: Vi begynner med å montere de medfølgende ventilene. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
INNI: Dekkinnlegget fyller volumet i dekket bra. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Lette på vekta
Rimpact Original er et av det letteste dekkinnlegg man får på markedet med en vekt på kun 95g. Til sammenligning har Tubolight SL (62g) og HD (92g) omtrent samme vekt, mens nevnte Rimpact Pro (147g), Vittoria Air-Liner Medium (185g) og Cush Core Pro (260g) er noe tyngre.
Prismessig er også Rimpact Original forholdsvis rimelige med rundt tusenlappen for settet inkludert to ventiler. Til sammenligning her koster for eksmpel Tubolight HD 599kr uten ventiler.
Innlegget gjør absolutt jobben med å beskytte deg fra kjedelige gjennomslag mot felgen og øker også sykkelopplevelsen i form av at man kan føle seg trygg med et solid innlegg i utforkjøringer og svinger. På bakgrunn av erfaringer med dekkinnlegget fra tidligere kan vi også si at dekkinnlegget viser relativt lite tegn på slitasje selv etter fem måneders bruk, noe som er flott å se. Det var et par små kutt, men sammenlignet med andre innlegg vi har brukt var mangelen på slitasje imponerende.
Konklusjon
Rimpact Original er et solid og holdbart dekkinnlegg som sikrer deg mot punkteringer og gjennomslag mot felgen,og samtidig ikke vil tømme lommeboka. Her får du mye for pengene og kan bruke dekkinnlegget i lang tid fremover da det ikke tar til seg punkteringsguffe. Monteringen er også veldig enkel, noe vi ser på som et stort pluss. Dette er en av de bedre og fornuftige oppgraderingene du kan gjøre på sykkelen din for under tusenlappen.
Ønsker man det lille ekstra når det gjelder beskyttelse mot gjennomslag, uten å tenke på vekt, vil derimot Rimpact PRO være det rette for deg, noe vi mener det er verdt å betale litt mer for.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.