EKSTRA BESKYTTELSE: Rimpact Pro-varianten har litt mer beskyttelse mot punkteringer enn Original-modellen. Foto: Lars Frederic Nordbakken
Rimpact Pro
Veiledende pris for settet: 1599 kr
Vekt: 147 gram per dekkinnlegg (veid av oss)
Mål: passer dekkbredde fra 2.3 til 2.6
Produsent: rimpactmtb.com
Med dekkinnlegg kan du kjøre med lavere lufttrykk for mer grep og komfort, samtidig som du får et dekk som sitter bedre på plass mot felg og underlag i både sving og under kompresjoner. I tillegg gir det deg god beskyttelse mot punktering og gjennomslag mot felgen.
Oppgradering fra originalen
Rimpact PRO selges som sett eller enkeltvis og leveres i en resirkulerbar pappmappe med QR-kode man kan skanne med kamera på mobiltelefonen slik at man kommer rett inn på produsentens monteringsvideo. Denne tar deg gjennom monteringen av dekkinnlegget steg for steg. Med i esken får man også to ventiler som skal brukes sammen med dekkinnlegget, slik at det fungerer optimalt. Ventilen sørger for at punkteringsguffen sprer seg i ulike retninger og at ventilen ikke tetter seg. Ventilene har avtagbar kjerne, slik at man kan fylle punkteringsguffe etter at dekkinnlegget er montert i dekket. Dette for å unngå søl og gjøre etterfylling enklere. Dekkinnlegget er forøvrig også designet for å fungere med de medfølgende ventilene.
Vi veide Rimpact PRO til 147 gram per dekkinnlegg og ventilen til 7 gram per stykke. Vekten på dekkinnleggene er 13 gram lettere enn det produsenten oppgir. Dekkinnleggene finnes i dimensjonene 29 tommer og 27,5 tommer. Vi har testet 29 tommers utgaven som er beregnet for dekk i dimensjonen 2.35 til 2.6 og med en felgbredde på 23mm til 35mm bredde. Vi har også testet lillebroren Rimpact Original, som ikke har den ekstra beskyttelsen som PRO har. Test av denne finner du her. Hovedforskjellene på Original- og PRO-utgaven ligger i et ekstra beskyttelseslag på sistnevnte dekkinnlegg, noe som gjør innlegget noe tyngre, men skal til gjengjeld tåle mer juling.
SPESIALVENTIL: Skal du bruke dette dekkinnlegget må du ha en spesialventil som også blåser luft ut på sidene. Den følger med i dette settet. Foto: Lars Frederic Nordbakken
SETT: Rimpact Pro kommer levert med spesialventiler. Foto: Lars Frederic Nordbakken
ORIGINAL: Dette er ventilene som følger med Rimpact-innleggene, men det finnes også andre produsenter som lager tilsvarende. Foto: Lars Frederic Nordbakken
Rimpact utvikler sine dekkinnlegg med noe de kaller “closed-cell”-skum, noe som betyr at dekkinnlegget ikke skal trekke til seg (påstand som vi ikke har vitenskapelig grunnlag for å vurdere) trekker til seg punkteringsguffe. Dette gjør at innlegget ikke blir tyngre og at man ikke må fylle på punkteringsguffe så ofte. Produsenten anbefaler å bruke 25% mer enn anbefalt mengde punkteringsguffe for å kompensere det tilsatte overflatearealet dekkinnlegget tar.
Rimpact PRO skiller seg som nevnt fra originalen ved at den har et ekstra beskyttelseslag av hardere skum, kalt “dual-density”, som har den samme egenskapen som enkelte knebeskyttere, nemlig at den stivner når den får tilført slag. Dette laget fungerer som en beskyttelse for skummet og felgen under og gjør at PRO-utgaven veier 52 gram mer per dekkinnlegg i forhold til originalen. PRO-utgaven er rettet mot enduro, utforsykling og grov stisykling, mens originalen er ment for stisykling på variert underlag.
Settet med Rimpact PRO dekkinnlegg og ventiler veiledende 1599kr og produsenten hevder at fordelene med dekkinnlegget er at man kan kjøre lavere dekktrykk enn normalt, reduserer rullemotstanden, reduserer risting/lyder, hindrer gjennomslag mot felgen, stabiliserer sideveggene i dekket og øker komforten i form av bedre demping. Innlegget virker solid og holdbart.
Montering
Vi monterte Rimpact PRO på DT Swiss` AM LN 370 aluminiumsfelger med 30mm innvendig bredde både foran og bak. Dekkene vi benyttet var helt nye Maxxis Dissector 3C MaxxTerra EXO TR i dimensjonen 29x2.4WT. Monteringen gikk veldig enkelt og vi benyttet kun en dekkspak på slutten av monteringen for å få den siste delen av den andre dekksiden på plass. Vi erfarte at dette var en av de enkleste dekkinnleggene å montere av dekkinnlegg vi har testet den siste tiden.
Enkleste måten å montere innleggene er, som produsenten også viser i monteringsvideoen, å først sette på den ene dekksiden på felgen, deretter legge inn dekkinnlegget og til slutt den siste dekksiden. Med andre ord er det nesten som å montere et slangeløst dekk som vanlig. På det siste steget med å få på den siste dekksiden, kan det være lurt å bruke litt grønnsåpe på både dekksiden og felgen for smidigst mulig montering. Vi tilførte ca 60 ml punkeringsguffe fra NoTubes via ventilen per dekk. Tilføring av guffe ved å helle væsken i dekket før man setter det på går helt fint med dette innlegget, men vi valgte å tilføre væsken via ventilen etter at monteringen var fullført.
I bruk
Vi har testet Rimpact PRO på varierende underlag på stiturer i Fredrikstad-området under tørre, men litt løse forhold, samt et enduroritt i Drammen. Dette inkluderte mange områder der grep var viktig. Dette betydde at vi virkelig kunne høste fordelene av å kjøre lavere trykk i jakten på det optimale oppsettet. Vi prøvde oss litt fram når det gjelder dekktrykk, og startet først med det vi kjører med til vanlig, nemlig 20 psi.
Etter en stund reduserte vi dekktrykket til rundt 17-18 psi, og merket at man fint kan gå litt ned på dekktrykket for økt grep mot underlaget. Dekkinnlegget holder også mål når det gjelder gjennomslag mot felg og virker å være solid og sterkt. Vi hadde noen gjennomslag mot felgen på grunn av lavt dekktrykk på endurorittet og ser at felgen er like hel og fin, så det ekstra beskyttelseslaget på dekkinnleggene har tydeligvis gjort jobben.
DOBBELT: Rimpact Pro har et ekstra lag med skum for å ta unna de aller hardeste gjennomslagene. Foto: Lars Frederic Nordbakken
AU: Det er slike slag fra steiner som dekkinnlegg skal beskytte deg mot.Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Når det gjelder støtte i svinger og i kompresjoner kan vi ikke si at vi merket spesiell særlig stor forskjell fra andre dekkinnlegg, inkludert Rimpact Original, vi har prøvd, men at støtten vi får er noe bedre enn sistnevnte, slik at disse ikke gir like mye etter. Dekkinnlegget øker trygghetsfølelsen og gjør at vi turte å gi på enda mer i forhold til et dekk uten innlegg. Vi hadde heller ingen punkteringer i testperioden med Rimpact PRO montert i dekkene.
Vi testet til slutt også et av dekkene helt uten luft for å simulere en punktering, og oppdaget at man faktisk i verste fall kan sykle slik. Dette kan for eksempel være greit under et enduroritt for å komme seg til mål på en etappe uten å tape for mye tid.
Til sammenligning
Rimpact PRO plasserer seg vektmessig midt på treet med sine 147 gram. Dette er som nevnt tyngre enn produsentens Original (95g) og for eksempel Tubolight HD (92g). Sammenligner vi med dekkinnlegg beregnet for enduro og utfor, ser vi at vekten er omtrent det samme som Tannus Armour 29 (164g).
Prismessig skårer også Rimpact PRO godt, og er for eksempel 400 kroner billigere enn et sett med Cush Core, som også leveres med ventiler. Vi legger også til at vekten på Cush Core er 100 gram tyngre per dekkinnlegg.
Rimpact PRO gjør absolutt jobben med å beskytte deg fra kjedelige gjennomslag mot felgen og øker også sykkelopplevelsen i form av at man kan føle seg trygg med et solid innlegg i utforkjøringer og svinger. At den beskytter sideveggene i dekket er også et pluss. Dekkinnlegget ser også ut til å holde seg godt og tyder på at det er holdbart, slik at man kan bruke det lenge.
Konklusjon
Rimpact PRO er et solid og holdbart dekkinnlegg som sikrer deg mot punkteringer og gjennomslag mot felgen. Her får du mye for pengene og kan bruke dekkinnlegget i lang tid fremover da det ikke tar til seg punkteringsguffe. Legger vi til enkel montering, så er dette absolutt verdt investeringen for deg som liker å gi det lille ekstra nedover på stiene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.