Dekkinnlegg har blitt et must for mange terrengsyklister og utvalget har blitt ganske stort. Vi har testet Tubolight EVO HD, som er utviklet i samarbeid med blant annet de franske utforsyklistene Amaury Pierron og Myriam Nicole.
Med dekkinnlegg kan du kjøre med lavere lufttrykk for mer grep og komfort, samtidig som du får et dekk som sitter bedre på plass mot felg og underlag i både sving og under kompresjoner. I tillegg gir det deg god beskyttelse mot punktering og gjennomslag mot felgen.
En videreutvikling av EVO SL
Tubolight er lett gjenkjennelig med sin blå farge på dekkinnleggene. Tubolight produserer dekkinnlegg for både landveisdekk, graveldekk og to versjoner for terrengsykler. Vi har testet både EVO SL- og EVO HD- versjonen som er designet for ulike grener innen terrengsykling. Test av EVO SL kan du lese her. Produsenten oppgir at EVO HD dekkinnlegget er beregnet for stisykling (bak), samt både foran og bak på enduro, utfor og el-sykler. Tubolight EVO HD leveres uten ventiler og skal passe felger med innvendig bredde mellom 26 mm og 46 mm. Produsenten oppgir også at EVO HD-dekkinnlegget passer best med dekk med bredde 2.35 til 2.80. Monteringsvideo finner man på produsentens hjemmeside.
Vi veide Tubolight EVO HD til 92 gram. Dette er 2 gram mer enn Tubolight oppgir. Dekkinnlegget selges enkeltvis og finnes i dimensjonene 29 tommer og 27,5 tommer.
Et EVO HD dekkinnlegg koster veiledende 599 kr og produsenten hevder at de har utviklet et dekkinnlegg med en god kombinasjon av punkteringsbeskyttelse, rullemotstand, støtabsorbering, stabilitet og vekt. Dekkinnlegget er formet som en H og har to såkalte luftkanaler (Air-Channel teknologi), en mot felgen og en mot dekket. Tubolight hevder at denne Air-Channel-teknologien gir mye større rom for dekktrykkjusteringer og mindre sjanse for at dekket vrenges av. Ved et kraftig sammenstøt, hevder de at luften fra det øverste kammeret vil sige inn i det innerste (mot felgen), og bruke litt tid på å komme tilbake, slik at kjørekomforten skal bli bedre. Dekkinnlegget har også en bredde som er bredere enn felgen slik at man får bedre beskyttelse for slag mot felgen.
Tubolight EVO HD trekker heller ikke til seg punkteringsguffe i likhet med mange av de konkurrerende merkene og det kreves ingen spesielle ventiler for at dekkinnlegget skal fungere optimalt. Dekkinnlegget er laget av et spesialutviklet PE-materiale (polyetylen) med ekstrem lav tetthet. Dette gjør dekkinnlegget veldig lett og gjør at punkteringsguffe og vann ikke trekker inn.
Montering
Vi monterte Tubolight EVO HD på DT Swiss FR560 aluminiumsfelger med 30mm innvendig bredde både foran og bak. Dekkene vi benyttet var helt nye Maxxis Assegai 3C MaxxGrip i dimensjonen 29x2.5WT foran og Maxxis Minion DHR II 3C MaxxTerra i dimensjonen 29x2.4 bak. Monteringen av dekkinnlegget i framdekket gikk veldig enkelt, mens bak slet vi litt mer med å få på den siste dekksiden. Her knakk vi faktisk to dekkspaker i forsøket på å få det på. Erfaringene vi gjorde her tilsier at innlegget ikke egner seg for dekk med bredde under 2.5 tommer, og kan bli en utfordring hvis man må av med dekkinnlegget under sykkeløkten.
Enkleste måten å montere innlegget er, som produsenten også viser i monteringsvideoen på sin nettside, å først sette på den ene dekksiden på felgen, deretter legge inn dekkinnlegget og til slutt sette på den siste dekksiden. På det siste steget med å få på den siste dekksiden, kan det være lurt å bruke litt grønnsåpe på både dekksiden og felgen for smidigst mulig montering.
KRAFTIG VARIANT: HD-versjonen av Tubolight EVO er laget for dem som vil ha ekstra beskyttelse når det er stor sjanse for gjennomslag. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
SKUM: Tubolight EVO HD er utviklet med hjelp fra syklister som gjerne trenger ekstra beskyttelse mot gjennomslag fra underlag mot felgring. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Vi benyttet også strips for å holde noe av dekket på plass mens vi jobbet med å få på siste delen av bakdekket. Vi tilførte ca 60 ml punkeringsguffe fra Muc-Off via ventilen per dekk. Tilføring av guffe ved å helle væsken i dekket før man setter det på ser vi på som omtrent umulig med dette dekkinnlegget. Her lønner det seg å tilføre punkteringsguffe via ventilen for å unngå søl.
I bruk
Vi har testet Tubolight EVO HD på varierende underlag på stiturer i Sogndal og Fredrikstad, samt en dag i Drammen Bike Park. Vi prøvde oss litt fram når det gjelder dekktrykk, og startet først med det vi kjører med til vanlig, nemlig 20 psi. Etter en stund reduserte vi dekktrykket til rundt 17-18 psi, og merket at man fint kan gå litt ned på dekktrykket for økt grep mot underlaget. Dekkinnlegget holder også mål når det gjelder gjennomslag mot felgen og virker å være solid og sterkt.
Når det gjelder støtte i svinger og i kompresjoner, merker vi at det gir mer støtte enn for eksempel lillebroren EVO SL. Dekkinnlegget øker absolutt trygghetsfølelsen og gjør at vi turte å gi på enda mer i forhold til et dekk uten innlegg. Vi hadde heller ingen punkteringer i testperioden med EVO HD montert i dekkene. Vi testet til slutt også et av dekkene helt uten luft for å simulere en punktering, og oppdaget at man kan komme seg hjem eller ned en enduroetappe uten noe særlig luft i dekket.
Er det bedre enn konkurrentene?
EVO HD gir mer beskyttelse enn nevnte EVO SL på grunn av noe kraftigere oppbygging, derav også noe tyngre vektmessig. Sammenlignet med andre dekkinnlegg vi har testet så skårer EVO HD godt på den opplevde beskyttelsen og støtten innlegget gir. Tubolight EVO HD veier 92 gram, altså kun 30 gram mer enn EVO SL fra samme leverandør. Kjører man 2.5 dekk eller bredere ville vi valgt EVO HD av disse to fra Tubolight.
Sammenlignet med andre konkurrenter ligger EVO HD omtrent på samme prisnivå som for eksempel Rimpact Original, Tannus Armour og Vittoria. Her legger vi til at kun Rimpact av disse medfølger det ventiler, som også koster litt hvis man skulle kjøpt dette løst. Vektmessig er det helt like som Rimpact Original, men kan være noe mer krevende å montere på dekk med bredde under 2.5 tommer.
Innlegget gjør absolutt jobben med å beskytte deg fra kjedelige gjennomslag mot felgen og øker også sykkelopplevelsen i form av at man kan føle seg trygg med et solid innlegg i utforkjøringer og i svinger. EVO HD passer best deg som gir gass utfor på sti, enduroritt eller i utforløyper i sykkelanlegg, og er en fornuftig investering du kan gjøre på sykkelen din. Dekkinnlegget viser relativt lite tegn på slitasje, noe som er flott å se, og gjør at man kan bruke innlegget lenge.
Konklusjon
Tubolight EVO HD er et solid, lett og holdbart dekkinnlegg som gjør at du kan presse deg maksimalt utfor uten å tenke på at felgen blir bulkete på vei ned. Her får du mye for pengene og kan bruke dekkinnlegget i lang tid fremover da det ikke tar til seg punkteringsguffe. Pass på å sjekke dekkdimensjonen på sykkelen din før du vurderer å anskaffe det, vi anbefaler rundt 2,5 tommer bredde.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.