Dekkinnlegg har blitt et must for mange terrengsyklister og utvalget har blitt ganske stort. Vi har testet Tubolight EVO SL, som er utviklet i samarbeid med blant annet den sveitsiske rundbanesyklisten Mathias Flückiger.
Med dekkinnlegg kan du kjøre med lavere lufttrykk for mer grep og komfort, samtidig som du får et dekk som sitter bedre på plass mot felg og underlag i både sving og under kompresjoner. I tillegg gir det deg god beskyttelse mot punktering og gjennomslag mot felgen.
Den lette blå skumringen
Tubolight er lett gjenkjennelig med sin blå farge på dekkinnleggene. Tubolight produserer dekkinnlegg for både landveisdekk, graveldekk og to versjoner for terrengsykler. Vi har testet både EVO SL- og EVO HD- versjonen som er designet for ulike grener innen terrengsykling. Test av EVO HD kan du lese her. Produsenten oppgir at EVO SL dekkinnlegget er beregnet for rundbane (foran og bak), lett stisykling (foran), samt som dekkinnlegg i framdekket på endurosykling. Tubolight EVO SL leveres uten ventiler og skal passe felger med innvendig bredde mellom 25 mm og 42 mm. Produsenten oppgir også at EVO SL-dekkinnlegget passer best med dekk med bredde 2.20 til 2.40. Monteringsvideo finner man på produsentens hjemmeside.
Vi veide Tubolight EVO SL til 62 gram. Dette er 4 gram mer enn Tubolight oppgir. Dekkinnlegget selges enkeltvis og finnes i dimensjonene 29 tommer og 27,5 tommer.
Et EVO SL dekkinnlegg koster veiledende 599 kr og produsenten hevder at de har utviklet et dekkinnlegg med en god kombinasjon av punkteringsbeskyttelse, rullemotstand, støtabsorbering, stabilitet og vekt. Dekkinnlegget er formet som en H og har to såkalte luftkanaler (Air-Channel teknologi), en mot felgen og en mot dekket. Tubolight hevder at denne Air-Channel-teknologien gir mye større rom for dekktrykkjusteringer og mindre sjanse for at dekket vrenges av. Ved et kraftig sammenstøt, hevder de at luften fra det øverste kammeret vil sige inn i det innerste (mot felgen), og bruke litt tid på å komme tilbake, slik at kjørekomforten skal bli bedre. Dekkinnlegget har også en bredde som er bredere enn felgen slik at man får bedre beskyttelse for slag mot felgen.
Tubolight EVO SL trekker heller ikke til seg punkteringsguffe i likhet med mange av de konkurrerende merkene og det kreves ingen spesielle ventiler for at dekkinnlegget skal fungere optimalt. Det blå dekkinnlegget er laget av et spesialutviklet PE-materiale (polyetylen) med ekstrem lav tetthet. Dette gjør dekkinnlegget veldig lett og gjør at punkteringsguffe og vann ikke trekker inn.
Montering
Vi monterte Tubolight EVO SL på DT Swiss FR560 aluminiumsfelger med 30mm innvendig bredde både foran og bak. Dekkene vi benyttet var helt nye Maxxis Assegai 3C MaxxGrip i dimensjonen 29x2.5WT foran og Maxxis Minion DHR II 3C MaxxTerra i dimensjonen 29x2.4 bak. Monteringen gikk veldig enkelt og vi benyttet kun en dekkspak på slutten av monteringen for å få den siste delen av den andre dekksiden på plass.
Enkleste måten å montere innlegget er, som produsenten også viser i monteringsvideoen på sin nettside, å først sette på den ene dekksiden på felgen, deretter legge inn dekkinnlegget og til slutt sette på den siste dekksiden. På det siste steget med å få på den siste dekksiden, kan det være lurt å bruke litt grønnsåpe på både dekksiden og felgen for smidigst mulig montering. Vi tilførte ca 60 ml punkeringsguffe fra Muc-Off via ventilen per dekk. Tilføring av guffe ved å helle væsken i dekket før man setter det på går helt fint med dette innlegget, men vi valgte å tilføre væsken via ventilen etter at monteringen var fullført.
I bruk
Vi har testet Tubolight EVO SL på varierende underlag på stiturer i Sogndal, Fredrikstad-området og på fjellturer på Sjusjøen,. Vi prøvde oss litt fram når det gjelder dekktrykk, og startet først med det vi kjører med til vanlig, nemlig 20 psi. Etter en stund reduserte vi dekktrykket til rundt 17-18 psi, og merket at man fint kan gå litt ned på dekktrykket for økt grep mot underlaget. Dekkinnlegget holder også mål når det gjelder gjennomslag mot felgen og virker å være solid og sterkt. Når det gjelder støtte i svinger og i kompresjoner kan vi ikke si at vi merket veldig stor forskjell fra andre dekkinnlegg vi har prøvd, men at støtten kanskje kunne vært en anelse bedre. Men dette er til dels også prisen man betaler ved å spare noen gram.
Dekkinnlegget øker trygghetsfølelsen og gjør at vi turte å gi på enda mer i forhold til et dekk uten innlegg. Vi hadde heller ingen punkteringer i testperioden med EVO SL montert i dekkene. Vi testet til slutt også et av dekkene helt uten luft for å simulere en punktering, og oppdaget at man faktisk i verste fall kan sykle slik, men dette er ikke noe vi ville anbefale. På dette punktet er andre dekkinnlegg bedre, for eksempel Tubolight EVO HD, som er noe kraftigere bygd.
Ultralett
Tubolight EVO SL er det letteste dekkinnlegget vi har testet per dags dato med sine 62 gram. Til sammenligning har storebroren Tubolight EVO HD en vekt på 92 gram og Rimpact Original en vekt på 95 gram. Prismessig er disse tre på omtrent samme nivå, men Tubolight har ikke medfølgende ventiler slik som Rimpact har.
Innlegget gjør absolutt jobben med å beskytte deg fra kjedelige gjennomslag mot felgen og øker også sykkelopplevelsen i form av at man kan føle seg trygg med et solid innlegg i utforkjøringer og til dels svinger. Men det er helt klart at EVO SL passer best for rundbanesykling og lett stisykling der man ikke står i fare for å få de største gjennomslagene, i og med at det veier lite og har ikke det største volumet.
Sykler man mye grovt terreng og enduro, så bør man heller gå for EVO HD, da dette dekkinnlegget er mer solid bygd. Dekkinnlegget viser relativt lite tegn på slitasje, noe som er flott å se, og gjør at man kan bruke innlegget lenge.
Konklusjon
Tubolight EVO SL er et meget lett og holdbart dekkinnlegg som sikrer deg mot punkteringer og gjennomslag mot felgen i rundbaneløypa og på lettsyklede stier. Her får du mye for pengene og kan bruke dekkinnlegget i lang tid fremover da det ikke tar til seg punkteringsguffe. Monteringen er også veldig enkel. Dekkinnlegget er godt egnet til de som skal sykle maraton- og rundbaneritt og vil ha ekstra beskyttelse. Skal du derimot ut på grove stier og sykle enduro bør du heller gå for EVO HD fra samme produsent.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.