Air-Liner er Vittorias skumbaserte rørformede dekkinnlegg designet for å beskytte felgen, øke grepet og redusere sjansen for punktering. Vi har testet den italienske patenten.
GRØNN SLANGE: Vittoria Air Liner kommer i en oppbevaringspose, med instruksjonsmanual. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Vittoria Air Liner
Veiledende pris: 598 kr
Vekt: 185 gram (veid av oss)
Mål: Str.M passer dekkbredde fra 2.30 til 2.50
Produsent: vittoria.com
Med dekkinnlegg kan du kjøre med lavere lufttrykk for mer grep og komfort, samtidig som du får et dekk som sitter bedre på plass mot felg og underlag i både sving og under kompresjoner. I tillegg gir det deg god beskyttelse mot punktering og gjennomslag mot felgen.
Vittoria er kjent for å produsere dekk til alle slags sykkelgrener. I likhet med mange andre produsenter har også de sett behovet for å tilby dekkinnlegg, og resultatet av dette er altså Air-Liner. Dette er et skumbasert dekkinnlegg designet for å beskytte felgen, øke grepet og redusere sjansen for punktering.
Dekkinnlegget er produsert i Italia og Air-Liner kan brukes på alle typer hjul/felger, både med tubeless og tubeless-ready dekk og kombineres med alle slags punkteringsguffer på markedet. Innleggene leveres i en god gammel gympose med snøring. Her finner man også bruksanvisning for montering av dekkinnlegget og en strips for å binde endene av skumrøret sammen.
Vittoria skiller seg fra mange av de konkurrerende produsentene ved at man selv må kutte dekkinnlegget. Derfor kreves det at man har en tusj for å markere hvor man skal kutte, en skarp kniv for å kutte skummet, borr eller syl for å lage hull til stripsen som skal koble endene sammen, samt en avbitertang for å kutte stripsen til slutt.
Vi veide Air-Liner til 185 gram per dekkinnlegg (20 gram mer enn oppgitt), og Vittoria oppgir at dekkinnlegget skal kunne holde 2000 timer sykling under normale forhold eller en times kjøring uten luft i dekkene. Det vil altså si at hvis man punkterer et stykke hjemmefra så skal det kunne holde i minst en time uten at innleggene blir ødelagte.
Dekkinnlegget har to luftkanaler, i bunn og på toppen, for å kunne gi rom til luft og punkteringsguffe. Veiledende pris på dekkinnlegget er 598 kr per innlegg. Vittoria Air-Liner produserer dekkinnlegg beregnet for landevei, gravelsykling og terrengsykling. Innen sistnevnte kategori finnes dekkinnlegget i fire forskjellige størrelser.
S - 1.90-2.25 - rundbane/maraton
M - 2.30-2.50 - sti/enduro
L - 2.60-2.70 - enduro/plus-dekk
XL - 2.80-4.00 - plus-dekk/fatbike
Air-Liner trekker heller ikke til seg punkteringsguffe i likhet med mange av de konkurrerende merkene og det kreves ingen spesielle ventiler for at dekkinnlegget skal fungere optimalt.
Montering
Vi monterte Vittoria Air-Liner på DT Swiss FR560 aluminiumsfelger med 30mm innvendig bredde både foran og bak. Dekkene vi benyttet var helt nye Maxxis Assegai 3C MaxxGrip i dimensjonen 29x2.5WT foran og Maxxis Minion DHR II 3C MaxxTerra i dimensjonen 29x2.4 bak. Vi markerte med tusj og kappet deretter dekkinnlegget etter felgens omkrets med en skarp kniv. Så borret vi hull til stripsen som medfølger med et 3mm borr, før vi til slutt bandt rørendene sammen med stripsen som vi kuttet av det overflødige med en avbitertang.
Dette tar selvfølgelig noe lengre tid enn konkurrerende ferdigprodukter, men absolutt en grei måte for å sikre at dekkinnlegget sitter stramt. Likevel ser vi kanskje at innlegget kunne vært helt, da størrelsen ikke varierer veldig mye på ulike felger.
OVERLAPP: Når du skal montere dekkinnlegget fra Vittoria må du først kappe det - du begynner med å finne ut hvor langt det må være. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
TUSJ: Markér hvor dekkinnlegget skal kuttes til med en tusj - her er det lurt å måle to ganger før du kutter. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
KLIPP: Bruk en avbitertang til å klippe av det overflødige på stripsen. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Når dette var gjort kunne vi begynne selve monteringen inni dekket. Vi sprayet litt vann på dekkinnlegget slik som bruksanvisningen anbefaler. Dette for at dekkinnlegget skal være best mulig å jobbe med. Enkleste måten å montere innlegget er, som produsenten også anbefaler, å først sette på den ene dekksiden på felgen, deretter legge inn dekkinnlegget og til slutt sette på den siste dekksiden. Vi tilførte ca 60 ml punkeringsguffe fra Muc-Off via ventilen per dekk. Tilføring av guffe ved å helle væsken i dekket før man setter det på ser vi på absolutt mulig, men vi foretrekker å tilføre dette via ventilen etter montering. Dette for å unngå søling med punkteringsguffe.
Siden Air-Liner ikke kommer medfølgende ventiler benyttet vi ventiler fra Tubolight i denne testen, og opplevde at ventilen tettet seg noe. Dette kan skyldes at ventilen er såpass omringet av dekkinnlegget at noe av punkteringsguffen samler seg ved dette punktet.
I bruk
Vi har testet Air Liner på varierende underlag på stiturer i Fredrikstad-området og på fjellstier på Sjusjøen. Vi prøvde oss litt fram når det gjelder dekktrykk, og startet først med det vi kjører med til vanlig, nemlig 20 psi. Etter en stund reduserte vi dekktrykket til rundt 17-18 psi, og merket at man fint kan gå litt ned på dekktrykket for økt grep mot underlaget.
Dekkinnlegget holder også mål når det gjelder gjennomslag mot felgen og virker å være solid og sterkt. Når det gjelder støtte i svinger og i kompresjoner, merker vi at dette kunne vært bedre i forhold til andre dekkinnlegg vi har testet. Vi merket at vi ikke kunne gi på like mye utfor og følte at innlegget kunne hatt noe større volum for å sikre nettopp dette.
RUND PROFIL: Vittoria Air Liner har en ganske rund profil. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
GRØNT LYS: Med dekkinnlegget lagt inn, er det klart for å montere dekket og sykle. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Vi hadde ingen punkteringer i testperioden med Air-Liner montert i dekkene. Vi testet til slutt også et av dekkene helt uten luft for å simulere en punktering, for å sjekke om Vittorias påstand om at dekket skal holde en time uten luft med Air-Liner montert. Vi testet kun en liten runde og fant ut at man i verste fall faktisk kan sykle uten luft. Dekkinnlegget så også helt og fint ut etter denne lille “punkteringstesten”.
Sammenlignet med andre dekkinnlegg som finnes på markedet
Air-Liner, med sine 185 gram, er langt fra det letteste dekkinnlegg på markedet, men ganske likt som Tannus Armour 29 (164g). Til sammenligning er det over 100 gram tyngre enn det letteste dekkinnlegget vi har testet (Tubolight EVO SL).
Prismessig ligger det på samme nivå som for eksempel nevnte Tannus og Tubolight EVO SL og HD. Monteringen er enkel tross at man må kutte innlegget selv, men krever da litt mer utstyr og tid enn de andre dekkinnleggene vi har testet.
Vi savner også at egne ventiler medfølger, da vi synes at Tubolight ventilene vi brukte tettet seg.
Konklusjon
Vittoria Air-Liner er et solid og lettmontert dekkinnlegg som kan redde deg fra kjedelige gjennomslag mot felg og punkteringer, men det trengs en del utstyr for å montere og sykkelfølelsen kunne vært bedre sett opp mot konkurrerende produkter. Dekkinnlegget virker å være holdbart og kan gi deg mye sykkelglede i lang tid med sin anslåtte levetid på ca 2000 timer.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.