Tord Bern Hansen er representant i grenutvalget for terrengsykling i NCF og en ildsjel som jobber for terrengsyklingen som barne og ungdomstrener i Rye og som arrangør av både Norgescup-ritt og United Bakeries-cup-ritt i SK Ryes regi.
– NCF ønsker at det er rytternes ferdigheter og utenholdenhet som skal avgjøre resultatet og ikke utstyret. Hvor mye penger folk har mulighet til eller ønsker å bruke på sykkelutstyr er varierende, og vi ønsker å begrense utstyrsjaget i idretten. Som utøver i ungdommen og nå som forelder har jeg selv opplevd hvordan utstyrsbehov og utstyrsjag kan skyve idrettsglad ungdom ut av idretten. Eksempler her er mengden ski og smørning både i alpint og langrenn, sier Tord Bern Hansen og forslagene som NCF nå ønsker innspill om.
NCF og grenutvalget for terrengsykling har foreslått følgene begrensninger på sykkelen for syklister i de yngste klassene og klassene for ungdom på 13-14 år og 15-16 år.
- Kun halvdemper/hardtail tillatt
- Kun mekanisk giring tillatt (regulert i dag også)
- Kun alufelger tillatt (regulert i dag også)
- Minimumsvekt kjøreklar 10,0 kg
LOVLIG RASK: Thea Siggerud vant NM i rundbane for K16 overlegent i år, på en halvdemper på over 10 kilo. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Reglene vil bli innført for de yngste klassene til og med 13-14 år fra 2017 for å unngå at ungdom som allerede har en «ulovlig» sykkel nå skal bli skadelidende. For 15-16-klassen vil reglene tre i kraft fra 2018.
NCF ønsker innspill for å kvalitetssikre begrensningene slik at de blir mulige å følge opp samt at de får ønsket effekt.
ILDSJELER: Tord Bern Hansen og Tone Larsen er aktive både som terrengsyklister, terrengsykkelforeldre og ildsjeler i SK Rye.
Vi tok en prat med Tord Bern Hansen om hvorfor og hvordan dette skal bli innført:
Hva vil du si til dem som mener ungdom har godt av å sykle på det beste utstyret, hvis de ønsker å nå langt?
– Jeg har en tro på at det er viktig å ha progresjon på alle områder i oppveksten og i idretten. Det er viktig å ha noe å glede seg til og noe å strekke seg etter. På samme måte som det er viktig å kunne glede seg til å oppleve nye matchingsarenaer skritt for skritt – regional cup, Norges cup, konkurranser i Norden, så mellomeuropa og deretter WC, bør det samme være tilfellet både når det gjelder utstyr og samlinger. Jeg tror ikke vi skaper sultne utøvere hvis de har opplevd de kuleste samlingsstedene og det feteste utstyret før de eventuelt blir proffe eller kan betale det selv av penger de har tjent selv.
Noe annet er at hvis utøveren hele tiden har det beste utstyret, har vedkommende allerede et lite fortrinn på konkurrentene. Har utøveren heller litt tyngre sykkel og halvdemper må vedkommende hele tiden kjempe litt ekstra for å henge med både fysisk og teknisk, det skaper på sikt en bedre utøver som hele tiden jobber med å finne de beste linjene i terrenget fremfor å kjøre rett over steiner og røtter med en fulldemper.
Det siste er at et utstyrsjag på sikt medfører færre startende, mindre konkurranse og dårligere utøvere.
Hvorfor 10 kilo - Hvis hensikten var å begrense prisen på syklene kunne dere ikke sette grensen på 11 kilo? 10 kilo terrengsykler er fortsatt veldig lett, og ganske så dyre i innkjøp?
– Det er et veldig godt spørsmål, og det kan godt hende at 10,5 eller 11 kilo er en riktigere vekt. Med pedaler, flaskeholder og noe skikkelige dekk må man fort opp i 30 000 kroner for en ny sykkel på 10 kilo, og det er over det jeg vil betegne som et akseptabelt innstegspris i sporten. I tillegg kommer jo sko, hjelm og sykkelklær. Her er det spennende å høre hva miljøet mener.
Vil disse reglene bli håndhevet på alt av ritt i 2017/2018?
I så fall hvordan?
– Tanken er å innføre dette for 13/14 fra 1.1.2017 og fra 15/16 fra 1.1.2018. På den måten får de fleste god tid på å tilpasse seg. I utgangspunktet tenker vi at dette skal gjelde alle aktive ritt i respektive klasser, så det blir ingen forskjell på regionale og nasjonale ritt. Jeg ser imidlertid at det hypotetisk kan skape utfordringer for enkelte ungdommer som i hovedsak sykler sti og har lyst til å slenge seg med på et regionalt ritt for moro skyld, men tror dette vil gjelde svært få.
Det er i dag forbud mot karbonfelger, og landevei har en vektgrense på 8,5 kg. Dette håndheves av dommerne. Hvordan håndheving i praksis skal gjennomføres på terrengsiden er enda ikke avklart.
Hva med sykler som Treks nye Procaliber og BMCs nye TE01 - disse har demping, men ikke ledd og egen hydraulisk bakdemper. Er de lovlige?
– Det har ikke vært diskutert ennå hvordan en halvdemper skal klassifiseres og hva som er fulldemper. Andre utfordringer er dempende setepinne – skal det være lov eller ikke? Her må vi prøve å finne en løsning som demper utstyrshysteriet samtidig som det må være enkelt å forholde seg til for ryttere/foreldre og enkelt å håndheve for dommerne.
Er det reelle tilfeller eller hendelser som gjør at dere ønsker å innføre dette nå?
– Det er flere forhold som gjør at dette kommer opp nå. For det første ønsker vi å være i forkant av en utvikling slik at vi ikke begynner å stramme inn først når det har blitt et stort problem og sporten har fått et utbredt rykte om utstyrsjag. I tillegg er det selvfølgelig noen enkelttilfeller med sykler til over 50 000 kroner og karbonhjul som blir lagt merke til, men vi har dessverre ingen fakta som angir hvor utbredt det er.
Hvordan har det gått på landeveien etter at tilsvarende begrensninger ble innført der?
– Jeg har ikke personlig så godt kjennskap til landeveissykling ut over at jeg var med i diskusjonen den gangen det ble satt begrensninger der, og har opplevd disse for egne barn og Ryes ungdomsryttere. Mitt inntrykk er at disse begrensningene slik de nå foreligger virker fornuftig og demper utstyrsjaget. Det er lite diskusjon om dette i sykkelklubben jeg leder. Noen av initiativtakerne for å innføre begrensninger på terrengsiden har også lang erfaring med landeveissykling, så jeg tar det som et tegn på at det fungerer godt på landevei. Mange av våre landeveisryttere som hevder seg godt internasjionalt i dag har jo vokst opp med hele eller deler av regelverket på landeveissiden, så veldig skadelig kan det ikke være.
Er det et håp om at det å utsette fulldemperbruken kan medføre bedre teknikk også, eller er det kun for å ha en klar grense?
– Bakgrunnen for å utelukke fulldemper er flere. For det første er fulldempere vesentlig dyrere i samme vektklasse, så ved å utelukke fulldempere blir sporten rimeligere å utføre. Fulldempere krever også en god del mer vedlikehold med en ekstra demper og flere svingpunkter i ramma. Og så er det som du antyder, bedre å lære teknikk og sporvalg på en halvdemper da den er mindre tilgivende for ujevnheter i underlaget.
Er det snakk om begrensninger på annet utstyr også? Watt-måler? Pariserdekk på alu-felg? elektronisk gaffellås? Alt dette vil være lov?
– Det har vært oppe momenter som hjuldimensjon, pariserdekk og utstyrsgrupper, men vi ønsker å finne få og virkningsfulle tiltak for å gjøre det enkelt å kommunisere, forstå og håndheve. Det er også viktig at tiltakene står seg over noe tid mens utstyrsutviklingen går videre. Men beslutning er ikke tatt, og hvilke tiltak styret i forbundet ender på er ikke kjent.
Hva med utforritt? Er det aktuelt med noen reguleringer for å bedre ungdomsrekrutteringen der?
– Grenutvalget i utfor gjennomfører i disse dager en undersøkelse for å kartlegge hvorfor deltagelsen har vært synkende i sporten. Ut over det kjenner ikke til om de vurderer konkrete tiltak på utstyrssiden. Jeg antar de ønsker å samle fakta først, og det synes jeg er en god tilnærming.
Tord presiserer at det ikke er fattet noe vedtak ennå og at grenutvalget for terrengsykling i NCF er interessert I å få inn innspill til forslagene og at kommentarfeltet her på Terrengsykkel.no gjerne kan være et sted slike forslag og innspill kan komme. Vi har også opprettet en egen tråd på forumet for de som heller vil kommentere og diskutere der.
JUNIOR: Petter Fagerhaug tok NM-sølv i junior-klassen i årets rundbane-NM på en fulldemper, men har tidligere syklet mest halvdemper. Foto: Kristoffer H. Kippernes