Verdens letteste fulldemper

Trodde du verdens letteste fulldemper veide i underkant av 10kg?Vel, i såfall tok du feil. Verdens letteste fulldemper veier rundt5kg, har tre hjul, takler drop-offs utmerket og er i tillegg norsk.

Sist oppdatert: 15. februar 2002 kl 00.00
Ville du gitt en slik sykkel til din lille pode?
Ville du gitt en slik sykkel til din lille pode?
Lesetid: 3 minutter

Selv om dette ikke på noen måte er en ny "oppfinnelse", den blefaktisk lagd vinteren 97, så det er en ganske spesiellen. terrengsykkel.no har snakket med mannen bak denne noe spesielletrehjulssykkelen. Peter Bascheck er til daglig verkstedmann på SpinnSykkelshop Storo, og er selv en ivrig terrengsyklist.

-Hvordan kom du på denne ideen da?-Det var da Hanne (ex-samboeren) gikk gravid med datteren vår Thea folk stadig vekk spurte meg hva slags sykkel hun skulle få. Bare påfleip sa jeg; en fulldempa trehjulssykkel vel. Det var en fleip sombare utviklet seg, og så...

-Hvor lang tid brukte du så på den?-Jeg brukte vel hele vinteren. Det gikk vel med endel arbeidstimer påSpinn ja.

-Okei, vi ser alle at det er en noe uortodoks trehjulssykkel, men hvordan har du egentlig laget den?-Hovedrøret er av aluminium og er fra overrøret på en DBSIntruder. Svingarmen bak er laget av en drop-out, kjedestag, pluss etsetestag. Det tverrgående røret som bakhjulene er festet i er fra underrøret på en Intruder.

-Hva med de demperne da? Det er jo ganske spesielle greier?-Frontdemperen er laget av en Marzocchi XC 400 som er satt oppned. Her er var det endel saging som skulle til, og dessuten brukerjeg en gammel Manitou gaffelkrone som demperbeina er festet til.

-Bakdemperen er laget av en gammel Zefal pumpe, der jeg har festet enWhite Bros Judd-spring over innerrøret på pumpa. Judd-spring er enoppgraderingsfjær til gamle Rock Shox Judy gafler.

-Endel jobb det der ja. Hva med den lakken. Den må du fortelleom. Det er jo få sykler som kommer slik idag, foruten Klein kanskje?-Ja, det var endel jobb som sagt. Jeg sendte sykkelen til lakkeringhos DBS Øgland. Jeg spesifiserte bare farge. Og når jeg fikk dentilbake kom den skikkelig godt innpakket for at den ikke skulle bliskadet. Jeg snakket med han som lakket den. Han sa han syntes den varså kul at han bare måtte sette sin personlige touch på den. Det vardødskult. Og, jeg slapp å betale noen ting for den. Han syntes detbare var gøy.

-Hva sier folk til om den da? -Folk synes den er kul. DBS Øgland var til og med interessert, men denble for dyr å lage. Når Thea var liten var hun med meg på ritt, ogsyklet rundt på den. Folk var mer interessert i å se på Thea sykle påtrehjulssykkelen enn å se på voksne folk slite vettet av seg på 40tusen kroners sykler. Dessuten var det noen som lånte den til en reklamefilm for noen uker siden.

-Men hvordan funker den egentlig? Kjøregenskaper?-Den funker veldig bra. Skikkelig bra på drop-offs som små forthauskanter og slikt. Frontdemperen funker ikke så veldig bra når en tråkker, i og med at pedalene er festet til gaffelen. Det er skikkelig kult å se på den fra siden. Da ser man at demperne går opp og ned. Tror nok det er en skikkelig bra singletrack-maskin, bred singletrack vel og merke. For klatringer bør du være skikkelig sterk i beina, men grepet slipper sjeldent fordi all vekten er over fronthjulet.

-Så du kommer kanskje til å lage flere?-Nei, det tar for mye tid. Dessuten trenger jeg sykkeldeler for 10.000så det kommer ikke på tale. Men er noen villig til å betale meg10.000,- i tilegg til alle delene så....

Publisert 15. februar 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 15. februar 2002 kl 00.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen