Vil innføre vektgrenser for utstyr

Sykkelforbundet foreslår å innføre nedre vektgrenser for terrengsykler i aktive ritt fra 2019-sesong.

Sist oppdatert: 17. november 2016 kl 07.00
Forbundet vil innføre regler for utstyr i aktive ritt fra 2019. Foto: Tord Bern Hansen
Forbundet vil innføre regler for utstyr i aktive ritt fra 2019. Foto: Tord Bern Hansen
Lesetid: 4 minutter

Norges Cykleforbund ønsker at terrengsykling skal være en inkluderende idrett. Da må ikke forventninger om mye og dyrt utstyr være en barriere for å begynne med terrengsykling.

Men basert på det forbundet fant da de kartla hva slags utstyr deltakerne i årets norgesmesterskap i rundbane stilte med i aldersbestemte klasser (10-16 år), er forbundet bekymret for at en del kan skremmes fra terrengsykling. (se hovedpunkter fra kartleggingen lenger ned i saken)

– Mange er i overkant godt utstyrt på sykkelfronten, og vi er redd for at stor forskjell i vekt og utstyrsnivå kombinert med mye dyrt utstyr øker terskelen for å både rekruttere til sporten og beholde ungdommen der. Grenutvalg terreng ønsker å regulere utstyret slik at rytterne konkurrerer på likere vilkår, og at å begynne med terrengsykling er økonomisk overkommelig for flere. Vi håper det i neste omgang vil øke rekrutteringen, sier Tord Bern Hansen, som sitter i grenutvalget.

Derfor har grenutvalget i høst jobbet med regelverk for utstyr i aldersbestemte klasser.

Saken fortsetter under

Kalas Cup finale 2016 Foto Claes Watndal 1400x933
Også blant de yngste er det mye dyrt utstyr i omløp. NCF vil innføre vektgrenser på syklene i aldersbestemte klasser for at utøverne skal kunne konkurrere på likere vilkår. Foto: Claes Watndal

Også blant de yngste er det mye dyrt utstyr i omløp. NCF vil innføre vektgrenser på syklene i aldersbestemte klasser for at utøverne skal kunne konkurrere på likere vilkår. Foto: Claes Watndal

Les også: NCF sjekket ungdommens sykler: fant mye dyrt 

Innfører vektgrenser
Reglene skal være enkle: Enkle å kommunisere og oppfatte, enkle å etterleve, og enkle å kontrollere. Forslaget til nytt regelverk går på nedre vektgrenser på 10 kilo for sykler med 26-tommers hjul, 10.5 kilo for halvdempede sykler med 27.5- og 29-tommers hjul og 11.5 kilo for fulldempere. Karbonhjul og elektrisk giring er allerede forbudt i aldersbestemte klasser. Det foreslås ikke forbud for fulldempere eller karbonrammer.

– Vi vet at det er stor forskjell i fysisk utvikling på ryttere i denne alderen. Vi antar at de minste og letteste rytterne sykler på 26-tommers hjul. For at ikke fordelen av å være tidlig utvokst skal bli urimelig stor, har vi foreslått at sykler med 26-tommers hjul kan være lettere. Med de vektgrensene vi skisserer, vil det bli færre sykler med det dyreste gir- og bremseutstyret fremover, sier Bern Hansen.

Les også: – Selvfølgelig er utstyret avgjørende 

Myk start fra sesongen 2017
Vektgrensene er foreslått å tre i kraft 1. januar 2019, men Bern Hansen tror effekten vil være synlig allerede fra kommende sesong.

– Vi tror det vil ha en effekt alt i 2017 fordi noen vil vurdere om de skal bruke veldig mye penger på en lett sykkel i 2017 når den kan bli for lett i 2019. Det kan gi noe større verditap ved salg, forklarer han.

Reglene gjelder for alle aktive ritt. Reglene gjelder bare aktive aldersbestemte klasser, altså 10-16 år. Yngre og eldre klasser er ikke omfattet.

Forbundet er klar over at mange ryttere allerede har kjøpt eller bestilt utstyr for sesongen 2017, men poengterer at sykler som er lettere enn minstekravet vil bli i 2019, kan øke vekta ved bruk av lodd, slik det gjøres med landeveissykler.

– Helt rettferdig vil ikke reglene slå ut, men vi mener at noe regulering er bedre enn ingen, sier Bern Hansen.

Nå ber forbundet miljøet om innspill til regelforslagene. Landets sykkelklubber og regioner kan sende sine kommentarer til NCF på info@sykling.no innen 1. mars 2017.

– Det er viktig at det blir gode prosesser før nytt regelverk innføres, slik at det endelige resultatet gir gode løsninger, sier Bern Hansen.

Mye dyrt utstyr blant de unge
Hovedtrekkene fra NCFs utstyrskartlegging i juni:

  • Vekt: Snitt på 10-11 kg. De letteste syklene veier 8-9 kg, og det finner vi helt ned i 11-årsklassene! De tyngste syklene veier 12-14 kg.

  • Demping: Nesten alle bruker halvdempere. Fulldempere har først i 15-16-årsklassene en viss andel, rundt 30 prosent av deltakerne i M15/16.

  • Rammemateriale: Med unntak av i 11-12-årsklassene, er karbon fullstendig dominerende.

  • Hjulstørrelse: I de yngste klassene er 26" mest utbredt, mens det i de eldste klassene er 29" som er dominerende. Her ser det ut som om rytterne i hovedsak velger hjulstørrelse etter kroppshøyde.

  • Bakgir: Toppgruppene XX1 og XTR får økt utbredelse med alderen. I M15-16 har over halvparten toppgrupper, og drøyt 90 prosent har XT/X0 eller bedre. I 11-12-års klassene er XT/X0 fullstendig dominerende. Rimeligere bakgir er nesten ikke-eksisterende. 

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Sparebank1 terreng cup - foto Nanset IF
NCF vil at terrengsykling skal være økonomisk overkommelig for flere, og at det i neste omgang vil øke rekrutteringen, sier Tord Bern Hansen, som sitter i grenutvalget. Foto: Nanset IF

NCF vil at terrengsykling skal være økonomisk overkommelig for flere, og at det i neste omgang vil øke rekrutteringen, sier Tord Bern Hansen, som sitter i grenutvalget. Foto: Nanset IF

Publisert 17. november 2016 kl 07.00
Sist oppdatert 17. november 2016 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen