Årskavalkade 2014: Beste stisykkel

En stisykkel skal oppfylle mange krav. For å bli trukket frem her hos oss bør den både være innovativ og allsidig i tillegg til å ha topp kjøreegenskaper i terrenget. Vinneren haker av i alle bokser.

Sist oppdatert: 30. januar 2015 kl 14.30
2014S BESTE STISYKKEL: Innovative løsninger og dønn moderne geometri kjennetegner fjorårets beste stisykkel.
2014S BESTE STISYKKEL: Innovative løsninger og dønn moderne geometri kjennetegner fjorårets beste stisykkel.
Lesetid: 5 minutter

Årets stisykkel 2014: 

Yeti SB5c
Importør: Sykkeldelisk
Nett: yeticycles.com

At stisyklene har blitt bedre og bedre de siste årene er det lite tvil om. Likevel er det ikke hvert år at noe helt nytt og unikt dukker opp. For det meste er det småjusteringer fra år til år. Litt slakkere styrevinkel, litt lengre vandring, litt kortere kjedestag, lettere karbonrammer osv osv. Denne utviklingen foregår hele tiden.

Likevel er det ekstra moro når noen kommer opp med noe ganske nytt og unikt som ikke bare er annerledes, men som også er moderne, stilig og velfungerende.

Den beste stisykkelen fra 2014

Terrengsykkels beste stisykkel for 2014 er den helt spesielle Yeti SB5c. Denne har alt vi ønsker oss i en topp moderne stisykkel, og mer til.

Yeti Cycles er en av de virkelige pionerene når det kommer til terrengsykling. Det Colorado-baserte firmaet har vært med siden 80-tallet og var det første merket som satset hardnakket på å sponse et konkurranselag. Siden starten har de hatt ihugga fans og de har også vært regnet som et av de mer innovative firmaene.

Men alt har ikke vært rosenrødt for Yeti heller. De har blitt slått konkurs en gang. Blitt solgt, dårlig drevet, kjøpt tilbake av grunnleggerne og startet med nye kluter. Først nå begynner vi å se virkelige resultater av en motivert arbeidsstab som igjen ønsker å løfte Yeti opp til toppen av rangstigen for kule merker.

 Tradisjonsrik

Konkurransetradisjonen har blitt ivaretatt hos Yeti til en viss grad, selv om de er lite synlige i de tradisjonelle verdenscupene. De siste årene er det først og fremst super-all-rounderen Jared Graves fra Australia som har utgjort rittsatsingen. Graves er flere lag i en og samme person og hevder seg i alt fra rundbane, via enduro til utfor.
Les mer om Jared Graves her:

I 2013 kom han på andre plass i Enduro World Series sammenlagt, i tillegg til at han tok bronse i utfor-VM i Sør-Afrika. 2014 begynte han med å vinne de australske mesterskapene i rundbane-sprint, før han tok sammenlagtseieren i Enduro World Series, blant annet på sykkelen vi her har kåret til 2104s beste stisykkel.

KLASSISK: YETI-turkis er så klassisk det blir innen terrengsykkelsporten. At den tradisjonsrike produsenten nå tar steget helt opp blant de aller beste igjen er et resultat av langvarig jobbing.
KLASSISK: YETI-turkis er så klassisk det blir innen terrengsykkelsporten. At den tradisjonsrike produsenten nå tar steget helt opp blant de aller beste igjen er et resultat av langvarig jobbing.

KLASSISK: YETI-turkis er så klassisk det blir innen terrengsykkelsporten. At den tradisjonsrike produsenten nå tar steget helt opp blant de aller beste igjen er et resultat av langvarig jobbing.

Ikke A4

Yeti SB5C er en stisykkel med ikke mer enn 127 millimeter vandring bak. Den har selvfølgelig karbonramme og 27,5-tommers hjul. I tillegg er den beregnet brukt med 140 mm gaffel, noe som gir en relativt, for kategorien, slakk 67-graders styrevinkel.

Det unike med SB5C er ikke bare den flotte karbonrammen og den progressive geometrien, det mest spennende her er det unike bakhjulsopphenget. Karbonrammen består av high modulus-karbon og veier 2,31 kilo, inkludert bakdemper, noe som ikke er alt for langt unna rittfulldemper-vekt.

Yeti har de siste årene skilt seg ut i mengden med spesielle bakhjulsoppheng og opphenget på SB5C er annerledes alt vi har sett før, men fungerer på en måte som i og for seg er velkjent.

Hovedvippepunktet mellom front- og bakramme er plassert i et kort stag som sklir opp og ned på to rør, til forveklsing like to demperbein. Bevegelsen er udempet og fri og utgjør ikke særlig mer enn 6-7 millimeter mellom maks utslag oppover og nedover.

GLIDELAGER: Hovedleddet beveger seg opp og ned på skinner. Dette gjør at leddets plassering er flytende, samtidig som det ivaretar sideveis stivhet.
GLIDELAGER: Hovedleddet beveger seg opp og ned på skinner. Dette gjør at leddets plassering er flytende, samtidig som det ivaretar sideveis stivhet.

GLIDELAGER: Hovedleddet beveger seg opp og ned på skinner. Dette gjør at leddets plassering er flytende, samtidig som det ivaretar sideveis stivhet.

Det flytende vippeleddet gjør at effektiv kjedestagslengde endrer seg gjennom vandringsveien. Funksjonsmessig blir dette noe tilsvarende både VPP-oppheng som vi finner på Santa Cruz og Intense, DW-link som vi finner på Ibis og Pivot og Maestro-linken til Giant. Kort fortalt er resultatet et oppheng som fungerer veldig effektivt. Det gir solid fraspark ved tråkking, myk demping ved behov, og en følelse av å bli skjøvet av gårde når du pumper kuler eller komprimerer demperen i tråkket.

Glidestaget sklir på to rør med lavfriksjons-belegg fra Kashima og hele glide-enheten er laget av Yeti i samarbeid med Fox. Yeti kaller opphengsløsningen for Switch Infinity og legger med det enda et oppheng til blant dem med flytende svingpunkt.

Se video som viser bevegelsen nedenfor:

Vi har testet SB5C mot flere andre av stisyklene for 2015. Denne testen kan du lese i Terrengsykkel 54, men kort oppsummert kjennes SB5C som en kvikkere sykkel enn kategorien tilsier, slik at den lett kan konkurrere med rittfulldempere i kupert terreng. I utforkjøringer føles den samtidig mer kapabel enn mengden vandring tilsier, noe som gjør at den også kan fungere som enduro-sykkel. At flere av testerne ønsket å kjøpe testsykkelen etter endt test sa oss at her hadde vi noe helt spesielt.

Finishen er fremragende og geometrien er et supert kompromiss mellom stødige utforegenskaper, kvikk styring og effektive klatreegenskaper. Et realt Kinder-egg for stisykling altså.

Yeti SB5C er ingen billig sykkel, men den kommer med flere alternative byggepakker. At de mest innovative produktene koster litt ekstra er prisen å betale for utvikling og hvis man ønsker å ligge helt i forkant. Komplett sykkel koster fra 51 000 kroner med et såkalt Race-kit, som består av Shimano XT-drivverk, Fox 34-gaffel, Float CTD-bakdemper og Easton karbonstyre og alu-stem. Senkepinne koster 2500 kroner ekstra for en Thomson-pinne.

Terrengsykkel kårer altså Yeti SB5c til 2014 beste stisykkel. Både på grunn av dens innovative løsninger, men også på grunn av en super geometri og en byggekvalitet og finish som er et supermerke som Yeti verdig. Og med det kan vi virkelig ønske Yeti tilbake i toppen av internasjonal terrengsykling.

Publisert 30. januar 2015 kl 14.30
Sist oppdatert 30. januar 2015 kl 14.30

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen