Hvert eneste år dukker det opp nye konsepter for fulldempede sykler, men sjelden har vi sett noen komme med slike attester som Specialized Epic. La oss sitere redaktøren i Mountain Bike Action, Richard Cunningham - som selv har drevet som sykkeldesigner i mange år - etter hans første prøvetur på Epic:
«A very big moment in the history of the mountain bike... if it lives up to the performance of the prototypes, the cross country hardtail will be reduced to a joke».
Sitatene er hentet fra en artikkel som kommer på trykk senere i sommer, men som Specialized allerede har fått kopi av - pussig nok.
Store ord, men hva ligger bak?
Fox har utviklet
Dette handler om en helt ny teknologi for bakdempere, som Specialized og Fox har samarbeidet om siden 1998. Patenten bærer navnet Brain Technology, og målet var å utvikle et system som skulle være stivt som en hardtail på jevnt underlag - men som blir aktivt straks terrenget krever det. Stian Steen-Olsen fra den norske importøren Stians Sport var nylig i USA og testet Epic, og er overveldet.
- Jeg var skeptisk før vi kom dit, siden jeg ikke har sett noe revolusjonerende innen terrengsykling siden de første dempegaflene, men dette var virkelig helt spesielt. Bakdemperen leser rett og slett terrenget på egen hånd, og slår seg av og på etter behov. Sykkelen er helt rå!
Etter prøveturen måtte gjengen fra Stians Sport signere en avtale om taushetsplikt, og fikk ikke anledning til å si noe som helst før i går. Spørsmålet er: Hvordan virker dette?
Umulig å måle «sag»
Enkelt forklart: Den store hemmeligheten finnes i det vertikalt stående kammeret du ser over bakdemperen. Dette kammeret inneholder en sylinder med en ventil, og et messinglodd som kan stenge for ventilen. På engelsk kalles ventilsystemet en «inertial valve» - og er i seg selv ingen ny oppfinnelse. Men i denne sammenhengen kaller Specialized og Fox det intet mindre enn en revolusjon:
Når bakhjulet presses ned mot bakken av syklistens egen vekt eller kreftene i tråkket, beveger ikke dette loddet seg bort fra ventilen - og bakdemperen er da låst.
Når bakhjulet presses oppover av slag fra underlaget, spretter messingloddet bort fra ventilåpningen - og bakdemperen er da aktiv.
Syklister som skal sette riktig trykk i demperen, kan dermed ikke vurdere «sag» ved å sette seg på sykkelen. For å finne rett innstilling må du sykle rundt og «bunnyhoppe» for å aktivere fjæringen. Demper-enheten skal også ha lavere innvendig lufttrykk enn de som Fox har laget hittil.
Leser bakhjulets bevegelser
Grunnen til at bakdemperen har fått den spesielle plasseringen, er at det vertikale kammeret må stå nærmest mulig bakakslingen for å registrere hjulets bevegelser best mulig. Resultatet er at bakdemperen kun kan aktiveres av terrenget, ikke av syklistens input. Når du setter deg på sykkelsetet eller reiser deg og tråkker av all kraft, skjer det ingen bevegelse i bakdemperen. Kommer det en dump, derimot - reagerer demperen med en gang.
Dette bekreftes av Richard Cunningham fra Mountain Bike Action, som beskriver opplevelsen av stående sprint på denne måten:
- Nothing - really nothing - happens (i bakdemperen, red.anm.). The Epic doesn't sprint like a hardtail - it sprints better. Hardtails bounce around all over the place when you sprint. The Epic's inertial valving allows the suspension to continue to react to bumps, while it halts the downward movement you create by bouncing on the pedals. As fantastic a tale as this may seem, it is as real as the paper these words are printed upon.
- Det er ingen ting i Fox's 27-årige historie som jeg er mer stolt av enn dette, sier sjefen Bob Fox, som selv ledet utviklingsarbeidet av Brain i tre år.
Forrige gang vi så et dempersystem som skulle tenke av seg selv, var det K2 som sto bak - med sine batteridrevne piezo-sensorer i floppen de kalte Smart Shock. Det forsvant like fort som det kom. I dette systemet finnes det ingen elektroniske duppedingser, Fox ville ha et enklest mulig system
Epic-rammene snart i salg
Akkurat nå er en serie Epic S-Works-M5-rammer i produksjon, og vil bli tilgjengelige hos utvalgte forhandlere sent i juli. Den amerikanske prisen på ramma blir... (trommehvirvel)... 2170 dollar - eller omlag 16.500 norske kroner. Fire års kontinuerlig utviklingsarbeid er ikke billig å betale ned...
Mot slutten av august kommer de komplette syklene på markedet, og da havner rimeligste M4 versjon på 2060 dollar, rundt 15.750 norske kroner - fortsatt i amerikansk pris. Norske priser har vi foreløpig ikke sett.
Specialized har patentert Brain-systemet, og har foreløpig ingen planer om å lisensiere det til andre. Demperen vil naturlig nok ikke bli tilgjengelig løst som ettermarkedsdeler.
Les prøvekjørings-rapport fra Bike Magazine (USA) her
Hva tror dere om dette? Kommentér og diskutér her!