Med økte priser og inflasjon kan drømmesykkelen bli for dyr. Men du kan gjøre noen skikkelige kupp på brukt stisykkel på bruktmarkedet - her er våre anbefalinger.
Å handle brukt utstyr kan ha flere fordeler - den mest åpenbare av dem er at du kan spare penger. Når du skal kjøpe stisykkel kan det derfor være store summer å spare, da nyprisene på slike sykler kan være langt over 100 000 kroner for de råeste modellene.
Du kan selvfølgelig kjøpe det første og beste som dukker opp, men her har vi plukket ut noen sykler vi mener det kan være ekstra lurt å se etter på Finn eller andre markedsplasser på internett.
Felles for disse modellene er at du som regel vil finne dem brukt til rundt 30-40 000 kroner, av og til noe rimeligere.
Skal du velge enduro, allround, hardtail eller rittfulldemper? Her får du vite det du må vite for at du skal finne den rette sykkelen for deg.
Hva skal jeg betale for en brukt sykkel?
En god pekepinn får du ved å orientere deg litt i bruktmarkedet, og se hva tilsvarende modeller ligger på.
I tillegg bør du sjekke hva den samme sykkelen koster ny hvis den er tilgjengelig i butikk i dag. Finnes det kanskje en overligger et sted som kan selges billig?
Det kan være verdt å betale noen kroner ekstra hvis sykkelen viser seg å ha blitt vedlikeholdt godt, på samme måte som at du ikke bør betale for mye hvis drivverket er utslitt.
Spar massevis av penger
Størrelsen på lommeboka vil selvfølgelig ha noe å si, men generelt kan man få ganske bra fulldempede stisykler på bruktmarkedet til rundt 30 000 kroner.
Da ser du gjerne på sykler som for to-tre år siden kostet det dobbelte. Det medfører at du sparer en haug med penger, uten at sykkelen nødvendigvis har blitt umoderne eller utdatert.
Du kan selvfølgelig også kjøpe dyrere sykler enn dette, men da anbefaler vi deg også å være ekstra nøye med å inspisere sykkelen og få klarhet i servicehistorikk og vedlikehold.
Her kan du kjøpe brukt sykkel:
Finn.no
Facebook Marketplace
Sportienda.com
Disse modellene ville vi sett etter
Det finnes selvfølgelig en rekke aktuelle sykler fra mange merker, men her er noen sykler det kan være verdt å se etter.
De har fått gode resultater i våre tester når de var nye, og etter noen år i bruk kan du regne med en fordelaktig pris.
Felles for syklene vi har plukket ut her er at de holder seg godt, til tross for at de er noen år gamle:
Scott Genius
Scott har lange tradisjoner i Norge med å være et populært valg blant syklister som gjerne skal knive med startnummer på styret, men Scott har også stisykler. Genius er kanskje den mest kjente.
For 2023-sesongen har det også kommet en ny versjon av denne sykkelen, som kan være med å påvirke prisene på den forrige versjonen på bruktmarkedet i positiv retning.
Specialized Stumpjumper
Specialized Stumpjumper er en sykkel som har vært produsert i flere tiår, i mange forskjellige utgaver. Derfor kan det være litt forvirrende å skulle orientere seg på bruktmarkedet.
Det finnes eldre modeller både med kort og lang vandring, og i tillegg har du EVO-utgavene som er spisset mot nedoversykling.
Uansett hvor mye vandring du vil ha, ville vi sett etter en med 29-tommer hjul – da kan du også tillate deg å kjøpe en litt eldre modell. De store hjulene kamuflerer til dels litt gammeldags geometri, og takler ujevnheter i terrenget litt bedre.
Trek Fuel EX
Hvis du er på utkikk etter en litt kvikk og rask stisykkel er Trek Fuel EX noe å se etter.
Nåværende modell har 150 millimeter vandring og 140 millimeter bak, men du vil finne eldre modeller som har 140 millimeter foran og 130 millimeter bak.
Fuel EX er allsidig, og vil fungere fint til turer i marka og fjellet, men også grovere stisykling.
Rocky Mountain Instinct
Kanadiske Rocky Mountain er et av sykkelmerkene som har vært med helt siden den spede begynnelsen av terrengsyklingen. Instinct er allround-stisykkelen deres, som vil trives godt på norske stier.
Ibis er kanskje ikke et kjent navn for uinnvidde, men det er en produsent med lange tradisjoner i terrengsykling.
De lager fulldempede stisykler av flere slag, men to modeller som har vært populære i Norge, er Mojo og Ripley.
Sistnevnte er en sporty og fin stisykkel. Ibis benytter seg av det såkalte DW-link – et demperoppheng som enkelt forklart gjør at syklene har veldig gode tråkkegenskaper.
Canyon Spectral
Canyon har laget stisykler i en årrekke, og Spectral er modellen som kan kalles den klassiske stisykkelen.
Også her finnes det flere versjoner på markedet. Den nyeste Spectral 29 har 160 millimeter vandring foran og 150 millimeter vandring bak. Spectral 125 har som navnet tilsier 125 millimeter bak, og 140 millimeter foran. Dette er to litt forskjellige sykler, så tenk gjennom hva du ønsker.
Som mange andre sykler kommer Spectral både med aluminium- og karbonramme, og versjonene med aluminiumsramme er spesielt prisgunstige.
En litt eldre aluminiumsversjon av Spectral gir deg kanskje ikke den mest oppdaterte geometrien, men til gjengjeld mye sykkel for pengene.
Når er en stisykkel utdatert?
Ha i bakhodet at de fleste sykkelprodusenter kommer med oppdateringer på de forskjellige modellene omtrent hvert tredje år. Men dette betyr på ingen måte at sykkelen trenger å være utdatert.
De fleste importører pleier å sitte på lager av komponenter, men uansett hva du kjøper kan det være greit å sjekke at det eksempelvis er mulig å få tak i reserve- og slitedeler til rammen, enten fra din lokale forhandler eller på nett.
Husk at du kan oppgradere:
En hemmelighet
Hvis ikke sykkelen du kjøper har dette, bør det være første prioritet:
En senkepinne gjør en hver terrengsykkel bedre å bruke på sti – det blir både morsommere og tryggere å slippe seg ned utforkjøringer.
Senkepinner koster fra cirka 2500 kroner nye, men kan også kjøpes brukt. Pass på å kjøp riktig diameter til din sykkel.
Nye dekk
Hvis ikke selgeren av sykkelen har vært ekstra hyggelig og spandert på et par nye dekk før salget, kan du kjøpe dette selv.
Angle...hva sa du? Trenden innen sykkelgeometri er at syklene gjerne blir lengre og slakere. Med slakere mener vi en slakere styrevinkel, altså angrepsvinkel mot underlaget. Eldre sykler har gjerne litt brattere styrevinkel, men fortvil ikke.
Er du heldig, er kanskje sykkelen du kjøper kompatibel med såkalte anlgesets, altså styrelager som gjør styrevinkelen din slakere. Det kan være med å bedre opplevelsen på sti.
Bredere styre
Det er ikke automatikk i det, men et litt bredere styre gir som regel både mer kontroll og moment.
De fleste stisykler i dag kommer med styrer som har bredde rundt 760-780 millimeter.
Noen eldre stisykler vil kanskje ha styre med bredde rundt 720-740 millimeter, så du kan ha noe å hente på å kjøpe et litt bredere styre.
Kristoffer var journalist og fotograf i Terrengsykkel fra 2010 til juli 2024, og er forfatter av boken Stisykling i Norge.
I saken blir Finn.no omtalt. Terrengsykkel er eid av Schibsted. Finn.no er også eid av Schibsted. Terrengsykkels redaksjonelle vurderinger gjøres uavhengig av dette. Redaksjonen står fritt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.