Trek Fuel EX 9.0 er nr to ovenfra i stisykkellinja fra sykkelprodusenten som er mest kjent for Lance Armstrongs sju Tour De France seire. Råflott karbonramme og spesiallaget Fox Talas-gaffel med 13 cm vandring i lengste innstilling er høydepunktene på utstyrtslista. Pakka forøvrig består av komplett 2008 XT-pakke med shadow-gir og separate skivebremshendler og nye rapidfire girspaker.
Utstyret forøvrig består av det beste Treks datterselskap Bontrager klarer å levere. Race X Lite hjulsett, stem og karbonstyre med 4 cm oppsving. Setet og setepinnen kommer fra Race Lite nivået. Bakdemperen er en vanlig Fox RP23.
For 2008 har Trek virkelig lagt seg i selen og kommet opp med et demperoppheng bak som er ulikt alle konkurrentenes. I følge Trek selv var målet først og fremst og gjøre bakdemperen mer aktiv. Tidligere Fuel EX-sykler slet med at de stivnet under bremsing og at de husket en del under klatring. Med den nye spesielle opphenget er Trek på god vei til å løse begge problemene
Det skal ikke lange turen til for å kjenne at Treks nye EX-sykler er bedre enn de forrige. Vi dro likevel til Atlasfjellene i Marokko for å teste denne sykkelens potensial.
Helt nytt oppheng
Active Braking Pivot, Full Floater og EVO-link er Treks fancy shmancy navn på nyskapningene de har inkorporert i EX-serien. Active Braking Pivot henter det beste fra Horst Linken og det beste fra singlepivot-rammer med ledd på setestaget. Trek plasserer leddet akkurat midt i mellom, rundt bakhjulsakslingen. Dette medfører at bakbremsen kan bevege seg litt uavhengig av hjulet. Leddet medfører at bakdemperen ikke stivner ved bremsing nedover, samtidig som den heller ikke lar seg påvirke så mye av tråkking.
For å plassere leddet rundt hjulakslingen måtte Trek lage en spesiell hurtigkobling og lagre som går på utsiden av hjulakslingene. Får å få av bakhjulet må du skru hurtigkoblingen helt ut. Heldigvis har Trek utformet det slik at gjengehodet på hurtigkoblingen blir sittende fast i ramma når du tar ut hjulet. På denne måten slipper du å miste noen løse deler ved en punktering.
Full Floater designet sitter i den andre enden av baktriangelet. Leddet for kjedestagene er forlenget slik at det går forbi seterøret. På den lille ekstratappen sitter selve demperen som er festet i EVO-linkarmen i den andre enden. I praksis medfører dette at demperen sitter festet mellom to flytende oppheng. Når kjedestagene beveger seg oppover for å dempe et slag vil EVO linken presse nedover, samtidig som Full Floater-tappen også vil trekke i demperen. Trek sier at dette gjør at de kan få mer justerbar progressivitet ut av demperen. Det gir også en følelse av at sykkelen har myer mer vandring enn de 12 cm den har.
I farta
Med det nye demperopphenget er Trek Fuel EX blitt en veldig bra stisykkel. Den føles lett og rask i bakkene og på flatt underlag. Selv uten å bruke noe pedalplattform på RP23-demperen holder demperen seg godt oppe i vandringen selv i bratte klatringer. Husking er lite merkbart. Nedover åpner demperen opp riktig så bra og vandringen føles veldig kontrollert. Slag dempes mykt og Full Floater linken gjør jobben med å hindre noen form for bunningsfølelse. Tross den litt sparsomme vandringen bak virker det hele tiden som om sykkelen har mer å gå på.
I fronten gjør den avkorta Fox-gaffelen en sedvanlig god jobb. Talas-funksjonen virker rimelig overflødig. I lange klatringer er det bedre å bruke lockouten enn vandringsjusteringen. Styrevinkelen er bratt nok til at klatring går supert i full lengde. Det er også bedre å ha full vandring i front også oppover. Spesielt siden bakdemperen ikke setter seg noe særlig med tyngden i rumpa.
I hektiske utforkjøringer føles sykkelen presis og stabil, dessverre står verken det litt smale styret eller de smale dekkene til sykkelens potensial. Styret virker både for høyt og smalt (64cm) i svingete terreng. Stemmen kunne også overraskende nok fra Trek, vært noe kortere til heftig stibruk. Skumholkene som både er harde og glatte ble byttet ut allerede før første tur. Dekkene ble byttet ut etter fem punkteringer på torner og stein i Marokkansk villmark, i løpet av en dag. Bontrager Jones XR-dekkene i 2,25 er mye smalere enn 2,25 dekk fra andre produsenter. Mønsteret er heller ikke bra nok til uvøren kjøring på variert underlag. At de er laget for å kjøres med tubeless med tetningssaus er dekkenes beste egenskap. Felgene er også tilpasset slangløs sykling, men da må man skaffe ekstra felgbånd og ventiler fra Trek. Disse koster en snau femtilapp pr stykk.
XT-pakken og Bontrager-delene forøvrig fungerte helt uten problemer. Hjulene er lette og solide med kvalitetsnav fra DT-Swiss. Setet er komfortabelt og relativt lett. Setepinnen har Bontragers fine feste som gjør at du lett justerer vinkel og plassering av setet med en og samme skrue. Skruen må strammes relativt hardt for å unngå at setet endrer vinkel på tur. Trek er smarte nok til å utstyre sykkelen med 41 cm lang pinne også. Sykkelen har også 180 mm skive foran. XT-bremsene overbeviser nok en gang med god hendelfølelse og bra med kraft.
Jeg er 184 cm høy og liker vanligvis litt små sykler. Treks 17,5 er vanligvis litt for liten til XC-sykling, mens deres neste størrelse 19,5 er for stor. Fuel EX-serien kommer i 2008 også i en 18,5 størrelse. Perfekt for sånne som meg egentlig. Sykkelen testet her er en 17,5.
Konklusjon etter 3 dager i Marokkanske høyfjell
Det var på tide at Trek kom med en spennende fulldemper med et nyskapende demperoppheng. Fuel EX 2008 er uten tvil Treks beste fulldemper noensinne. Demperopphenget er aktivt og tråkkeffektivt. Designen er sporty og stilig, samtidig som den XC-orienterte geometrien også gjør jobben til uvøren stisykling.
Om du trenger den råflotte karbonramma eller om du kan klare deg med den vesentlig rimeligere aluminiumsversjonen må du bestemme selv. Karbonramma sparer litt vekt og gir deg litt ekstra jålefaktor.
Bontrager-dekkene, holkene og styret er det eneste jeg ville vurdert å bytte på denne sykkelen forøvrig. Breiere styre, breiere dekk og ODI lock-on holker gjorde sykkelen ende mer kapabel enn den kom ut av boksen. Vi syklet to av tre dager med Maxxis Minion 2,3 dekk. Lock-On holkene satt på fra start. Styret holdt vi ut med. I bladet TERRENGSYKKEL vil vi i mars teste den rimeligere Fuel EX-sykkelen 8.0.