Cannondales F-ramme ble av oss kåret til historiens beste halvdemper. Nå kommer arvtageren. Cannondale har startet med blanke ark og resultatet er ganske spesielt. Med video
HALVDEMPEREN ER IKKE DØD: Cannondale prøver igjen å motbevise at halvdemperen er gått ut på dato. Modellen F.SI tar integrereringen et hakk lenger enn Cannondale har gjort tidligere.
Lesetid: 4 minutter
Cannondales F-serie med karbon-halvdempere startet under navnet Flash. Denne hadde 26-tommers hjul og mer demping bygget inn i karbonrørene enn noen annen samtidig stiv karbonramme. Flash ble etter hvert oppgradert til 29er-hjul, mens navnet endret seg til F grunnet merkevare-problemer.
Nå lanserer Cannondale neste generasjon halvdemper under navnet F-SI. De som har fulgt med Cannondale en stund vil kjenne igjen SI-bokstavene i betydningen System Integration og Cannondales navn på en sykkel bygget som en helhet, snarere enn som sammensatt av mange deler fra forskjellige produsenter. Cannondale har lenge laget sine egne dempergafler, kranker, kranklager og styreframspring som en del av denne integreringen. Ideen er at deler som er utviklet i samspill bedre kan jobbe sammen enn deler fra fjern og nær utviklet rundt en felles standard.
Utenfor standard
Med F-SI tar Cannondale integreringstanken noen hakk lenger.
Den nye rammen slekter på den suksessrike F-plattformen fra tidligere, men har blitt utviklet fra bunnen av. Cannondale har også valgt å kaste en del innarbeidede bransjestandarder på båten. Dette har resultert i en nyskapende ramme, men vil også kunne skape problemer ved fremtidige oppgraderinger.
Cannondale ønsket å lage en ramme som var raskere og mer inspirerende å sykle på enn den forrige F-sykkelen. Nå kunne de jobbe med 29er-hjulene fra start. Den nye rammen har fått bransjens korteste kjedestag og en ny geometri med slakkere styrerørsvinkel. De korte kjedestagene er blitt oppnådd ved å gjøre hele bakrammen asymmetrisk og ved å flytte drivverket mot høyre.
Den slakke styrevinkelen har også blitt paret med en ny Lefty-gaffel – Lefty 2.0 med 55 mm offset. Den slakke styrevinkelen gir stabilitet og gunstig angrepsvinkel mot hindre i terrenget, mens det økte fremløpet i gaffelen gir kvikk styring.
Cannondale hevder dette gjør sykkelen bedre egnet til dagens rundbaneløyper med bratte og tekniske utforkjøringer og flere og større hopp.
Den asymmetriske bakrammen plasserer drivverket seks millimeter lenger mot høyere enn normalt. Dette gjør at de ekstremt korte kjedestagene ikke fører til at kranken subber i rammen, eller at dekk-klaringen blir dårlig. Det gjør også at Cannondale kan bruke et bakhjul med symmetrisk eikeføring. Dette skal gi et sterkere og stivere hjul, men vil gjøre bruken av andre hjul enn de som er bygget spesielt til denne rammen uheldig. Cannondale sin egen Hollowgram-krank som av mange regnes som en av de beste på markedet kommer i en egen Ai-versjon(Asymmetric integration) som flytter krankdrevet/ene 6 mm til høyre. Ved at det kun er drevet som flyttes utover kan Cannondale beholde samme Q-faktor, og selvfølgelig at pedalene står symmetrisk på rammen. Et problem vel selvfølgelig være at det vil være enda lettere å sette fast ola-buksa i kjedet når du sykler til butkken.
Mer demping
Cannondale viderefører dempingen i rammen som har gjort F-serien så populær og trendsettende. Tynne setestag og flate kjedestag gir mye demping, som kombinert med en ny setepinne med bøy midt på røret skal gjøre den nye rammen enda mer komfortabel. Skivebremsen er flyttet til innsiden av baktriangelet, slik trenden er for tiden.
Cannondale har ikke latt seg friste til å legge vaierne på innsiden av rammen og en del mekanikere rundt omkring, aktive syklister inkludert, er sannsynligvis glade for akkurat det. Utenpåliggende vaiere er kanskje ikke like vakkert på bilder og på showroomet, men når vaiere skal byttes er det vesentlig mer brukervennlig. Bakramma har fortsatt vanlig 9 mm hurtigkobling, selv om bransjestandarden nå går mot 142x12. Cannondale mener dette sikrer raskere hjulskift og at de kan bruke både lettere hjul og en litt lettere ramme. At de ikke mener det blir noen problemer med stivhet i forbindelse med dette bekreftes jo egentlig av at den modellen som finnes allerede fungerer veldig bra med 9mm. Mange andre produsenter har også valgt å holde på vanlig hurtigkobling på halvdemperne. På fulldempere der ledd kan gjøre at bakhjulet vrir seg mer er det nok viktigere med kraftigere bakaksling.
Rammen er også tilpasset Shimanos nye XTR-Di2-gruppe med elektronisk giring noe som tyder på at Cannondale har vært ganske så fremtidsrettet
Den nye F-SI vil komme i fire versjoner. Alle med samme ramme og Lefty 2.0-gaffelen, samt Hollowgram-krank og Save-setepinne.
Cannondale har laget en ganske stilig film med landeveisprofilen Peter Sagan og terrengsykkelhelt Marco Fontana.
Sagan er tidligere jr-verdensmester i terrengsykling og det er åpenbart at han ikke har glemt teknikken på breie dekk.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.