Skal du kjøpe sykkel til barnet eller barna i familien er det flere ting det er lurt å ta hensyn til.
Mange av punktene på denne listen gjelder (selvfølgelig) også for voksne når de skal kjøpe sykkel, men kanskje spesielt for barn.
Uansett om barnet bare skal sykle til eller fra skolen eller prøve seg på terrengsykling, er det viktig at syklingen blir lystbetont. Det er flere måter å optimalisere en barnesykkel på.
SYKKEL FOR DE SMÅ: Sykling er en fin aktivitet for hele familien. Foto: Tore Meirik
Størrelse – dette må ditt barn ha
I motsetning til sykler for voksne som gjerne er inndelt etter rammestørrelse (typisk small, medium, large, og så videre), omtales størrelsen på barnesykler etter hjulstørrelsen.
Listen nedenfor gir en pekepinn på størrelse – det vil selvfølgelig være tilfeller hvor man må se på en størrelse større eller mindre.
Alder/størrelse:
2-4 år: 12-tommer hjul
4-6 år: 16-tommer hjul
6-8 år: 20-tommer hjul
8-12 år: 24 tommer hjul eller større
REKKA: Barnesykler kategoriseres gjerne etter hjulstørrelse. Her representert fra venstre med 12, 16, 20 og 24-tommer hjul. Foto: Produsentene
Syklene med 12-tommer hjul har som regel ikke gir, det er som regel pedalbrems, og i denne kategorien finner man også mange balansesykler, altså sykler uten pedaler.
Syklene med 16-tommer hjul deler mange av disse trekkene, men her har i hovedsak syklene pedaler.
Når man kommer over på sykler med 20-tommer hjul, har de fleste av syklene noen gir, enten i form av internt nav-gir eller utenpåliggende gir slik som man ser på sykler flest.
Fra sykler med 24-tommer hjul og oppover er flere gir en selvfølge, syklene har også i noen tilfeller både skivebremser og dempegaffel. Det finnes også egne, langt dyrere fulldempede terrengsykler for barn.
Etter hvert som barnet blir eldre vil de minste størrelsene av voksensykler også være aktuelle for vurdering. Da vil det i mange tilfeller være snakk om 26- eller 27,5 tommer hjul, og på lengre sikt 29 tommer hjul.
Vekt
Den største ulempen ved en del barnesykler, er at noen er uforholdsmessig tunge. Det er sjelden en fordel at en sykkel er tung, og spesielt for barn. Orientér deg derfor gjerne om vekten på de aktuelle syklene før du handler.
Vekten har gjerne sammenheng med ting som komponentvalg (som vi går inn på senere i denne saken).
Bør man ha dempegaffel?
Etter hvert som barnet blir eldre vil flere sykler i kategoriene komme med dempegaffel. Om man bør ha dette kommer an på flere ting.
Skal man bare sykle til og fra skolen og primært på asfalt er behovet mindre, men hvis barnet vil prøve seg i skogen på terrengsykling kan dempegaffelen komme til nytte for å ta unna slag og ujevnheter på stien.
Bremser
Den bør naturligvis ha gode bremser. Og med gode bremser mener vi ikke i denne sammenhengen nødvendigvis kraftige bremser. De aller fleste bremser på markedet klarer å stoppe et barn på sykkel, men her er det flere ting som spiller inn.
For det første må selvfølgelig bremsene være kraftige nok. Akkurat som for voksne anbefaler vi hydrauliske skivebremser hvis det er innenfor budsjett ettersom barnet blir eldre.
Flere barnesykler med 24-tommer hjul eller større kommer ofte med skivebremser. Disse kan være både mekaniske og hydrauliske. Hydrauliske er i de fleste tilfeller bedre.
De krever mindre vedlikehold, og med flytende væske blir det mindre motstand i hendelen, så barnet får fokusert på å stoppe sykkelen i stedet for å kjempe mot bremsen.
Hydrauliske skivebremser koster som regel litt mer, men vil i de aller fleste tilfeller være verdt investeringen.
For det andre må bremsene være enkle å bruke. Uavhengig om det er felgbremser eller skivebremser bør du sjekke om bremsene har justering av hendelbladets avstand til styret. (dette er ikke alltid oppgitt på produsentens nettsider, men omtales i så fall gjerne som «reach adjust»).
INNENFOR REKKEVIDDE: Bremsene på en barnesykkel bør være utformet slik at barnet lett får tak i hendelen og kan bremse trygt. Foto: Gunhild Soldal
Da kan du justere hendelen helt inn hvis barnet har små hender, slik at hen får godt grep om hendelen.
Hendelbladet bør også ha en utforming som gjør at barnet lett får grep rundt det. En kyndig selger vil kunne hjelpe til med slike tilpasninger og vise deg hvordan det fungerer.
Lav "standover"
Med standover mener vi overrørshøyde. Overrøret er røret som går fra seterører og mot styrerøret.
Dette røret dikterer i stor grad hvor enkelt det er å komme seg på/av sykkelen, og i tillegg hvor håndterbar sykkelen blir i svinger når man legger den over mot siden. Derfor er det som regel alltid å foretrekke å ha en lav overrørshøyde.
LAV NOK: Både Trek Roscoe (til venstre) og Islabikes Creig har lav overrørshøyde, men det er løst på forskjellige måter. Trek Roscoe har et bøyd/formet overrør, mens Islabikes har et rett overrør.
De fleste produsentene tar hensyn til det på barnesyklene. Noen skrår rørene mye for å få det til, andre former rørene med en bøy. Dette kan man se visuelt på bilder, men også sjekke i geometritabellen for sykkelen, hvor «overrørshøyde» eller «standover height» noen ganger (men ikke alltid) er oppgitt.
Det beste er å la barnet prøve en sykkel og se hvor lett hen klarer å svinge beinet over sykkelen.
Barnesykkelprodusentene
Selv om de aller fleste store sykkelprodusenter har barnesykler i sortimentet, finnes det også noen merker som spesialiserer seg på å kun lage barnesykler. Islabikes, Frog og Woom er noen av disse merkene.
Disse har blitt populære, og det er det flere grunner til. For det første er som regel vekten relativt lav.
Dette skyldes at disse produsentene i stedet for å shoppe hyllevarer hos komponentprodusentene, heller får spesiallaget både kranker, seter, styrer og så videre som er tilpasset barn. Et barn på halve vekten av en voksen person trenger ikke like robust utstyr, og dermed går som regel vekten ned.
GODT TENKT: Fronten på Islabikes sine sykler har få tilfeldigheter. Håndtakene har en ytre kant som gjør at hendene ikke sklir av, og styret som er passe smalt kan både byttes til et bredere ett, og justeres i høyden ved å bytte om på avstandsringer under styreframspringet.
Det andre er evnen til å sette sammen komponenter som passer til barns bruk. Disse produsentene velger ikke nødvendigvis bare komponenter fordi det ser tøft ut, men fordi det skal passe barn og deres bruk.
Det går både på den nevnte vekten, og dimensjonene på utstyr. Djevelen ligger i detaljer som setelengde/setebredde, styrebredde, diameter på holker og så videre.
Til slutt er det geometrien. Selv om de fleste andre produsenter nå også har kommet etter, så har noen av disse merkene gått lenger i å dimensjonere geometrien på sykkelen slik at det passer barnet bedre.
Med en riktig dimensjonert sykkel blir det enklere for barnet både å nå fram til styret, gripe om bremsene, og svinge, alt som må til for å håndtere sykkelen.
Det har aldri vært et større og bedre utvalg av barnesykler. Uansett om du kjøper ny eller brukt sykkel, er det noen små tilpasninger du kan gjøre for å gjøre sykkelen bedre for barnet å bruke.
Rocky Mountain lanserer en fullblods stisykkel for barn - og merket får norsk importør
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.