Scalpels bakside, var at dette var et skikkelig rittverktøy. Et skikkelig et. Med lett, ekstremt fintunet og spesialproduserte deler, fulgte også en sykkel som trengte mye vedlikehold. Gaffelen hadde større og mindre problemer, som først mot slutten av sesongen ble løst av Cannondale. Drevlinjen på kranken var litt lei, og enkelte av delene, slik som seteklemmen, knakk. Likevel, lekenhet, toppfart, presisjon og håndtering, kort sagt den superbe funksjonen, gjorde Scalpel til en favoritt.
Ikke lenger fleksibel bak
Den forrige utgaven av Scalpel, altså den med 26-tommers hjulstørrelse (joda, den finnes fremdeles), hadde et særegent kjennetegn. Den hadde ingen pivoterende punkter i baktriangelet. I stedet var det et fleksibelt kjedestag som bøyde seg, som utgjorde dempingen bak. Dette gav deg en mellomting mellom fulldemper og hardtail, samt færre linker å gjøre service på.
Scalpel 29 på sin side, har ikke fleksible kjedestag. I stedet er det satt inn tradisjonelle linker. Baktriangelet har ingen ledd ved navet, linkene er plassert rett over kranken, samt ved bakdemperen, plassert horisontalt inne i fronttriangelet.
Cannondales ingeniører forteller at Scalpel 29 er bygget helt fra grunnen av, og at det ikke var mulig å videreføre det fleksible baktriangelet til den nye hjulstørrelsen. I stedet har de brukt erfaringer fra tidligere modeller, slik som RZ, Rize og hardtailen Flash.
Ritt, sti, enduro eller litt av alt?
29er-debatten er fremdeles i full gang, og er ikke blitt mindre het av siste hjulstørrelse i bruk blant proffene, 650cc, eller 27,5 tommer om du vil. 29ere, og særlig de fulldempede, har av mange blitt beskyldt for å være for grove til rittbruk, og for spinkle for røff stibruk. Terrengsykkels test av fulldempede 29ere viste i våres at den fulldempede 29eren trolig er noe av det mest allsidige vi finner, så også med kortere vandring. Cannondale Scalpel Carbon 1 har 100 mm vandring foran og bak, og på hjemmesiden blir den omtalt som en rask, myk og presis sti-rakett til all slags bruk.
Allerede i bruk
Cannondale Scalpel Carbon 1 er så vidt tatt i bruk av Terrengsykkel, og vi vil komme tilbake med en grundigere omtale av sykkelen så fort vi har fått kjørt den skikkelig. Sykkelen vil bli med på reportasje, helge-og miniferieturer i august, og kjørt sammen med flere andre modeller i samme type terreng. Uten sammenligning for øvrig, så langt har sykkelen levert.
Cannondale Scalpel Carbon 1 er satt opp med en ekslusiv pakke deler, der gir og bremser er en miks av SRAM XX og SRAM XO. Kranken er Cannondales egenproduserte Hollowgram SL-krank, mens vi selvsagt finner en enbent Lefty Carbon XLR foran. Styret er Truvativ Noir, mens Cannondale bruker sitt eget integrerte stem, med 15 grader bøy nedover. Fi’zi:k leverer sete og pinne, mens hjulsettet er DT Tricon. Og gummi? Schwalbe Racing Ralph Evo 2.25.
Så gjenstår det å se om utstyrslisten fortsatt surrer i bakhodet ned lia. Nå skal vi sykle!