NY RITTFULLDEMPER: BMCs nye FourStroke setter en ny standard for geometri på rittsykler
Lesetid: 5 minutter
BMCs FourStroke har vært en av de aller lengst levende rittsyklene på markedet. Modellen som frem til årets VM var sykkelen som både ble brukt av verdenscuplaget og solgt i butikkene har vært uforandret siden 2013. Det må sies å være en rekord i moderne sykkelutvikling.
Noe av hemmeligheten ved at den utgående generasjonen FourStroke har holdt seg aktuell så lenge er en spesielt progressiv geometri og et effektivt demperoppheng. Rammevekten på akkurat under to kilo, inkludert bakdemper er også konkurransedyktig i 2018.
Både markedet og ambisiøse syklister krever utvikling. Til tross for at den utgående FourStroke-sykkelen senest i år har hentet topplasseringer i verdenscup, EM og de franske og sveitsiske mesterskapene, og fortsatt står seg i sammenligning med helt nylanserte sykler, var det på høy tid med en oppdatering.
BMC lanserte sin nye FourStroke i forbindelse med VM i Lenzerheide for en drøy uke siden.
I ytterkant
Men hvordan ta grep med en allerede progressiv sykkel som fortsatt leverer topp resultater? BMCs design-avdeling, ledet av norske Torgny Fjeldskaar har helt klart tenkt ganske så nytt med den nye modellen.
Utgående FourStroke er lengre enn mange sykler som har blitt lansert det siste året. Den nye modellen er enda lengre og drar et par knepp i geometri-knappen slik at sluttresultatet har få sidestykker blant andre rittsykler av 2018. Selv nisje-sykkelen Unno Horn som lages av oppfinneren av den moderne Forward-geometrien, Cesar Rojo er kortere enn nye FourStroke i tilsvarende størrelse. Unno Horn lages kun i 50 eksemplarer og kun i medium. Intense Sniper er et par millimeter lengre enn nye FourStroke og også lavere i front. Sniper har til gjengjeld en centimeter lengre kjedestag. Vandringsmengden på 100 mm foran og bak er omtrent det eneste som er som normalt på BMCs nye FourStroke.
Oppsummert kan vi trygt si at BMC bryter ny grunn med sin FourStroke, både fordi geometrien er helt spesiell, men også fordi de er stor mainstream-merke i denne sammenhengen. De tar derfor en større sjanse enn det Intense og Unno gjør med sin spesielle geometri. BMC trenger ikke bare å appellere til et lite knippe syklister med spesielle interesser, BMC ønsker å nå mange rittsyklister med sin nye FourStroke.
I tillegg til den unike geometrien er også nye FourStroke den første rittsykkelen på markedet med integrert senkepinne. Fjernstyrte senkepinner har de siste to sesongene blitt mer og mer vanlig på rittsykler og er nå for standardutstyr å regne på de fleste verdenscup-syklene i rundbane. BMCs integrerte setepinne skal i følge BMC sikre lavere vekt, bedre justeringsmuligheter og en mer helhetlig estetikk. Senkepinnen som BMC har valgt å kalle R.A.D (Race Application Dropper) byr på litt beskjedne, men rittvennlige 80 mm vandring med et ovalt innerrør som gjør setepinnen helt fri for sideveis slark.
BMC oppgir vekten på setepinneløsningen til 345 gram, noe som er 100-150 gram lettere enn de fleste andre senkepinnene på markedet. Senkepinnen er selvfølgelig fjernstyrt fra en spak på styret. Denne spaken er, i motsetning til på BMC SpeedFox, som også har integrert senkepinne, ikke koblet sammen med låsespaken for bakdemperen. BMC påpeker at setehøyden justeres som vanlig med setepinneklemme på rammen. Hver rammestørrelse har 90 mm justeringsspenn og forskjellig setehøyde krever ingen kapping. R.A.D-pinnen har etter hva vi kan lese oss til kun to innstillinger i høyden, topp og bunn - altså enten full høyde eller senket 80 mm. BMC opplyser at senkepinnen fungerer med lavt lufttrykk takket være et stort luftkammer i pinnen og at hele mekanismen for heving og senking er helt mekanisk uten hydrauliske deler.
Lav totalvekt
BMC viderefører sin APS-utforming på bakhjulsopphenget. APS-opphenget er til forveksling likt VPP-patenten til Intense og også Unnos oppheng. BMC har hele tiden likevel fått lov til å bruke sitt VPP-lignende oppheng, også da VPP-patenten var gyldig, da BMC kunne bevise at de hadde utviklet sitt oppheng før VPP ble patentert.
Opphenget består av to korte linker mellom frontramme og et stivt bakrammetriangle. De to linkene beveger seg tilnærmet parallelt gjennom vandringen. I følge BMC skal opphenget sikre godt grep i begynnelsen av vandringen, som i klatringer, god støtte i midten av vandringen for solide tråkke og pumpe-egenskaper i slakere terreng, og stram progressivitet mot slutten av vandringen.
Nye BMC FourStroke er, nær sagt selvfølgelig kun mulig å bruke med enkeltdrev på kranken. Å droppe frontgirfestet har gjort det mulig med kortere kjedestag enn på forgjengeren, samt en stivere karbonkonstruksjon ved krankhuset og der demperen møter underrøret.
All vaierføring går innvendig. Vaierinngangen på undersiden av underrøret, rett bak gaffelen, fungerer også sammen med en spesiell ring i styrelageret som en styresperre for å sikre at ikke gaffelkrona kan slå i underrøret eller at styret kan slå i overrøret i et fall.
BMC oppgir rammevekt med bakdemper til 2180 gram. Det er et par hundre gram mer enn forgjengeren som hadde oppgitt vekt rett under 2 kilo. Lengre ramme og høyere stivhet krever noen ekstra gram karbon. BMC hevder at torsjonsstivheten i rammen er økt med 23 prosent sammenlignet med forrige generasjon. I tillegg er krankstivheten økt med 15 prosent, i følge BMC. BMC oppgir at toppmodellen skal veie 10 kilo, noe som er konkurransedyktig med andre toppsykler på markedet. Nino Schurters VM-vinnende Scott Spark 900 RC for eksempel oppgis å veie 9,7 kilo, uten senkepinne.
Nye FourStroke vil komme i tre modeller, alle med BMCs øverste karbonnivå i rammen.
Toppmodellen Fourstroke 01 One vil komme med SRAMs tolvdelte XX1-gruppe, toppdempere fra Fox’ Factory-nivå og karbonhjul fra DT Swiss. - Veiledende pris er oppgitt til: 102 000 kroner
Mellommodellen FourStroke 01 Two er utstyrt med Shimanos nye tolvdelte XTR-gruppe, Fox Performance-dempere og DT Swiss 1501 alu-hjul. Veiledende pris er oppgitt til: 81 500 kroner
Den minst dyre versjonen FourStroke 01 Three kommer med SRAMs tolvdelte GX-gruppe, Shimano SLX-bremser, Fox Performance-dempere og DT Swiss M1700-hjul. Veiledende pris er oppgitt til: 60 500 kroner
Løst rammesett med den integrerte senkepinnen, bakdemper og styreframspring skal koste 40 500 kroner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.