BMCs ingeniører ønsket seg grovere og mer lekne stisykler enn merket tilbød. De lagde sine egne og sykkelmerket Scor oppstod. Nå er Scor 4060 og elsykkelen 4060 Z klar for markedet.
SVEITSISK ELEGANSE: Nye Scor 4060 er en elegant og avansert stisykkel for leken og hardhendt bruk
Lesetid: 6 minutter
Sveitsiske BMC har hatt en rivende utvikling de siste årene. De har markert seg mest som en kompromissløs rittsykkelprodusent, men har også hatt flere sti- endurosykler i kolleksjonen. Likevel, da deres produktutvikler Mariano Schoefer ønsket å lage seg sin egen drømme-stisykkel valgte de å skille ut hele prosjektet i et nytt merke, Scor. Litt overraskende tilbyr det nye sveitsiske merket mye sykkel for pengene.
Scor skal lage sykler for lek og moro i fjellet, ikke konkurransesykling og sekund-jag.
Syklene har likevel blitt testet og godkjent av merkets tidligere endurostjerne, Ludo May.
Scor 4060 har som navnet tilsier vandring på enten 140 eller 160 mm bak. Dette kombineres med 150 eller 170 mm vandring i gaffelen.
Scor startet som et sideprosjekt for BMCs ingeniør Mariano Schoefer. Da han ønsket å lage sin egen grove stisykkel begynte han med de syklene som allerede fantes i BMC-katalogen. Enduro-sykkelen Trailfox var en pioner når det kom til geometri og bruk av 29er-hjul for 6-7 år siden, men har senere blitt glemt av BMC.
Schoefer begynte med å kappe opp Trailfox-rammer og sette dem sammen igjen med mer progressiv geometri. Den sveitsiske produsentens unike Impec-laboratorium gjør det mulig for BMCs ingeniører å lage funksjonelle prototyper rett ved egen pult. Fra fungerende prototyper til stiene i fjellet er det kort vei både i avstand og tid og konsepter utviklet på dataskjermen kan testes i virkeligheten uten omveien innom østen for prototypeproduksjon.
Schoefler begynte med å sette opp en sykkel de allerede kjente godt med et slakere styrerør. 63,5 graders styrevinkel ble raskt vurdert som velfungerende. Etter å ha kommet frem til en geometri Schoefler og kollegaen Bastien Feder følte fungerte bra begynte de å utvikle demperopphenget og selve utformingen av rammen.
Målet var hele tiden å lage en sykkel BMC ikke hadde i kolleksjonen med fokus på sykkelglede og moro i fjellet. Play the mountain er Scors middels velklingende slagord.
Den andre prototypen de laget brukte geometrien de hadde kommet frem til, og et demperoppheng konstruert av CNC-maskinerte aluminiumsdeler.
Tiden hadde også kommet til å inkludere og involvere resten av BMC-staben i prosjektet. Fra å være et overskuddsprosjekt løst nærmest på fritiden ble det skilt som et eget satsingsprosjekt, men under et eget merkenavn. BMC ønsket å holde på BMC-merkevaren som en racing-orientert sykkelprodusent. Scor ble skapt for å tekkes de lekne stisyklistene som er mer opptatt av hopping, triksing og lek, enn av O2-tall og tideler.
Også elsykkel
Etter tre år med utvikling lanseres nå de første Scor-modellene på markedet.
Kolleksjonen består kun av en standard-ramme og en elsykkelramme. Begge kan settes opp med enten 140 eller 160 mm vandring. Sykkelen har justerbart styrelager og en flip-chip i demperfestet slik at den samme rammen kan brukes både med 140 og 160 mm lang gaffel, uten at geometrien blir rar. Det gir også muligheten til noe justering av vinkler og krankhøyde avhengig av terreng og kjørestil.
På standard-rammen er kjedestagslengden så kort som 432 mm. Schoefler sier at dette er bevisst for å gi sykkelen mest mulig leken popp, om det så går litt på bekostning av klatregenskapene.
Styrevinkelen er satt til 63,8 grader på 160 mm-modellen, mens 140 mm-modellen får 64,5 graders vinkel i front.
Scor-syklene kommer i fire størrelser, definert av rammens reach-mål/rammelengde. Large-sykler har rammelengde på 485 mm for LT-versjonen og 490 mm for ST-versjonen.
Demperopphenget er plassert lavt på sykkelen og er inspirert av BMCs APS-system, men med bakdemperen festet til den nedre rammelinken. Dette er først og fremst med på å senke tyngdepunktet på sykkelen, men gir også andre muligheter for spesialtilpasse opphengets utveksling og fjærrate. Opphenget er tilpasset bruk av både luft- og fjærdempere.
Opphengets utseende minner om det vi kjenner fra Santa Cruz sine stisykler. Opphenget består som APS av to små linker mellom front og bakramme. Men i motsetning til Santa Cruz' VPP-oppheng der de korte linken beveger seg i motsatt retning av hverandre gjennom vandringen beveger linkene i Scor og BMC sine oppheng seg i samme retning.
BMCs APS-oppheng er mer likt DW-link i funksjonen, såpass likt DW-link at det i normale tilfeller ville ha blitt rammet av Dave Weagles DW-link patent, men BMC har bevis på at de brukte varianter av dette opphenget før Weagle patenterte sin løsning.
Alle Scor-syklene kommer i karbon. Rammen inkluderer internrør for enkel føring av vaiere og slanger.
Utstyrspakkene er fokusert rundt dyre og fine demperenheter først og noe rimeligere drivverk og deler forøvrig. Syklene har et egenutviklet karbonstyre. Standardsyklene, uten motor har et eget lagringsrom for miniverktøy under underørsbeskyttelsen. I lagringsrommet er det også plass til et ekstra girøre. Alle syklene vil leveres med ekstra girøre. Girøret er forøvrig SRAMs nye universelle girøre som flere og flere produsenter tar i bruk.
Samtidig som Scor lanserer 4060-modellen uten motor lanserer de også tilsvarende sykkel med Shimanos EP8-motor. Elsykkelen 4060 Z er til forveksling lik de vanlige modellene. Den har identisk geometri og et Darfon-batteri på 720 Wh integrert i underrøret. Batteriet kan enkelt taes ut med en unbrakonøkkel.
Logoføringen på Scor-syklene er så minimalistisk du får den. En beskyttelsplate i aluminium bakpå seterøret er eneste sted der modellnavn og merke står. Denne platen er plassert der for å beskytte mot dekkgniss mot seterøret hvis du bruker for store dekk. Platen kan enkelt skiftes ut, slik at du kan bruke dekkspor i denne platen som en gruve-undulat for om du har for stort bakdekk, eller for myk demper.
I tillegg til platen bak seterøret vil Scor-syklene leveres med en egen pakke med rammebeskyttende klistremerker i forskjellig design. Man kan også designe sine egne merker. Scor har laget disse beskytterne i samarbeid med rammebeskyttelsesprodusenten Slicy.
Mye for pengene
Standardsyklene kommer i to prisklasser. De dyreste har SRAMs GX-drivverk og toppdempere, mens de rimeligere kommer med SRAMs NX-drivverk og hakket rimeligere demperenheter.
4060 LT med GX-pakke og toppdempere fra Fox er priset til: 6 299 Euro - noe som må sies å være ganske bra.
4060 LT med NX-pakke og dempere fra Rock Shox er priset til 4 299 Euro
Syklene med kortere vandring koster det samme som dem med 160 mm, men her har også toppmodellen RockShox-dempere.
Elsyklene vil koste 8 299 og 6299 euro i begge vandringsalternativer.
Scor opplyser at de i første omgang vil satse på det de omtaler som alpe-regionen, men at løse rammesett vil være tilgjengelig for kjøp i egen nettbutikk.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.