Gir deg svar
Lurer du på hvorfor alle hjul er bygget med eikene i tre kryss? Eller hvorfor forhjulet på Mavic Crossmax er bygget helt uten kryss? Da trenger du ikke snu deg lenger enn til denne boken.
Jobst Brandts bok "The Bicycle Wheel", gir deg svaret på begge disse spørsmålene og enda flere i denne meget vitenskapelige boken om hjulet. Den glupe fyren i det fjerne østen som fant opp hjulet på en god solskinnsdag for et par tusen år siden tenkte neppe over at en felg faktisk ikke trenger å henge sammen, så lenge eikene er nøyaktig like stramme over hele hjulet.
Jobst Brandt tar ikke bare for seg hvordan en skal bygge eller rette et hjul, men han forklarer også meget grundig hvordan hjulet er bygd opp. Med bakgrunn i en rekke vitenskaplige forsøk og undersøkelser forklarer han alt om hvorfor du bør bruke "reduserte/buttede" eiker, og hvorfor tre-kryss er å foretrekke fremfor to-kryss.
Slik gjør du det selv
Boken er bygd opp i tre deler. Den første delen tar for seg teorien rundt hjulets forskjellige komponenter. Del to, hvordan du skal gå frem for å bygge et hjul, og del tre tar for seg testresultater og målinger.
Boken er lett og forstå, og undertegnede bygget sitt eget hjul relativt greit ved hjelp av Jobst Brandts forklaringer. Illustrasjonene er lettfattelige, og til god hjelp ved reperasjoner og bygging av hjul.
Hjul på ramme alvor
For oss rytmiske og lekne nordmenn med god humor, kan boken til tider være vel alvorlig og vitenskaplig, men så gir den seg heller ikke ut for å være noe annet heller. Den er en vitenskaplig tilnærming til et felt med mange myter og (mis)forståelser.
"The Bicycle Wheel" er en bok alle amatørmekanikere bør ha i hylla, og vil spare deg for endel verkstedregninger.
Boken kan bestilles på Avocets hjemmeside, eller hos Amazon