Resultatene av oppkjøpet har allerede vært synlig i Scotts nyeste Spark-serie med rittsykler og kvikke fulldempere. Bolds unike løsning med bakdemperen integrert i rammen løftet de nye Spark-modellene inn i fremtiden.
Nå lanserer Bold sin helt nye stisykkel Linkin. Den kan minne noe om Scott Spark ved første øyekast, men forskjellene er egentlig store og vesentlige.
La oss ta for oss faktaene først:
Bold Linkin kommer enten med 135 mm vandring bak og 140 mm foran eller med 150 bak og 150 foran. Akkurat som det nye sveitsiske merket Scor lager altså Bold samme sykkelen med to vandringsalternativer.
Rammen er laget av karbon
Bakdemperen sitter vannrett inne i rammen
Bakhjulsopphenget er et multilink-oppheng med korte linker mellom front og bakramme
Sykkelen bruker en Tracloc-bryter på styret, lik Scotts Twinloc. Denne lar deg justere bakdemperen i tre nivåer. Åpen, Traction og låst.
Geometrien kan justeres på flere måter. Flipchip i bakrammen og vridbart styrelager.
Rammen har helt integrert vaier- og bremseslangeføring, lik den på Scott Spark
Integrert i rammen er både miniverktøy og nød-kit bestående av reserveslange, mini-pumpe, dekkspaker og kjedelink.
Da bakdemperen og selve demperopphenget sitter helt nederst på sykkelen er det ekstra god plass til lang senkepinne, gjerne en med 200 mm vandring.
Progressiv geometri - 64,2-65,6-graders styrevinkel, 77,4 graders setevinkel og hele 490 mm reach-mål i størrelse large. Kjedestagslengde på korte 434 mm både på modellen med 150 mm vandring og på den med 135 mm.
Rammevekten er oppgitt til 3099 gram med bakdemper
At det ikke står spesifisert i presse-informasjonen at Bold Linkin kommer med 29-tommers hjul, sier noe om hvor etablert dette nå er som den gjeldende standarden.
Integrert sag- og vandringsmåler
I tillegg til at bakdemperen er inne i selve rammen har Bold Linkin flere smarte og unike løsninger. Et par av dem er et resultat av den integrerte demperen. Sag-måleren på utsiden roterer med vandringen og dytter en magnet som viser deg sag-mengden. Denne måleren viser deg også om du har makset ut mengden vandring i løpet av en tur slik at du kan justere demperen deretter.
Bakdemperen er som på Scott sine sykler laget slik at den i styrebryterens midtstilling ikke bare strammes opp. Vandringen reduseres også, slik at sykkelen blir stående høyt i vandringen og den bratte setevinkelen opprettholdes. Dette skal gi bedre klatreegenskaper i bratte motbakker.
Syklene med 135 mm vandring får vandringen redusert til 90 mm i traction-modus. 150 mm-modellene får 100 mm vandring i traction-modus.
At demperopphenget er et multilink-oppheng med såkalt virtuelt vippe-punkt bør borge for at Bold Linkin kan bli enda mer tråkkeffektiv enn Scott sine stisykler, samtidig som det også kan gi Bold Linkin bedre demperegenskaper utfor.
Bold Linkin kommer i fire komplette varianter. To med 150 mm vandring og to med 135/140 mm vandring. Det går også an å kjøpe løse rammesett. Disse kommer i utgangspunktet med 150 mm vandring bak, men et link-kit som reduserer vandringen til 135 mm kan leveres med.
Bold Linkin 150 Ultimate kommer med toppdempere fra Fox, SRAM XX1 AXS trådløst girsystem og XMC 1501 karbonhjul fra DT Swiss. Sykkelen kommer levert med 2,6 tommers brede Maxxis-dekk.
Oppgitt vekt er 13 kilo uten nød-kitet i rammen.
Bold Linkin 150 Pro er satt opp med Öhlins RXF36-gaffel, Fox Nude 5T Evol bakdemper og Shimano XT-drivverk. Hjulsettet er et Syncros Revelstoke 1,5. Sykkelen kommer levert med 2,6 tommers brede Maxxis-dekk.
Oppgitt vekt er 13,9 kilo uten nød-kitet
Bold Linkin 135 Ultimate er rimeligere satt opp enn 150-varianten. Den har Fox Performance Elite 36-gaffel og Fox Nude-bakdemper. Drivverket er SRAMs trådløse GX AXS-variant. Hjulsettet et DT Swiss XM 1850 Spline med alu-felger. Også Linkin 135 kommer med svære 2,6-tommers Maxxis-dekk. Dissector foran og bak.
Oppgitt vekt: 13,9 kilo.
Bold Linkin 135 Pro er den minst dyre modellen. Denne har Rock Shox Pike Select RC gaffel og Rock Shox Deluxe Select-bakdemper. Drivverket er SRAMs mekaniske GX-variant og hjulsettet er et Syncros Revelstoke 2.0. Også denne modellen kommer med Maxxis-dekk i 2,6-tommers bredde.
Oppgitt vekt: 13,9 kilo.
Vi har spurt Ramo om norske priser og vil oppdatere saken så fort vi har dem. Vi kan nok uansett forvente at Bold satser på å markere seg som et eksklusivt merke i den øvre enden av prisskalaen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.