NY HABIT: Enduro-legenden Jerome Clementz har hatt noen ord med i laget når det kommer til utviklingen av nye Cannondale Habit. Foto: Cannondale
Lesetid: 6 minutter
Amerikanske Cannondale har aldri vært redde for å gå egne veier. Og mens de har vært pionerer på flere områder har de også vært ganske gammeldagse på andre.
Habit er merkets hverdags-stisykkelen. Sykkelen du bruker til stisyklingen du bedriver daglig, med en god kombinasjon av klatringer, småkupert terreng og heftige utforkjøringer. Habit er ikke en rittsykkel og ikke en endurosykkel, men en allsidig stisykkel. Det er i kategorien det Habit hører hjemme at de fleste kanskje burde velge sykler fra, men mange av oss velger sykkel best tilpasset de spesielle anledningene, snarere enn til alle de turene vi gjør mellom dem.
Vandringsmengden er satt til 130 mm foran og bak og geometrien er tilpasset allsidig sykling og moderne forventninger. Med mer vandring og større hjul har Habit tatt flere steg bort fra den nesten rittsykkellignende sykkelen den var i forrige generasjon og tatt klare steg i retning ren, leken og utagerende stisykling.
Cannondale har lenge hatt lange sykler, og Habit fortsetter med dette. I tillegg får den en for kategorien slak styrevinkel på 66 grader, middels korte kjedestag på 435 mm og passe bratt, men ikke revolusjonerende, 74,5-graders setevinkel. Cannondale har valgt å droppe Lefty-gaffelen denne gangen. Det kan virke som om det nå kun er rittsyklene F-Si og Scalpel som utstyres med det ettbeinte kjennetegnet.
Likevel, det kanskje mest overraskende med nye Habit er at Cannondale for første gang introduserer leddet kjedestag på en av sine fulldempere. Cannondale har ligget i skyttergraven for robuste og enkle single-pivot-sykler så lenge de har laget fulldempede terrengsykler og har finpusset på slike enkle oppheng siden sine første terrengsykler i 1992. Siste generasjoner Jekyll og Trigger er eksempler på dette. Med Habit tar de et steg bort fra det enkle opphenget med kun et kraftig ledd mellom front og bakramme og hiver på et ledd bakerst på kjedestaget. Slike ledd har vi tidligere omtalt som Horst-link, selv om eieren av det nå utgåtte patentet, Specialized har prøvd å få oss til å omtale leddet som FSR-link.
Cannondale påpeker selv ulempene med et enkelt single-pivot-oppheng i produktbeskrivelsen av nye Habit. Med et enkelt oppheng uten ledd mellom frontramme og bakhjul vil man enten få litt dårlige bremseegenskaper, eller dårligere tråkkeegenskaper enn ønskelig. Leddet bakerst på kjedestaget fikser på mye av dette og Cannondales egne testing under utviklingen av nye Habit viste at leddet på kjedestaget forbedret både bremse- og demperegenskapene for sykkelen merkbart. Bremselengden ble redusert, tilgjengelig bremsekraft økte og hjulgrepet ble bedre da bakhjulet fulgte underlaget bedre.
Cannondale går selv ganske langt i å blottlegge single-pivot-opphengets mangler i sin beskrivelse.
Sitat Cannondale Habit White Paper: Experiments were conducted to investigate the dynamic response of rear suspension under braking and its effect on traction. Initial testing specifically compared a single pivot design (anti-rise = 100%) to a 4-bar linkage (anti-rise = 50-60%). Telemetry data showed that both suspension platforms were active during braking and able to track over bumps and holes under brake loads. However, the lower anti-rise of the 4-bar linkage provided improved braking performance and traction. It also demonstrated improved control upon rear wheel lockup during hard and abrupt brake applications. On the 4-bar linkage, the lower anti-rise leads to 20-30% greater extension of the suspension under braking compared to the single pivot. This allows the rear suspension to operate in a lower part of the travel, which provides a suppler ride and improved traction compared to the single pivot
Men Cannondale ville ikke vært Cannondale hvis de ikke hadde noen egne løsninger også på Habit. De fortsetter med sine asymmetriske bakrammer, med bakhjulet og drivverket flyttet noen millimeter til høyre i forhold til standard. Dette gir økt dekklaring, et stivere bakhjul og i følge Cannondale en bedre kjedelinje for dagens moderne drivverk med store kassetter.
Proporsjonal respons
Nytt på Habit er noe Cannondale har valgt å kalle Proportional Response. Dette innebærer at demperoppsettet er forskjellig for de forskjellige størrelsene. Og da altså ikke bare ved hjelp av forskjellig demper-tune i selve demperenhetene, men også med forskjellig oppsett av selve vippearmen som sørger for bakdemperens utveksling og fjærrate. Cannondale hevder at lik fjærrate og utveksling på tvers av størrelser vil føre til dårligere bremseegenskaper for lettere syklister på små sykler, og dårligere tråkkeegenskaper for tunge syklister på større sykler. Vanligvis settes fjærraten opp for medium-størrelsen og kopieres til de andre størrelsene. Cannondale gjorde noe tilsvarende som på nye Habit da de lanserte sin siste generasjon av komfort-landeveissykkelen Synapse. Her er både gaffelfremløp og styrelagerdimensjon tilpasset forskjellige størrelser for at syklister på forskjellige størrelser skal oppleve like egenskaper i sykkelen. Store størrelser lages stivere enn små.
Den integrerte vaierføringen består av rør støpt inn i rammekonstruksjonen slik at treing av slanger og kabler skal være enkelt og forutsigbart. Takk for det.
Alle syklene har plass til flaskeholder, der den skal være, på underrøret. Ingen av syklene i Habit-samlingen kan brukes med frontgir. ISCG-fester for kjedefører er integrert, rammebeskytter under underrøret og på kjedestaget likeså.
Oppsummert om Habit anno 2019:
Hjulstørrelse: 29 eller 27,5+
Vandring: 130/130 mm
Styrerørsvinkel: 66 grader
Seterørsvinkel: 74,5 grader
Kjedestagslengde: 435 mm
Asymmetrisk Ai bakramme og hjul
Leddet kjedestag i bakhjulsopphenget
Flaskeholder inne i fronttriangelet på underrøret
Innvendig vaierføring i integrerte rør
Forskjellig fjærrate for hver størrelse
Cannondale har valgt å prioritere noen viktige deler i utstyringen av de forskjellige Habit-modellene. Alle syklene er utstyrt med kvalitetsdekk fra Maxxis og demperenheter fra Fox. Korte styreframspring, 760-780 mm brede styrer og brede felger går også igjen gjennom hele kolleksjonen fra dyr til billig, og også på modellene som skal være tilpasset jenter.
Cannondale har valgt å utstyre toppmodellen Habit Carbon 1 med Shimanos nye 12-delte XTR-gruppe, inkludert XTR-nav. Denne modellen får også Fox Factory-demperenheter og senkepinne, alle med Kashima-belegg.
De to andre karbon-modellene - Habit Karbon 2 og Habit Karbon 3 får 12-delt SRAM-drivverk, henholdsvis GX og NX Eagle, Performance Elite og Performance-dempere og Cannondales egne DownLow-senkepinne.
Habit vil også komme i tre rimeligere alu-modeller. Habit Al 4, 5 og 6.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.