Både Rize og Moto er tenkt å være sykler som kan gjøre alt. Hvilken som er mest aktuell for deg kommer an på hva du ser for deg å gjøre. Leter du opp bratte linjer i høye fjell og verdsetter nedfarten mye høyere enn oppturen, er det Moto som er Cannondales svar.
Sykler du på stier i Marka og liker å sykle både oppover og nedover, og kanskje være med på et ritt også, så er Rize den sykkelen Cannondale vil at du skal kjøpe.
Tørre tall
Som alltid har Cannondale satset hardt på integrering. Sykkelen er bygget opp som en pakke og alt er tenkt som en helhet hele veien. Rize-rammen veier imponerende 2115 gram i large med lakk, uten demper. Lefty-gaffelen med 130 mm vandring veier sensasjonelle 1315 gram. Fornavet til Cannondale er også av de aller letteste på markedet.
Videre i SI - Systemintegrasjonen - til Cannondale følger Hollwgram SL-kranksettet som veier 655 gram og et styrelager som veier 60 gram. Komplett vipper Rize Carbon 1 vekta på 10,7 kilo. Det er imponerende lett for en 130 mm sykkel og helt på høyde med konkurrentene i dette segmentet: Specialized FSR Sworks, Gary Fisher HiFi karbon og Ibis Mojo SL.
Sammenlignet med maratonsykkelen Rush så har Rize fått et avstivende svingledd. Svingarmen er asymetrisk og de store kjedestagene skal sørge for god sideveis stivhet.
Et viktig poeng under utformingen av Rize har i følge designer Torgny Fjellskaar vært å få Rize til å se mer effektiv og lettere ut enn Prophet. Prophet så kanskje litt mye ut som en lett freeride-sykkel til at de sportslige stisyklistene oppfattet den som et alternativ.
En ting som er helt nytt på Rize er integreringen av seterøret og krankhuset. Disse er laget i én del noe som sammen med BB30 kranklageret skal gi økt stivhet og lavere vekt som alltid.
Cannondale Rize vil komme i fem modeller fra 16 990 kroner til 55 990 kroner. De tre dyreste vil være i karbon, mens Rize 4 og 5 er laget av aluminium. Syklene vil være i salg fra 15. april.