Sammenlignet med de siste årenes Cannondaler byr Moto på helt nye ideer. Fortsatt satser Cannondale på single pivot-oppheng av bakhjulet, men på Moto er dette langt fra like enkelt og rett fram som Prophet- og Perp-syklene fra tidligere år. Moto har ledd og lagre i flere retninger, og tankene går både til Commencal og Treks nye Fuel EX-serie. 160 mm vandring er helt klart blitt gjeldende vandringsmengde for sykler i den såkalte all mountain-klassen, det vi vil kalle grove stisykler her på berget. Disse syklene kommer aller best til sin rett ved lange utforkjøringer som kun er tilgjengelige ved å sykle til toppen først. Topptur-sykler med nedkjøringen som motivasjon er kanskje den mest presise båsen å plassere disse syklene i.
Norsk design
Cannondale er i høyeste grad et amerikansk sykkelmerke. Fortsatt blir en del av syklene også laget i USA. Men mye av utviklingen foregår også i Europa. På Europa-kontoret i Basel i Sveits sitter Cannondales sjefsdesigner Torgny Fjellskaar og bestemmer hvordan syklene skal se ut og hvordan funksjonen skal inkorporeres i nye rammedesign. Trass i at pengene ved kjøp av Cannondale ikke havner i et norsk selskap, så er kanskje Cannondales sykler de med mest input fra en nordmann på markedet.
–Som designansvarlig er jeg selvsagt involvert i alle nye modeller, men det betyr ikke at jeg designer alt selv. I mange tilfeller dreier det seg om å jobbe sammen med og veilede andre designere og ingeniører, sier en beskjeden Fjellskaar selv.
–Moto er først og fremst designet for å se agressiv og robust ut, og representerer en designretning vi kommer til å gå videre med for flere av våre framtidige modeller, hvor et mer komplekst spill mellom myke overflater og harde kanter kommer til å bli mer framtredende, ikke helt ulikt det du ser hos enkelte motorsykkel- og bilmerker, sier Torgny. – Vi la ned veldig mye tid i å designe detaljene, og alle freste og smidde deler er på et helt annet nivå enn det vi noensinne tidligere har gjort. Mye av dette synes imidlertid ikke så godt på bilder, det sees først når du har sykkelen foran deg, forteller han til TERRENGSYKKEL.
Det er liten tvil om at Moto er den kraftigste sykkelen Cannondale har lansert på en stund. Det gigantiske underrøret og de krafige stagene som demperen er festet i, vitner om styrke og kraft. Styrerøret er også et av de største på markedet.
I tillegg til solide rammerør og et kjempestort styrerør på 66,6 mm er også Moto klargjort for det meste av bakhjulsfester som finnes på markedet, bl.a Rock Shox' solide Maxle-løsning.
I salg fra 31. mai
Hvis du fikk lyst på en Moto, så må du vente til nærmere sommeren. Syklene vil være i handelen fra 31. mai. Moto vil bli lansert i fire forskellige varianter md varierende utstyrspakker. Ingen av syklene vil være dårlige, og den rimeligste i linja, Moto 3, vil være utstyrt med Rock Shox Lyric-gaffel og ha en vekt på drøye 15 kilo. Prisen vil være 28 990.
Moto Ultimate kommer utstyrt med alt fra absolut øverste hylle, inkludert Avid Ultimate-bremser og Cannondales egen BB33 Hollowgram-krank.
Moto 1 får i tillegg justerbar setepinne fra Maverick/Crank Brothers. Denne lure løsningen har også bl.a. Scott gått for på Ransom-syklene sine i år.
TERRENGSYKKEL håper å komme tilbake med en test av Moto i løpet av våren.
Se video: