BRENNHET: Vi fikk prøvesykle Canyons nye Neuron CF i Sintra i Portugal, blant annet gjennom et fersk skogbrannfelt. Foto: Markus Greber/Canyon
Lesetid: 10 minutter
Neuron har lenge levd et beskjedent liv på Canyons nettsider. Canyon har liksom vært litt halvhjertede med Neuron-modellen. Rundt modellen, som på mange måter kan være Canyons mest allsidige sykkel, har avanserte karbonsykler med avanserte demperløsninger dukket opp både til høyre og venstre. Neuron stod igjen i kolleksjonen som eneste terrengsykkel kun tilgjengelig med aluminiumsramme. Det lå i kortene at en real oppdatering var på gang.
Det er ikke helt lett å kjenne igjen Neurons opphav i den nye modellen. Samtidig er det lett å se nye Neuron CFs slektskap til de andre nyere syklene i Canyons etter hvert så velfylte kolleksjon. Linjene på nye Neuron har vi sett før i fjorårsoppgraderingen av Spectral, sommmerens lansering av siste versjon av rittsykkelen Lux og den stille lanseringen av nye Torque for noen uker siden. Alle disse drar veksler på ursyklene i den moderne Canyon-kolleksjonen – endurosykkelen Strive og utforsykkelen Sender.
Canyon selv trekker linjene helt tilbake til karbonsykkelen Nerve CF som kom i 2013. Den ble møtt av markedet med stor entusiasme som en lett stisykkel med 120 mm vandring og egenskaper som både fungerte til rittsykling og alpekryssing, som tyskerne liker å drive med.
Men Nerve CF hadde en kritisk feil – den var laget med 26-tommers hjul. Entusiasmen i 2013 ble i 2014 snudd til en fraværende interesse i markedet – eller som Canyons PRsjef Thorsten Lewandowski selv sier det: – Den gikk fra Hero til Zero i løpet av et år.
Tross den lærepengen har etterkommeren Neuron vært alene om å vaie flagget for store hjul blant merket fra Koblenz’ stisykler. Stisykkelen Spectral kom i både 27,5 og 29er-versjoner i forrige generasjon, mens siste generasjon kun kommer med 27,5-hjul. Hverken endurosykkelen Strive eller høkke-sykkelen Torque kommer med 29er-hjul. Heller ikke utforsykkelen Sender er tilgjengelig med store hjul, til tross for at mange av verdenscupsyklistene i utfor har gått over til markedets største hjulstørrelse. Canyons utforlag er frontet av australske Troy Brosnan som knapt måler over 170, noe som kan være noe av forklaringen til at utforsykkelen har forblitt en sykkel med 27,5-tommers hjul.
Men tilbake til nye Neuron CF – carbon fiber. Linjene på nye Neuron er dønn Canyon slik vi har lært oss å se det tyske internettmerket de siste årene. Setestagene glir nærmest usynlig over i det lave overrøret, i et design Canyon kaller lightening – da overrørert og kjedestagene skaper formen av et sikk-sakk-lyn med demperlinken. Bakdemperen legger seg beskjedent parallelt med overrøret. Her skiller Neuron CF seg fra den oppdaterte Neuron AL som ble lansert under radaren tidligere i høst. Den har oppdatert geometri, men lik utforming som forrige generasjon Neuron.
De markerte profilene der over- og underør møtes i styrerøret er delt av både Spectral, utforsykkelen Sender, rittsykkelen Lux og den helt nye ekstreme nedover-sykkelen Torque. Alle syklene har også til felles den moderne tolkningen av det klassiske opphenget med leddet kjedestag, altså såkalt Horst Link, med ledd rett foran bakakslingen.
Neuron har også adoptert Canyons demperfilosofi som startet med Sender for to år siden. Vincenz Thoma – ingeniør hos Canyon kaller demper-dynamikken de har bygget inn i rammen for Triple Phase Suspension. Dempingen skal være myk og følsom i første tredel av vandringen, støttende og stabil i andre del, og progressiv, streng og stram i tredje del. Den totale mengden vandring skal kun hentes ut når du trenger det som aller mest. Vincenz Thoma forteller oss at en Shape-shifter-løsning lik den på Strive ikke ble vurdert på Neuron CF. Shape Shifter er en racing-funksjon for enduro i følge Thoma og viktigere på en sykkel som Strive som har slakere styrevinkel og dermed kan få mer hjul-flopp i flatt terreng i full vandring.
Nye Neuron kommer med 29er-hjul i størrelsene M, L og XL, mens de to minste størrelsene får 27,5-hjul, men interessant nok, også de får 29er-gaffel.
Dette er i følge Thoma gjort for at syklene i liten størrelse skal få lik trail som syklene i de større størrelsene. Trail beskriver målet mellom hjulets kontakt med bakken og en forlenget linje gjennom styrerøret på sykkelen. Mindre trail gir i følge Thoma mindre hjul-flopp - altså følelsen av at forhjulet legger seg over til siden litt for lett. Thoma mener at egenskapene som kommer av lite trail fører til bedre egenskaper for den gjengse syklist enn de ville fått ved å lage styrevinkelen slakere, eller bruke en custom-gaffel med mindre offset.
Alle størrelsene har 130 mm vandring både foran og bak, men både demperoppsettet/-tunen og komponentene er tilpasset størrelsene. Selv demperlengden er forskjellig fra de små til de store størrelsene.
Canyon har ikke ønsket å revolusjonere moderne stisykkelgeometri, men har fulgt med i timen med hvilke kompromisser som skaper de egenskapene stisyklister ser etter i en allsidig sykkel som kan brukes til nesten alt.
Nye Neuron er heller ikke ment å være en sykkel som er råest til noe spesielt. Som Vincenz Thoma sier, så skal Neuron være mer som en Volkswagen Golf – eller en folkesykkel, om du vil. Altså en terrengsykkel for alle som liker å dra på sykkelturer på stier i skogen og i fjellet.
Canyons produktsjeg Michael Staab mener de går litt mot trenden ved å lage en stisykkel for de vanlige stisyklistene, snarere enn en kortvandret endurosykkel for de mest finslepne teknikerne der ute. – Neuron CF er for de som liker lange turer i fjellet og en runde etter jobb. En sykkel til dette bør ha litt andre kvaliteter enn et leketøy for de beste syklistene, sier Staab.
67,5 graders styrevinkel og 74,5 graders seterørsvinkel er helt i tråd med de siste års trender. Kjedestagene på de tre største størrelsene måler inn på 440 mm, noe som er helt midt på treet for 29ere med tilsvarende vandring. På de minste størrelsene med 27,5 hjul snurper Canyon kjedestagene ned til 430 mm. Canyon har også tilpasset rørstørrelsen de forskjellige størrelsene, slik at egenskapene blir likere fra XS til XL.
XS og S-størrelsene har et underrør med 3 mm mindre diameter enn M og L, mens XL har et underrør som har 7 mm større diameter enn M og L.
Alle størrelser kommer med 60 mm lang stem, de tre største med 760 mm brede styrer, de to minste med 740 mm.
Rammevekten med bakdemper er av Canyon oppgitt til å være 2600 gram og komplette sykler veier mellom 12 og 13,5 kilo avhengig av utstyrsnivå.
Neuron CF kommer med gjenget kranklager og skal i følge Canyon sluke dekk opp mot 2,45 tommers bredde. De innrømmer at nymotens 2,6-dekk nok kan passe i noen tilfeller, men må forholde seg til en standard som dikterer at det skal være minst 6 millimeter klaring mellom dekk og ramme på alle kanter.
– Sykkelens bruker og dens bruksområde passer nok bedre til smalere dekk enn 2,6 tommer uansett, sier Vincenz Thoma.
Leddene i bakhjulsopphenget har forseglede kulelager. Hovedleddet har to lager på drivsiden og ett på venstre. Lagrene er i tillegg til å være forseglet og satt inn med et spesielt superfett, også innkapslet bak et plastlokk for ekstra holdbarhet.
Staget som kobler selve bakdemperenheten med setestagene er laget av fiberforsterket plast – Canyon skal ha for å kalle en spade en spade her – de kunne ha kalt dette avansert kompositt, men er ærlige om at de faktisk bruker en type plast i syklene sine. Som Thoma sier – en del karbon kan også på mange måter kalles plast, men vi brukte fiberforsterket plast i demperstaget for å lage et stag som også fungerte som deksel for lagrene i leddene. Det er lettere og rimeligere å forme slike komplekse former av plast snarere enn karbon.
Også under underøret har de tatt i bruk plast, dog ikke i en bærende enhet som i demperstaget og her i mer vanlig form, ikke fiberforsterket. Vaiere og slanger går under underøret inne i et plastdeksel. Dette gjør dem lette å nå ved behov, samtidig som de er ute av syne og ute av gjørmespruten. Plastdekslet, som nesten er usynlig fra siden, fungerer også som en rammebeskytter fra krankhuset og nesten helt opp til styrerøret.
Med bøyd underrør og bakdemperen plassert parallelt med overrøret har Canyon fått plass til en flaske der den hører hjemme, inne i rammetriangelet rett foran kranken.
Som på alle nyere Canyon-sykler er også nye Neuron utstyrt med styrestopperen, Impact Protection Unit som forhindrer at du smeller styreenden eller bremse/girhendler i overrøret i et fall. IPU-oppsettet gir litt større styreutslag enn tilsvarende løsning fra Trek.
I kontrast med de fleste andre nylanserte stisykler den siste tiden har Canyon prioritert plass til et frontgir. Festet er avtagbart, men like fullt der hvis du skulle ønske å sette opp sykkelen med to-delt krank. Uten festet montert er det umulig å se, men festet monteres på plastdekselet som dekker over hovedlageret for demperopphenget på høyresiden. Canyon ser at det fortsatt er et marked for 2-delte drivverk blant brukerne de ser som målgruppe for Neuron-sykkelen. Et par av Canyon Neuron CF-modellene kommer satt opp med 2-delt krank fra fabrikken.
Bredt utvalg
Som vanlig fra Canyon så kommer nye Neuron CF i hel rekke forskjellige modeller med forskjellig utstyrsnivå. Canyon er også som vanlig ærlige nok til å opplyse om syklenes faktiske vekt på nettsidene og i utstyrs-matrisene sine. Som et rent nettmerke er de avhengige av å tilby noe mer informasjon enn andre produsenter, men likefullt – her bør andre merker lære av Canyon. Unnskyldningen om at sykler veies på forskjellig vis osv, holder ikke. Canyon opplyser at de veier størrelse M uten pedaler og oppgir en vekt som i liten grad skiller seg fra den vekten sykkelen har når du pakker den opp. Å oppgi for lav vekt vil fort bli gjennomskuet og forbrukere vil raskt ta dem på det.
Vekt på stisykler virker å være et mindre viktig tema nå enn for noen år siden, men det er likefullt et av få objektive mål på sykkel som kan si noe om en sykkels egenskaper.
Da Canyon kun selger sykler over nettet og kun levert direkte fra monteringsfabrikken i Tyskland kutter de flere kostnadskrevende ledd. Prisene på nye Canyon Neuron CF er derfor en del lavere enn vi ser på tilsvarende utstyrte sykler i kategorien.
Canyon har også gjort noen smarte prioriteringer på utstyret for å maksimere funksjon for prisen. For eksempel er syklene helt ned til fjerde nivå utstyrt med kraftige karbonhjul, men relativt rimelige aluminiumstyrer.
Vi ble invitert av Canyon til Portugal tidligere i november og fikk en dag på nye Neuron
CF – da modellen 9.0 SL satt opp med 12-delt X01-gruppe, Reynolds karbonhjul og Performance Elite-dempere fra Fox. Du kan lese rapporten fra prøvesykling i Terrengsykkel 78 som kommer til abonnenter den andre uka i desember, og digitalt samtidig.
Parallelt med lanseringen av nye Neuron CF har Canyon lagt ut en oppdatert versjon av Neuron AL på nettsidene sine. Denne har ikke fått helt samme rammekonfigurasjon som nye Neuron CF, men har fått justert geometrien sammenlignet med tidligere års modeller.
Norske priser: De norske prisene oppgitt i kroner på Canyon.com er alle oppgitt uten 25% mva. Vi har tatt oss bryderiet og regnet ut prisene med MVA for dere. Da trenger dere bare å legge på frakten som Canyon tar.
Neuron CF 8.0: 28 250 kroner
Neuron CF 9.0: 33 500 kroner
Neuron CF 9.0 SL: 38 750 kroner
Neuron CF 9.0 Unlimited: 58 625 kroner
Neuron CF WMN 8.0: 28 250 kroner
Neuron CF WMN 9.0: 32 500 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.