/ Sykler

Test av Canyon Spectral

Canyons nye Spectral-serie kommer i versjoner med både 29 og 27,5-hjul. Vi har testet den kjappe og velutstyrte, Spectral AL 9.0 SL 27,5.

Sist oppdatert: 12. august 2014 kl 09.37
STIJAGER:  Canyons Spectral AL er med på det meste av terrengsykkelmoro. At den er lekker å se på er udiskutabelt. Den skinnende røde finishen er flott. Testsykkelen i Large er kort for størrelsen, men lav over overrøret.
STIJAGER: Canyons Spectral AL er med på det meste av terrengsykkelmoro. At den er lekker å se på er udiskutabelt. Den skinnende røde finishen er flott. Testsykkelen i Large er kort for størrelsen, men lav over overrøret.
Lesetid: 8 minutter

Canyon Spectral AL 9.0 SL 27,5
Vekt: 12,6 kilo
Pris: ca 31 000 kroner ink  moms og frakt
Canyon.com

canyon-0036
canyon-0036

PÅ PLASS: Alt på Spectral AL er der vi forventer at det skal være. Linjene fra setestaget fortsetter gjennom vippearmen til overrøret. Seterøret er bøyd for god dekk-klaring. Vaierføringen er enkel og ryddig.

De fleste nordmenn over en viss alder vil forbinde ordet Spectral med brødrene Dal og professor Drøvels jakt på spektralsteinene. En viktig del av oppveksten for oss født på slutten av 70-tallet eller tidlig på 80-tallet. Brødrende Gaus, Roms og Brummund, reiser land og strand rundt på søken etter en mengde spektral-steiner som sammen skal kunne drive et romskip.

Vi kan hvis vi anstrenger oss litt trekke visse paralleller til Canyons Spectral-sykler. Også de er konstruert for å brukes til turer over land og strand og i variert terreng.

Her finner du flere tester av sykler fra Canyon!

Canyon prøvde seg for sju år siden på en stisykkel i karbon. Den bar navnet Spectral og floppet. Verden var ikke klar for en stisykkel i karbon den gang. Nå er verden klar for både en ny Spectral og stisykler i karbon. Årets Spectral er likevel, paradoksalt nok en alu-sykkel. Derav AL-bokstavene i navnet.

Spectral AL 27,5 er en stisykkel med 140 mm vandring foran og bak, noe som plasserer den midt i stisykkelsegmentet. De mellomstore hjulene er med på å dytte den i retning de grovere syklene, men både vekten og utstyret for øvrig oser allsidighet og flerbruk.

Pakka:

Canyons sykler kommer levert i en pappeske direkte fra lageret i Tyskland. Du må selv sette sykkelen sammen, men det aller meste av monteringen er allerede gjort av en av Canyons faglærte sykkelmekanikere. At mekanikerne er opptatt av presisjon er åpenbart i det du åpner esken. Alt er kappet, justert, strammet og festet etter alle kunstens regler. I tillegg er esken gjennomtenkt og sykkelen ligger godt polstret og beskyttet. Du skal ha uflaks hvis du mottar en sykkel med skrammer eller feil fra Canyon, men det kan skje, og da blir noen av ulempene ved netthandel raskt åpenbare. Å bestille en sykkel fra Canyon er enkelt. Å klage på noe, og reklamere på noe er en litt større jobb.

canyon-0037
canyon-0037

DAGENS DOBBEL: Dobbel-krank er kanskje ikke super-in for tiden, men det gir uten tvil allsidig utveksling til variert stisykling. Både klinger og arm bærer preg av litt bruk

For å komme i gang med syklingen er alt du trenger å gjøre og montere hjulene, samt montere styre og stem, samt justere demperinnstillinger og dekktrykk. Det følger med en enkel momentnøkkel i esken og en fyldig instruksjonsbok som det kan være lurt å følge. Det skal også følge med demperpumpe. Dekkpumpe må du sørge for selv. Pedaler likeså.

9.0 SL-versjonen av Spectral AL er toppmodellen i Spectral-serien. Likevel koster den ikke mer enn om lag 31 000 ferdig importert til Norge. Prisene på Canyon-siden er oppgitt uten MVA, som du må betale ved import til Norge. I tillegg kommer et frakttillegg.

For prisen får du en fin aluminiumsramme med flotte og moderne linjer og det meste av de vi forventer av en moderne stisykkel i dag. Vaierføringen er blant de beste i bransjen og sykkelen kommer ferdig polstret med klistremerker i gnissesoner og med delvis intern vaierføring. Vår testmodell kom med noen gnissesoner fortsatt eksponert. Dette er ulikt Canyon. Dobbeltsjekk selv og monter gjerne noen ekstra beskyttelsesmerker her og der.
Senkepinnen har slange som går gjennom rammen, mens girvaierne er lagt utenpå rammen for enkel service. 9.0 SL kommer utstyrt med en SRAM X0-gruppe med todelt krank, SRAM Trail-bremser og Shimano XT-kassett. Demperenhetene kommer fra Fox og har begge Fox’ sitt attraktive Kashima-belegg for lav friksjon. Gaffelen har vandringsjustering. Setepinnen er en Rock Shox Reverb med den tidligere nevnte interne slangeføringen for fjernkontrollen. Styret og stem kommer fra Race Face, mens setet og holkene er fra Canyons naboer Ergon. Hjulsettet, et XM Spline 1450 fra DT Swiss er skodd med Continental Mountain King II dekk i 2,4 versjon og med slanger. En skikkelig arbeidshest av en utstyrspakke, ikkeno knussel, men heller ikke noe ekstravagant. Til prisen er det bunnsolid og ganske så lett.

canyon-0047
canyon-0047

RYDDIG: Styreoppsett på Canyon-sykkelen er fint og ryddig takket være komplett SRAM-pakke med bremser, girspaker og senkepinneknapp integrert i samme fester. Alu-styre fra Race Face er solid og holder prisen nede.

Det eneste vi kan si noe på er at Race Face Turbine-styret på 740 mm nok kan være noe smalt for noen, samt at dekkene gjerne skulle vært klargjorte for slangeløs bruk. Vi klarte ikke å få dem blåst opp uten slanger, til tross for at felgene er tette.

Kort

Canyon har tidligere vært kjent for at syklene kan ha vært litt store i størrelsen. Spectral-serien er alt annet enn det. Den er snarere i korteste laget. Vår testmodell i Large er oppgitt til å ha et overrør på 612 mm. Dette er ganske så kort for en sykkel med 60 mm stem, slakk 67-graders styrevinkel og bratt 75,5 graders setevinkel. Sittestillingen er dermed ganske så oppreist. Likevel føler vi oss veldig hjemme på sykkelen i det vi tråkker i vei ut i terrenget.

Kontroll på demperne

Transporten til den første stien går som smurt med låsbare dempere både foran og bak og en vekt på under 13 kilo med pedaler. Senkefunksjonen på gaffelen føler vi lite behov for, selv i bratte asfaltklatringer. Bakdemperen holder seg godt oppe, så sykkelen føles balansert med gaffelen i full lengde. I mer tekniske klatringer er sykkelen veldig god. Demperopphenget med leddet kjedestag og lett justerbar Fox CTD-demper gir både godt grep. Med bakdemperen i Trail-modus og gaffelen i Descend er det lett å holde begge hjulene på bakken og i kontroll. Senking av gaffelen er heller ikke her noe tema, men å holde gaffelen myk slik at forhjulet følger hver minste forhøyning i underlaget begrenser stuking og gjør at fronten senker seg naturlig i bratte kneiker der vi legger vekten frampå og sitter på setetuppen.

Inne på de flatere stiene merker vi fort at sykkelen er overraskende kvikk. Den oppfattes som både nervøs og overstyrende når vi akselerer i vei på raske stier. Forhjulet vingler nesten litt fra side til side, uten at fronten føles upresis. I starten opplever vi nesten å svinge ut av stien i svinger i litt fart. Spesielt på raske flater og i slake klatringer føles fronten mer nervøs enn på andre stisykler vi har prøvd. Kort stem, relativt slak styrevinkel og bratt setevinkel er alle med på å gi denne følelsen. Sykkelen inviterer til å stå og jage som på en rittsykkel, og dette gjøres klart best uten å senke gaffelen. Utforkjøringer med løst underlag i svingene havner vi noen ganger i trøbbel etter overstyring og kompensering. Når vi venner oss til det går det etter hvert fra å føles nervøst til å føles kvikt og responsivt, men det krever en myndig pilot som våger å ha vekten frempå ved behov. Gaffelen – en Fox 32 føles litt underdimensjoner for sykkelen for øvrig. Kraftige bremser og en ramme som maser om hardkjør gjør at gaffelen blir frontens svake ledd og at den holder linjer litt mindre strengt enn vi ønsker.

Når terrenget bikker brattere nedover er følelsen merkelig nok en litt annen. Med demperne i åpen stilling synker vi litt mer ned i sykkelen og kjøreegenskapene roer seg. De mellomstore hjulene kommer mer til sin rett. Den kvikke fronten blir stabilisert av farten og momentet i hjulene, noe som gjør at sykkelen er lett å plassere på stien, men samtidig relativt lett å kontrollere og holde på kurs. De kraftige bremsene med store bremseskiver gir super bremsekontroll og dekkene er gripevillige på løst og tørt føre. Gaffelen er igjen litt underdimensjonert og står ikke helt i mot når vi vil svinge hardt vekk fra fall-linjen. Vi føler oss også tvunget til å sykle med høyere lufttrykk i dekkene enn ønskelig for å unngå punkteringer med slanger. Likevel klarer vi ikke å unngå dem helt da heller. Å sykle med slanger på en såpass allsidig stisykkel er en oppskrift på å lære seg å skifte slange i skogen, samtidig som det er med på å ta vekk en del av sykkelgleden. Å hele tiden holde litt igjen av frykt for punkteringer gjør ingen sykler noen tjenester, heller ikke Canyon Spectral Al SL 9.0.

Et dekkskifte bør beregnes inn i sykkelprisen, til tross for Continentaldekkene er ganske så fine for øvrig.

canyon-0051
canyon-0051

SØK DEK(K)NING: Continentals Mountain King 2,4 er gode dekk til variert bruk, men har du vent deg til å sykle med slangeløst oppsett er det frustrerende å gå tilbake til slanger. Mer slangeløsvennlig gummi er ønskelig.

Kortversjonen

Canyon Spectral Al 9.0 SL er en allsidig sykkel som både kan tas med på lange turer i småkupert terreng og på toppturer og i enduro-konkurranser. Canyons proffer har brukt den med hell i Enduro World Series-ritt, da med 160 mm gaffel, noe som vil slakke opp vinklene reelt og stabilisere sykkelen. I standard-oppsett føles Spectral AL nervøs og litt vinklete, men også kvikk og lett. Stabil blir den først litt nede i vandringen og gjerne med setet lavt.

Byggekvaliteten og mengden topp utstyr for pengene er som alltid fra Canyon førsteklasses, men valget av dekk som ikke er konstruert for slangeløs sykling føles som en grov miss.

Er du mindre opptatt av kvikk styring og muligheten til å stå og jage i flatt terreng kommer Spectral også i en EX-utgave med kraftigere 150 mm gaffel og mer topptur/enduro-rettet utstyr.

Publisert 12. august 2014 kl 09.37
Sist oppdatert 12. august 2014 kl 09.37

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen