Canyon lanserer siste versjon av sin allsidige stisykkel Spectral. Nå med 29er-hjul. Helt ny geometri og lettere ramme får du også med på den nye modellen av Canyon Spectral.
Canyon sin enduro-sykkel, Strive har samtidig hatt store hjul i snart to år. Canyon har prioritert store hjul på sykler for syklister som kjemper mot klokka og konkurrenter, mens på syklene til hygge og naturopplevelser har de små hjulene fått lenger livsløp.
Canyons svenske sjefsingeniør Leo Malmeryd er helt åpen på at det å ikke ha en real stisykkel med 29er-hjul har vært en tapt mulighet for Canyon. De er nå opptatt av å fylle igjen dette gapende hullet i modell-linja.
Helt nye Spectral er modellen som skal plugget hullet i katalogen. Fra i dag har Canyon 29er-sykler i alle kategorier. Fra rittsykkelen Lux til utforsykkelen Sender har nå hele Canyons terrengsykkellinje, bortsett fra freeride-sykkelen Torque store hjul.
Spectral CF 29 er en helt ny stisykkel. Den skiller seg fra forrige generasjons Spectral på en rekke områder, ikke bare hjulstørrelsen. Spectral 29 kommer også den med karbonramme og 150 mm vandring foran og bak.
Spectral 29 kommer også i versjoner med 160 mm gaffel. Forøvrig er det meste forskjellig fra forgjengeren.
på geometrien ser vi den største endringen. Forrige generasjon Spectral var med sine små 27,5-tommers hjul og spesielt høye front ikke veldig moderne i oppsettet. Nye Spectral 29 tar et stort sprang inn i fremtiden med sine moderne og relativt progressive vinkler og mål.
I tråd med nye trender er Spectral 29 vesentlig lenger enn forrige generasjon. Setevinkelen er en god del brattere og styrevinkelen er gjort en god del slakere.
Styrevinkelen er nå oppgitt til 64,5 grader med 150 mm gaffel og 64 grader med 160 mm gaffel. Setevinkelen er oppgitt til 76,5 grader med det korte gaffelalternativet og 76 grader med den lengre gaffelen. På forrige generasjon Spectral var vinklene henholdsvis 66 og 74 grader.
Canyon har også lagt inn en justeringsmulighet i festet til bakdemperen som lar deg heve kranken og bratte opp vinklene noe hvis du ønsker at sykkelen skal være mer tilpasset lange klatringer og mer småkupert terreng.
Canyon understreker at de måler setevinkel litt annerledes enn mange andre produsenter som har en rammekonstruksjon der selve seterøret går i en slakere vinkel enn en tenkt linje fra kranken til seteklemma på setepinnen. De fleste andre produsenter måler denne vinkelen med setet i samme høyde som styret, noe som ikke representerer virkeligheten på noen god måte.
Canyon måler den effektive setevinkelen til en setehøyde som bedre representerer den faktiske setehøyden en syklist vil ha på sykkelen i den gitte størrelsen. Setevinkelen vil dermed i praksis oppleves noe brattere enn det tallene i tabellen tilsier.
I størrelse large har Canyon økt rammelengden (reach) fra 455 mm til 485 mm. Samtidig er rammehøyde i front (stack) senket fra høye 637 mm til 628 mm tross økningen i hjulstørrelse.
For å få plass til de store hjulene, samt gi sykkelen bedre balanse og mer stødighet i stor fart, er kjedestagslengden økt fra 430 mm til 437 mm. Totalt er akselavstanden i størrelse large økt fra 1208 mm på forrige generasjon Spectral til 1253 mm på den nye 29-er-modellen.
Malmeryd, selv en ivrig freeride- og stisyklist er også opptatt av at de på nye Spectral har laget plass til skikkelig lange senkepinner. De større størrelsene av sykkelen kommer levert med senkepinne med 170 mm vandring, men Malmeryd er rask til å påpeke at selv medium kan sluke en senkepinne med 200 mm vandring, hvis du skulle ønske det.
Seterøret på sykkelen går ubrutt forbi der vippearmen monteres og senkepinnene skal derfor kunne bunnes helt i ramma uten problemer.
Like demperegeskaper som før.
Canyon har videre valgt å beholde både formen på demperopphenget og i all hovedsak også demperegenskapene fra forrige generasjon Spectral. Progressiviteten i bakdemper-opphenget er økt med om lag 4 prosent, samtidig som mengden anti-husking som er bygget inn i opphenget er økt noe rundt det såkalte sag-punktet, altså det nivået bakdemperen komprimeres til kun under syklistens vekt.
Rammevekten er redusert med 222 gram totalt, sammenlignet med forrige generasjon Spectral CF. Canyon har likevel lagt på materiale der de har ment det hensiktsmessig. De oppgir at stivheten i styrerrøret på nye Spectral er på 65 Nm, opp fra 55 Nm på forrige generasjon.
Canyon har testet nye Spectral til den standarden de bruker på sykler som skal brukes til utfor-verdenscup og konkurranser som Red Bull Rampage, altså det nivået som Canyon kaller kategori 4 - deres mest solide nivå.
Nye Spectral er med andre ord laget for å tåle all den juling vi som stisyklister kan klare å utsette den for.
klønesikre bolter
En smart detalj mange av oss som skrur på egen sykkel vil sette pris på er de utbyttbare gjengeinnsatsene på utsatte steder. Dråpeformede metalinnsatser er lagt inn i karbonramma der hvor bolter holder rammas forskjellige deler sammen. Dette betyr at selv mekanikere med et tosifret antall tommeltotter kan skru på sykkelen uten å ødelegge den permanent. Er du så uheldig, eller klønete at du drar over noen gjenger kan disse raskt byttes ut.
Fortsatt er leddboltene på Spectral forseglet dobbelt rundt lagrene for å hindre vann og grus fra å trenge inn, men i motsetning til på forrige generasjon Spectral er ikke boltene dekket av plastlokk på den nye modellen. Dette gjør de enklere å skru på, samtidig som det reduserer friksjonen rundt leddene på ramma. Den har også gjenget kranklager, noe som igjen er en fordel for de mer klønete mekanikerne blant oss.
Canyon har utstyrt Spectral med et avtagbart ISCG-feste for slagring, men har også laget en egen integrert kjedefører. Denne har gummibelegg på innsiden for minst mulig støy.
Den kraftige kjedestagsbeskytteren er laget etter oppskrift fra enduroproffen Florian Nicolays mekaniker, Larry Hartwich. Hartwich har eksperimentert med høyde og avstand mellom toppene på kjedestagsbeskytteren for å finne den løsningen som demper mest støy.
Den Toblerone-lignende beskytteren Canyon til slutt gikk for skal ha knottene i perfekt avstand for best mulig støydemping. Også nedre del av høyre setestag har fått en kraftig beskytter.
I motsetning til på forrige generasjon Spectral og siste generasjon Neuron, og i likhet med endurosykkelen Strive, har nye Spectral helt intern vaier- og slangeføring. På forrige Spectral og på Neuron går vaieren til bakgiret, slangen til bakbremsen og vaieren til senkepinnen under det hardt lokk montert under underrøret. På nye Spectral går alle vaiere og slanger inne i egne kanaler inne i selve rammekonstruksjonen. Dette sparer vekt, øker stivheten på ramma og ser mye ryddigere ut. Canyon understreker at det bare er å tre vaieren inn fra kranksiden og så kommer den enkelt ut foran styrerrøret.
Egne komponenter for full kontroll
Canyon har valgt å utstyre Spectral med sine egne stem og styrer. Dette har de gjort, ikke for å spare penger, men for å være sikre på kvaliteten og for at de kan gjennomføre sine egne tester på produktene. Igjen har både G5-stemen og styret gjennomgått tester som matcher det delene til utfor- og freeride-syklene til Canyon må gjennom.
Stemen på Spectral har ganske unik utforming ved at stemboltene skrus loddrett ned bak styret. Dette skal i følge Canyon gjøre det enklere for kunder å montere sykkelen når de tar den ut av esken. Det skal mer til at boltene faller på gulvet og forsvinner under en kommode eller ned i en rist med boltene på denne måten.
Som nett-merke er Canyon opptatt av at syklene deres skal være enkle å montere selv for syklister som ikke er særlige kyndige med unbrakosettet.
Når det gjelder trenden med bagasjerom i underrøret, slik vi har sett på Specialized og Trek sine sti- og endurosykler, har Canyon valgt å ikke gå for en slik løsning.
Leo Malmeryd sier at de ikke ønsket å lage et stort hull i det fine underrøret på sykkelen og at de i stedet har inkludert en enkelt flaskeholderskrue under overrøret for montering av en taske som Canyon kommer til å tilby løst.
Terrengsykkel har allerede fått en Spectral 29 CF 9.0 inn til test. Full testrapport vil komme her på nett og i neste utgave av Fri Flyt.
De norske prisene vil være:
Spectral 29 CF 7 37.799 kr
Spectral 29 CF 8 45.799 kr
Spectral 29 CF 9 57.199 kr
Spectral 29 LTD 68.699 kr
Terrengsykkel har testen en rekke Canyon-sykler opp gjennom årene. Her finner du en oversikt over testene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.