Særlig har kanadiske og britiske rammebyggere ledet an i gjenfødelsen av stålrammer bygget for lengre gafler og større dekk, et såkalt «segment» som de store merkene fortsatt holder seg helt unna.
Bygget for lettvekterne
ChromagSakura er en fiffig kombinasjon av nu-skool og old-skuul stålrammetradisjon. Den nye ramma fra det lille, kanadiske merket veier kun 1,7 kilo, er sveiset av grundig bearbeidede rør i såkalt 4130 chromo-stål og er rettet mot konkurranseryttere eller stisyklister som jakter på en lettest mulig stålsykkel.
Vi kan ikke huske sist vi så en så lett stålramme for stibruk i handelen, men Chromag presiserer da også at dette ikke er ramma for tunge herrer med bøse sporvalg ned virkelig ugreit terreng.
Er du derimot i midtre eller nedre del av normalvekt-skalaen og betrakter deg selv som en lettbeint og rutinert silkekjører forbi steiner og røtter – kan dette være en spennende nyhet.
Freeride-geometri i racingramme
Bruddet med lettvekts-tradisjonen er den avslappede, tilbakelente geometrien, som er kopiert direkte fra de tyngre og mer råkjørende brodermodellene i Chromag-menyen. Sakura oppgis til 68 grader styrevinkel med 130mm gaffel, men anbefales kjørt med kortere vandring. Like fullt er geometrien altså eksakt den samme som rammene utformesteren Tyler Morland banker gjennom urskogen rundt Whistler på.
Kanskje vi like gjerne skulle tatt noen kjappe spørsmål fra salen før vi går videre? Som for eksempel: Chromag? Hva i all verden er det for noe? Og hvem pokker er Tyler Morland?
Sponses av Cove, kjører Chromag
Flott, jeg bare ventet på at noen skulle stille disse spørsmålene! Vi kan begynne med Morland, i all korthet: Tyler Morland (26) fra Whistler er tidligere kanadisk mester i utforsykling, men adskillig mer kjent fra filmlerretet etter sin kjøring i filmer som The Collective og Roam. I utforcupen er han sponset av Cove, men observeres like fullt ustanselig på en av sine stålhardtails av merket Chromag.
Forklaringen er enkel: Tylers gamle kollega fra Evolution Bike Shop i Whistler, Ian Ritz (som forøvrig startet butikken i 1995), er mannen bak Chromag. Det begynte i 2001, da Ritz fikk bygget seg en stålramme akkurat slik han selv ville ha den, skreddersydd for superteknisk og rask stisykling i de kanadiske fjellsidene. Ramma var over tre kilo tung, superstabil og hadde plass til 2.8-dekk ved behov – i god North Shore-tradisjon.
Bygget av Mike Truelove
Året etter hadde han notert seg nok mas til å bestille et knippe ekstra rammer fra custombyggeren Mike Truelove (fabelaktig navn!) i Squamish, tre kvarters kjøring fra Whistler i retning Vancouver. Ritz designet rammene med stor vekt på de små detaljene, fikk dem levert, og så at de forsvant som tørre hveteboller i varmt gress. Han kalte dem Chromag, og et nytt merke var født.
Fra å være et knøttlite undergrunnsmerke blant de lokale fjellsyklistene rundt fjordarmen Howe Sound, har Chromag i dag fem rammer som oppdages av et stadig større publikum. Ritz får maskinert alle smådeler lokalt, i stedet for å kjøpe ting som dropouts, vaierførere, krankhus og styrerør fra eksterne produsenter, og leverer rammene i et bredt utvalg farger. Målet hans har hele tida vært å bygge rammene han selv ønsker seg, og mye tyder på at mange deler hans smak.
Kostbar moro
Fortsatt er det snakk om små serier, og det er også snakk om høye priser. Sakura er den dyreste hittil med rundt 900 amerikanske dollar, ikke så mange hundre dollar unna det du må gi for en full custom-ramme.
Chromag retter seg mot syklistene som ikke føler for å gå for full skreddersøm, men som likevel ønsker seg detaljer og finish i den definitive overklassen, dog uten for mange jålefakter – med en kjørefølelse som er designet midt i det som pr i dag er verdens mekka for hardcore stisykling – av folk som lever og ånder for nettopp dette.
Flatt styre på 71 cm
Når vi først er innom Chromag, må vi selvsagt også nevne at de har nådd rampelyset med sin serie av styreframspring – som blant annet ses foran tenna på Steve Peat og resten av Syndicate-laget til Santa Cruz. Styrer leverer de også, deriblant det som trolig er verdens bredeste, flate styre – Fubar-styret på hele 71 cm med 10 grader backsweep (også kalt bøy). Laget for alle med massevis av vandring i fronten, som ikke trenger et styre som bygger enda mer høyde enn gaffelen allerede gjør.
Nuvel. Vi ser ikke bort fra at dette muligens ble en i overkant lang artikkel om et i overkant smalt merke, men noterer oss like fullt - med udelt glede - at du ble med helt ned hit. Takk for oppmerksomheten, vi er snart tilbake med andre, og muligens noe bredere, nyheter.