I dette utvalget er det hardtail som gir mest moro for penga. Les mer for å finne ut hvorfor.
Fulldempede sykler har vært tilgjengelig i en del år allerede, men ikke før de siste årene har det vært mulig å få kjøpt fulldempede sykler som virkelig virker, til en overkommelig pris. Mange tror at en fulldempet sykkel nødvendigvis er bedre i terrenget enn en hardtail, og at det er morsommere med demping foran og bak.
Men er det virkelig så enkelt? Vi benyttet noen måneder til å komme til bunns i om fulldempede sykler gir mer moro på sti enn de tradisjonelle hardtailene. For at testen skulle være rettferdig, testet vi sykler i samme prisklasse: Fire hardtails og fire fulldempere. De stive syklene var i utgangspunktet relativt like som type sykler, mens fulldemperne var mer forskjellige: Disse varierte fra kvikk og lettbeint til komfortabel og langbeint, og noe midt i mellom.
For kjøperen er det lett å stirre seg blind på XT, LX, dempere og skivebremser. Ute i skogen er det helt andre ting enn merket på delene som betyr noe.
Etter mange timer på hver sykkel fikk vi en del svar: For femten tusen kroner kan man i 2004 få en skikkelig god og morsom sykkel, og det er lov til å ha høye forventninger til produktet. Plutselig er det blitt en svakhet om en sykkel til denne prisen ikke leveres med skivebremser som standard, noe som var helt utenkelig få år tilbake. Det er også mulig å få en fulldempet sykkel med et effektivt dempersystem, skikkelig med dempervandring og ordentlige utstyrspakker.
Likevel skulle det vise seg at sammenlignet med hardtails i samme prisklasse så har fulldemperne mye å kjempe mot. I 2004 kan man plukke hardtails nesten fra øverste hylle hvis man er villig til å skille seg med femten store lapper. Vi vil med en gang få konkludere med at hvis du setter grensen ved femten tusen, så vil vi anbefale hardtail fremfor fulldempere. Er du fast bestemt på fulldempet sykkel bør du kanskje vurdere å legge mer penger på disken for å få noe som funker enda et hakk bedre, og med et jevnt over bedre utstyr. Av de åtte syklene testet er det noen som skiller seg helt klart ut med høy score på "moro-meteret".
Her er linkene til testsyklene:
Hardtails:
Commençal Essence (17.000 kr)
Specialized Stumpjumper (15.000 kr)
Rocky Mountain Vertex 50 (13.995 kr)
Schwinn Moab HT Pro (14.999 kr)
Fulldempere:
Cannondale Jekyll 600 (16.995 kr)
Kona Dawg (15.990 kr)
GT I-Drive XC 3.0 (16.495 kr)
Trek Fuel 90 (15.990 kr)
Tenk på dette før du handler:
Både før og etter at man har trykket "kode+klar" i sykkelbutikken er det små detaljer man bør passe på med ny sykkel. Noen små og enkle, men ikke nødvendigvis fordyrende trekk kan gi deg en sykkel som er bedre tilpassa deg, din kjørestil og dine bruksområder. Til sammen kan slike små detaljer gjøre sykkelopplevelsen enda bedre. Pass på å prøvesitte sykkelen, og be helst om å få ta med deg sykkelen ut på en trilletur på gata utenfor butikken. Dette bør skikkelige sykkelbutikker dessuten tilby, da også butikkene er interesserte i at du skal finne rett sykkel i rett størrelse.
Er ikke sittestillingen komfortabel, så prøv å heve eller senke styreframspringet, noe du bør få gjort i prøveprosessen i butikken. Pass på at setet er i riktig høyde ved testen. For et effektivt tråkk skal man ha setet i en høyde som akkurat tillater at man trår en runde med hælen på pedalen, uten å vippe i hofta.
Lang nok setepinne:Syklene i vår test, og veldig mange sykler generelt, kommer utstyrt med for korte setepinner fra fabrikanten. Dette bør man finne ut av før man er ute på første tur og det er for sent å levere inn pinnen mot innbytte i butikken. Ofte kan den rammestørrelsen som passer perfekt i lengden og styrehøyde være såpass liten at man må ha setepinnen over maksmerket. Det beste da er å bytte pinne snarere enn å gå opp en rammestørrelse. En pinne over maksmerket kan skade rammen over tid.
Bredt styre med oppsving ("riserbar"): Et bredt styre med litt oppsving gjør stor forskjell i teknisk terreng. Styrer som er noe særlig smalere enn 62 cm brede er etter vår mening lite egnet til stibruk. Riser-styrer gir mer komfortabel sittestilling, de gir mer ergonomisk riktig håndstilling, og ikke minst: De gir deg større kontroll når det blir teknisk krevende. Samtidig gir et bredt grep også en masse moment å dra på med i motbakkene. Vi foretrekker styrer på 66-68 cm bredde til stisykling, men dette er individuelt. Prøv deg frem, og kutt bort litt om det trengs, til du finner din favorittbredde.
I tvil om størrelsen?Velg helst den minste av to størrelser hvis du er i tvil:Hvis du vipper mellom to størrelser, vil du sannsynligvis ha mest moro på den minste. En liten ramme er mer leken og det er bedre å sette på f.eks et litt lengre styreframspring enn at rammen blir for stor. Samtidig er dette avhengig av bruksområdene: Skal man hovedsakelig sykle på grus og foretrekker en utstrakt, sporty sittestilling, kan en lang/stor sykkel komme til sin rett, mens en litt mindre sykkel blir lettere å håndtere i vanskelige partier i skogen. Til allsidig bruk, og så sant du ikke har spesielle preferanser, mener vi at en sykkel skal passe med styreframspring på mellom 90 og 110 mm. Må du gå ut over dette, bør du vurdere en annen størrelse. Personalet i sykkelbutikken skal kunne hjelpe deg til å finne rett størrelse hvis du er i tvil, og hvis de har gjort leksene sine.
Gir skal fungere perfekt på en ny sykkel:En annen ting å passe på er at sykkelen er skikkelig justert når du triller den ut av butikken. Selv gir av billigere type skal sitte perfekt når sykkelen er ny. Etter hvert vil vaiere strekke seg litt, og det vil naturlig bli behov for etterjustering. Dette gjelder selv de dyreste utstyrsgruppene. Ikke fortvil om giret er upresist etter litt bruk - det er bare slik det skal være. Sørg for at utstyret er innkjørt og etterjustert før lange ritt. I løpet av et langt ritt kan nemlig nytt og ikke-innkjørt utstyr rekke å bli irriterende upresist... Det beste er å lære seg dette selv, men alle skikkelige butikker tilbyr førstegangsservice for nettopp dette.
Les dempermanualen: Sykkelens demper(e) må også justeres etter kroppsvekt og kjørestil. Her står alt man trenger å vite i manualen. Pass på å få med nødvendige papirer.
Plasser bremsehendlene riktig:Hvor bremsehendlene og girhendlene står på styret er også noe å passe på. Dette må man justere inn selv, men pass på at det er god nok plass på styret. Ved normal sittestilling på sykkelen skal pekefingeren og langfingeren falle naturlig i bøyen på bremsen. Spesielt Shimanos nye Dual Control-hendler må plasseres langt inn på styret for å virke optimalt. Pass også på at bremser og gir står i riktig vinkel på styret. Jo høyere man har setet i forhold til styret, jo mer nedover bør bremsene stå. Tenk at det skal gå en linje gjennom underarmene rett ned på bremsehendelene. Man skal ikke være nødt til å bøye håndleddet for å nå opp til bremsene.
Kjøp gode dekk til ditt bruk: Alle sykler leveres med dekk, men langt fra alle dekk leverer. Dekkene har mer å si for sykkelens egenskaper enn folk flest er klar over! Til stibruk er det en helt klar fordel med litt store dekk. Stort volum gir bedre grep og dessuten gode støtdempende egenskaper. Dekkbredde til skogssykling bør etter vår mening minst være 2,1 tommer, men her slurver dekkprodusentene med målingene. Nye dekk har også mykere gummi enn tidligere, noe som øker grepet, spesielt på vått føre. Hvis mulig, prøv noen forskjellige dekktyper.
Lag eller kjøp kjedestagsbeskytter:En siste liten ting det kan være greit å sørge for at man har før man drar ut i steinrøysa, er en form for kjedestag-beskytter. Noen sykler leveres med en neoprenstrømpe på kjedestaget, men langt fra alle. Man kan lage en selv av en gammel slange eller et dekk. En slik beskytter skåner lakken på kjedestaget. På de fleste sykler vil nemlig kjedet slå borti kjedestaget når man skrangler over vaskebrettgrus eller dundrer over røtter og stein på grov sti.
Testkonklusjon:
Bare så det er sagt: Man kan forvente mye av en sykkel til 15.000 kr, og det er mye sykkelglede i alle syklene i testen. Har du 15 tusen å bruke på sykkel anbefaler vi helt klart en god kvalitets hardtail fremfor en dårligere utstyrt og ineffektiv fulldemper. Flere av testerne som til daglig sykler fulldempet ble faktisk veldig positivt overrasket over hvor moro det er med hardtail, og over kvaliteten man får for femten tusen. Hardtail er uansett flott for å lære teknikk og lesing av terrenget. Mer utfyllende konklusjoner omkring de forskjellige syklene finner du selvsagt under de respektive omtalene. Videre har vi satt fingeren på det vi mener kan forbedres på de ulike syklene for å hente ut "det lille ekstra", slik vi foretrekker det.
Commençal Essence ble kåret til testens vinner. Javel, den er den dyreste av syklene, men det er tross alt nokså liten variasjon i prisene på de åtte modellene. Samtidig var testens billigste sykkel, Rocky Mountain Vertex 50, blant dem som imponerte oss mest, særlig på sti. Det utslagsgivende for Commençal'en var at denne hadde færrest deler vi ville byttet ut, og det var den vi hadde det mest moro på. Den har ganske enkelt det som skal til på en sykkel som skal holde lenge, og tåler allsidig bruk. Fikse detaljer og et eksepsjonelt fint utseende gjorde at nettopp denne trakk det lengste strået.
Vår rangering av de ulike syklene er nedenfor delt i to, som følge av syklenes varierende, tiltenkte hovedbruksområder.
Generell testvinner: Commençal Essence
Til stibruk:
1: Commençal Essence
2: Rocky Mountain Vertex 50
3: Cannondale Jekyll 600
Til trening og ritt:
1. Commençal Essence
2. Schwinn Moab HT Pro
3. Trek Fuel 90